Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Hospodaření důchodců
Nový distributor elektřiny prý využívá neinformovanosti zejména starších lidí, šéf firmy to odmítá
Tu je to nejrychlejší internet, tam nejhlasitější telefon, onde nejvoňavější plyn… A co víc, rozhodně to má vyjít levněji! Mnohdy se přitom ukáže, že tito obchodníci přinejmenším matou. Zejména starší a osamělí lidé až po několika týdnech zjišťují, že se žádné úspory nekonají.
Na počínání takových obchodníků, tentokrát z firmy Bohemia Energy Entity (BEE), upozornila redakci Práva jedna ze čtenářek, kterou v červnu tohoto roku navštívili pracovníci této společnosti s nabídkou levné elektřiny. ˝Přišli ke mně domů a tvrdili, že se firma Pražská energetika (PRE), u které mám smlouvu, rozdělila na dvě společnosti, a proto je třeba sepsat novou smlouvu,˝ popsala starší žena, která nechce být jmenována. Smlouvu podepsala i přesto, že předchozí dohodu se společností PRE uzavřel její syn. ˝Zaplatila jsem na místě 500 korun,˝ dodala ke vstupnímu aktu.
Cena elektřiny je jen část poplatku
Když se její syn o situaci dozvěděl, ihned podle ní dosavadního dodavatele kontaktoval, aby původní smlouvu nerušil. ˝Ani to nebylo možné, protože plná moc nebyla podepsána tím, kdo s námi měl smlouvu uzavřenu,˝ vysvětlil mluvčí PRE Petr Holubec. Pozastavil se také nad tím, že firma vybírá zálohy, takže vlastně získá velký obnos ještě před tím, než začne jakékoli služby poskytovat.
Pozoruhodné jsou podle ženy podmínky smlouvy, kterou obchodníci nabízeli s těžko odolatelným odkazem na to, že zákazník ušetří deset procent z ceny elektřiny. Nepřipomenou však, že ta je ale jen asi čtyřicetiprocentním podílem částky, kterou zákazník distributorům platí. V případě domácnosti jednoho nenáročného důchodce se tak podobná úspora pohybuje v řádu několika korun za rok.
˝Nejenže jsem zaplatila oněch pět set vlastně za nic. Až z detailního čtení podmínek smlouvy jsem se dozvěděla, že si firma účtuje stokorunu za každou upomínku a další poplatky, včetně deaktivace v případě, že smlouvu zruším dříve,˝ řekla Právu žena.
Advokát varuje, BEE se brání
Podle pražského advokáta Jana Černého je to přesně ta situace, kdy by měli být lidé ještě před podpisem smlouvy na nejvyšší míru obezřetní. ˝Byli jsme zvyklí odebírat elektřinu za poměrně standardních a stabilních smluvních podmínek. Rozšiřování trhu klade na zákazníky nutnost znění smlouvy důkladně zvážit,˝ řekl Právu advokát. Po podpisu totiž vzniká závazek i přesto, že je pro zákazníka nevýhodný. Šéf pražských obchodníků BEE ale své podřízené brání. ˝Jsou školeni na to, aby lidem vše vysvětlili, nevím, jak mohlo k takovému nedorozumění dojít,˝ řekl Právu vedoucí pražské pobočky BEE Michal Růža.
Podle jeho slov jsou navíc všechny uzavřené smlouvy hned druhý den se zákazníkem verifikovány. ˝Jelikož je to citlivá otázka, kontaktujeme v případě starších lidí i jejich příbuzné, abychom vše důkladně vysvětlili,˝ vysvětlil Růža s tím, že má každý zákazník právo smlouvu do třiceti dnů po podpisu zrušit bez jakéhokoli stornopoplatku.
Zdroj: Internet: Právo online – Jakub Mračno – 25.08.2006
***
Peníze a důchodci