Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Lidé střídají pojišťovny kvůli lékařům a lázním
V České republice funguje celkem 9 zdravotních pojišťoven, z nichž nejvíce pojištěnců – přes 6,5 milionu – má Všeobecná zdravotní pojišťovna. A to i přesto, že její klienti poslední dobou nejen kvůli stížnostem lékařů za zpožděné platby odcházeli ke „konkurenci“ – zaměstnaneckým pojišťovnám. Podle ředitele Svazu zdravotních pojišťoven Ing. Jaromíra Gajdáčka však nejde o závažný jev.
„Pojištěnci přecházejí mezi pojišťovnami řádově v počtu desítek tisíců za rok, většinou od VZP k zaměstnaneckým pojišťovnám,“ konstatuje Gajdáček. „Jde o trvalý trend úbytku pojištěnců VZP,“ dodává.
Pozor na stěhování
Názor lékaře má podle inženýra Gajdáčka při rozhodování o změně pojišťovny velkou váhu a patří mezi nejčastější důvody. Ke změně ale dochází také kvůli touze jezdit častěji zadarmo do lázní – ty totiž může klient dostat „předepsané“ pouze jednou za dva roky.
Jak dodává praktická lékařka a místopředsedkyně Sdružení praktických lékařů ČR MUDr. Dagmar Škrhová, pojišťovnu mění například i pacienti, kteří se přestěhovali a zjistili, že jejich pojišťovna má hlavní pole působnosti v místě bývalého bydliště. Týká se to například pojištěnců Revírní bratrské a Hutnické zdravotní pojišťovny na Ostravsku nebo Pojišťovny Škoda na Mladoboleslavsku. „V tom případě se musí klient u své pojišťovny informovat, kteří lékaři v nové oblasti jsou smluvními partnery a u nich se pak zaregistrovat. Pokud se nepodaří vhodného lékaře najít, je lepší přeregistrovat se k jiné pojišťovně,“ radí lékařka.
O smlouvu můžete požádat
A jak vlastně lékař smlouvu s jednotlivými pojišťovnami získává? „Pokud má lékař určitý počet pacientů dané pojišťovny – tedy tolik, aby se mu vyplatila veškerá navazující administrativa – a souhlasí se smluvními podmínkami pojišťovny, může požádat o výběrové řízení. Smlouvy s lékaři pak pojišťovny uzavírají na základě vlastního rozhodnutí,“ vysvětluje MUDr. Škrhová. „Pokud tedy lékař s určitou pojišťovnu smlouvu nemá, znamená to, že o ni nežádal anebo ji nedostal,“ dodává.
I když ale pacient na ošetření u konkrétního lékaře trvá (což je jeho plné právo) i přesto, že smlouvu s jeho pojišťovnou nemá, nic není ztraceno. Může totiž lékaře (popř. pojišťovnu) o zavedení smluvního vztahu požádat. „Vyřízení smlouvy s pojišťovnou by lékaři nemělo trvat déle než týden,“ upřesňuje Jaromír Gajdáček.
A protože v Česku neexistuje tzv. pokladenský systém, v jehož rámci by si pacient mohl ošetření u lékaře zaplatit a poté nechat pojišťovnou proplatit, je na lékaři, aby pacienta vyšetřil a vše si s pojišťovnu vyřešil zpětně sám. „Povinností pacienta je pouze předložit kartičku pojišťovny,“ připomíná Gajdáček. Zároveň ale přiznává, že situace není vždy tak růžová. „Znám lékaře, který odmítl jednoho pacienta ošetřit s tím, že se mu to nevyplatí.“
Dalším z důvodů, proč lidé mění zdravotní pojišťovnu, je i nespokojenost s její službou. Přestala z fondů prevence proplácet účty za antikoncepční pilulky? Zrušila příspěvek na plavání? Tak se poohlédnu jinde, řekne si mnohý pojištěnec. Háček je však v tom, že nabídka služeb „navíc“ se u jednotlivých pojišťoven v ČR dlouhodobě příliš neliší.
