Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Jak se vzdělávat na Internetu
Klasické formy vzdělávání mohou narážet na řadu limitů. Problémem je zejména obrovská časová vytíženost většiny zaměstnanců, takže lze jen obtížně skloubit potřebu vzdělávání a plnění pracovních úkolů. Východiskem z krize mohou být interaktivní multimediální kurzy, pro něž se vžilo globální označení e-learning, elektronické vzdělávání.
Vzdělávání elektronicky
E-learning znamená výuku s využitím možností, které nabízí moderní výpočetní technika. Nabízí efektivní vzdělávání pro kohokoliv, kdykoliv a kdekoliv, navíc při nízkých nákladech. Efektivitu výuky navíc posiluje fakt, že se informace ke studentovi dostávají prostřednictvím více kanálů – elektronické kurzy využívají nejen texty, ale i obrázky, grafy a zvukové a obrazové záznamy. Na rozdíl od běžných forem, kdy jsou informace archivovány v databázích a prezentovány jako „suchá“ data, klade e-learning důraz zejména na formu jejich předání a uvedení do souvislostí tak, aby je student uměl lépe využít v praxi.
Jednotlivé formy e-learningových kurzů nabízejí různý přístup k prezentaci informací – od prosté lineární prezentace, přes interaktivní výklad až po komplexní simulace reálných procesů a situací. Program zároveň studentům zajišťuje i zpětnou vazbu ve formě testovacích otázek, voleb z několika možností řešení či vlastních návrhů řešení.
Prostřednictvím moderních komunikačních kanálů, jako je e-mail, ICQ, NetMeeting, chat či videokonference, mohou navíc studenti kdykoli konzultovat své dotazy k látce s odbornými garanty dané problematiky, aniž by se museli nacházet v témže čase na témže místě. Lze tak snadno při podstatně nižších nákladech nahradit přítomnost lektora na ˝živýchâ prezenčních kurzech.
Výhody pro firmy i vzdělávané zaměstnance
E-learning nalézá své uplatnění zejména v situacích, kdy organizace potřebuje vyškolit nebo přeškolit v krátkém čase velký počet pracovníků. Taková situace nastává zejména tehdy, když firma přechází na nové informační systémy nebo zavádí nové vnitrofiremní postupy a předpisy. Výhody e-learningu ocení i organizace, které operují na rozsáhlém území nebo mají mnoho místně odloučených pracovišť, což komplikuje předávání informací z centra na periferii.
Elektronické vzdělávání ocení i firmy, které se potýkají s vysokou fluktuací personálu, popřípadě potřebují snižovat náklady spojené se vzděláváním zaměstnanců (cestovné, ubytování, diety apod.) z jiných důvodů.
Studující ocení zejména časovou a prostorovou flexibilitu, možnost volby individuálního studijního tempa, otevřený přístup ke zdrojům vzdělávání a možnost mezioborového vzdělávání.
Firmy ocení hlavně to, že v důsledku zavedení e-learningu dochází ke snížení počtu hodin strávených s živým lektorem a tím i k úspoře fixních nákladů. Kontakt s lektorem probíhá nepřímo formou elektronické pošty, konferencí, chatu atd. Teprve v závěrečné fázi kurzu může proběhnout diskuze „face to face“ (tváří v tvář), jejímž účelem může být jak zpětná vazba ke kurzu, tak ověření znalostí studenta.
Systém e-learningu také poskytuje firmám možnost lépe sledovat a hodnotit průběh a výsledky vzdělávání. Celý vzdělávací proces lze velice snadno individualizovat podle potřeb jednotlivých studujících. Obsah výukových programů je možno průběžně (a s nízkými náklady) aktualizovat.
E-learning není všelék
Ani e-learning se občas nehodí pro všechny typy vzdělávání. Některé znalosti nelze studujícím předat pouze pomocí technologií a z tohoto důvodu je někdy nutné zachovat v procesu vzdělávání lidský faktor. Jedná se zejména o školení, která vyžadují praktický přístup k aplikaci znalostí – pravděpodobně těžko se naučíme pomocí e-learningového kurzu plavat nebo řídit automobil.
Avšak i v kurzech, které nemohou být prezentovány pouze pomocí technologií, lze nalézt uplatnění e-learningu. Studující si mohou ještě před vlastním prezenčním studiem pomocí e-Learningového kurzu nastudovat teorii a během školení s lektorem se věnovat pouze praktické části.
Pouze prezenční forma kurzů by měla být zachována například u úvodních a začátečnických školení, která zaměstnanec absolvuje při nástupu do zaměstnání. Zde je prezenční forma důležitá z psychologického hlediska – pro vytvoření příznivé vazby mezi společností a pracovníkem.
Pouze elektronická forma kurzů může být s úspěchem použita pro další samostudium, rozšiřování znalostí pracovníka a jeho informační podpoře v průběhu jeho každodenní práce.
Chcete-li se sami podívat, co to vlastně e-learningové vzdělávání znamená, připravili jsme pro Vás pár ukázek:
- Velmi pěkný portál věnovaný e-learningovému vzdělávání studentů vznikl jako projekt za podpory MŠMT, Fondu rozvoje vysokých škol a Grantové agentury České republiky. Najdete jej stránce: e-learning.tul.cz a ačkoli je ještě neúplně zaplněn ve všech sekcích, zejména v sekci Matematika a Fyzika si můžete vyzkoušet, jak by Vás bavilo vstřebávat nové informace a následně si v testovacím modulu vybrat otázky k přezkoušení.
- Existují také e-learningové programy na jazyky. Člověk sám si musí říct, zda-li je pro něj takové učení k užitku a zda-li si raději podle stupně svých znalostí nezajistí kurz s fyzicky přítomným lektorem. Některé ukázky najdete na webu firmy Langmaster. V produktech si můžete vybrat daný jazyk. Vyzkoušení vyžaduje instalaci, jede pouze pod internetovým prohlížečem Explorer a nezkoušeli jsme jej.
- Na internetu určitě najdete mnoho dalších, v ČR se ale e-learningové vzdělávání rozjíždí zatím pomalu.
Zdroj: Internet: Unicorn – článek, Foto: Internet
Téma: Důchodce, senior, penzista a rozvoj osobnosti
Vaše komentáře
Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)05.04.2007 07:54 Vladimír Mikuša (info@topcz.net)
http://sms-praha.cz/ebook/eb_01.html