Systém naruby
Kromě širokého spektra povinně hrazených úkonů téměř všechny pojišťovny přispívají v řádu stokorun ročně na očkování, preventivní vyšetření, sportovní prohlídky aktivním mladým sportovcům či na dětské ozdravné pobyty. A to, čím se konkurenční pojišťovna odlišuje -například příspěvkem na dětskou cyklistickou helmu jednou za tři roky – nemusí zaujmout každého.
Nedostatečné konkurenční prostředí ostatně zmiňuje i Jaromír Gajdáček. „Až do současnosti měly zdravotní pojišťovny velmi omezenou možnost odlišovat se, což bylo dáno především různými nařízeními ze strany ministerstva. Nyní se ale zdá, že pojišťovny dostanou možnost dalšího rozvoje a ukáže se, kdo a jak dokáže zajistit pro své pacienty kvalitní péči.
Zdravá rivalita mezi zdravotními pojišťovnami chybí i Tomáši Cikrtovi z ministerstva zdravotnictví, který říká: „Kromě některých zákroků plastických chirurgů a stomatologické péče je téměř vše hrazené ze zdravotního pojištění, pojišťovny musejí dodržovat zákonné normy a nemají v podstatě v čem soutěžit. To, že každá zdravotní pojišťovna hradí z pojištění podle seznamu výkonů tisícovky úkonů, si u nás lidé ale skoro neuvědomují. Ani to, že Česko patří k státům s největším podílem peněz na výdajích na zdravotnictví. Naši občané vůbec nepociťují hodnotu, kterou v péči dostávají. Výjimku tvoří paradoxně nemocní lidé a senioři, kteří na léky často doplácejí tisíce. Naše solidarita je naruby – zdravým lidem jsou placeny banality a na skutečně chronicky nemocné se zapomíná,“ uzavírá.
V roce 2004 provedla agentura Dema výzkum, který se týkal situace ve zdravotnictví. Z průzkumu vyplynulo, že občané ČR se chtějí podílet na financování zdravotnictví, chtějí kontrolovat, kam jejich peníze ze zdravotního pojištění směřují, a chtějí také využívat konkurenčního prostředí více zdravotních pojišťoven. V roce 2005 provedlo obdobný výzkum Centrum pro výzkum veřejného mínění při Sociologickém ústavu AV. Z výsledků, jež úzce souvisely s politickou orientací respondentů, pak například vyplynulo, že voliči ODS preferují zachování většího počtu zdravotních pojišťoven. Naopak voliči ČSSD a KSČM by byli pouze pro jednu pojišťovnu.
Jak změnit pojišťovnu
- V roce 1992 se staly všechny osoby s trvalým pobytem v ČR ze zákona pojištěnci Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP). Kdo si po 1. 1. 1993 nezvolil některou ze zaměstnaneckých pojišťoven, je pojištěncem VZP dosud.
- Pojištěnec může provést změnu pojišťovny (u nás jich působí 9) jednou za 12 kalendářních měsíců, vždy k 1. dni kalendářního čtvrtletí.
- Narozené dítě se automaticky stává pojištěncem pojišťovny své matky. Změnu pojišťovny lze provést až po přidělení rodného čísla dítěte, a to k 1. dni kalendářního čtvrtletí.
Pramen: www.vzp.cz
Graf – Výzkum agentury Dema
Má v ČR fungovat jen jedna zdravotní pojišťovna?
- Rozhodně ano 14 %
- Spíše ano 23 %
- Rozhodně ne 28 %
- Spíše ne 35 %
Jste pro připlácení na zdravotnické služby?
- Za některé služby připlácet 48 %
- Jsem pro rovnou péči bez připlácení 37 %
- Na zdraví se nemá šetřit, jsem pro nejlepší služby 15 %
Chtěli byste mít šanci ovlivnit, kam peníze ze zdravotního pojištění jdou?
- Rozhodně ano 41 %
- Spíše ano 41 %
- Spíše ne 16 %
- Ne 2 %
Zdroj: Lidové noviny – 7.11.2006
Důchodce, senior, penzista a relaxace