Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Vratné lahve mají největší tržby v historii

Publikováno: 23.05.07
Počet zobrazení: 1882

Mluví se o něm, píše se o něm a jede reprezentovat Českou republiku na festival do Cannes… řeč je o filmu Vratné lahve a líbí se všem věkovým kategoriím, i když co člověk, to názor. Komedii Vratné lahve režiséra Jana Svěráka zhlédlo v kinech už na 970 tisíc lidí a tržby dosáhly 105 milionů korun. Jde o historicky dosud nejvyšší tržby v tuzemské distribuci.

V aktuálním žebříčku návštěvnosti se Vratné lahve umístily jedenáct týdnů od premiéry na třetím místě za Tajnostmi Alice Nellis, které jsou ze Svěrákovy producentské dílny, a třetím pokračováním Spidermana, když je o víkendu zhlédlo dalších 12 502 lidí. Mimořádný zájem vzbudil snímek hned po vstupu do distribuce, když ho v kinech zhlédlo 107 362 diváků, čímž překonal rekord novodobého žebříčku návštěvnosti domácích titulů.

Vratné lahve, která bude českou kinematografii reprezentovat v soutěži MFF v Karlových Varech, začátkem června přivítají miliontého diváka a budou tak následovat úspěch Hřebejkových Pelíšků či Svěrákova Tmavomodrého světa. Od poloviny července se budou Vratné lahve promítat i na Slovensku. Právě v těchto dnech se film uchází o pozornost zahraničních distributorů na festivalu v Cannes, kde se promítá spolu s Tajnostmi Alice Nellis, Menzelovým „anglickým králem“ a Bestiářem Ireny Pavláskové. „Do Cannes nejedu, mám tam na to lidi,“ řekl Jan Svěrák s tím, že zájem o Vratné lahve projevili zatím distributoři například z Německa, Řecka, Itálie, Austrálie a Belgie. Na DVD se film s řadou bonusů objeví 1. října.

Jaké jsou Vratné lahve?
Jde o příběh přesluhujícího učitele Josefa Tkalouna. Už se necítí na každodenní vítězství nad drzými studenty, ale odmítá dožít mezi knihami a v nečinnosti.
Zdeněk Svěrák si hlavní roli psal pro sebe. Před kamerou nestál v herecké roli deset let a abstinence se vyplatila. Působí přirozeně, pravdivě a Tkalounovi dopřává potřebný nadhled, bez něhož by působil jen jako urputný stařík, který své aktivní důchodové štěstí hledá ve výkupu lahví v supermarketu.
Po pracovní stránce se hrdinovi daří až do chvíle, kdy ruce ve výkupním okénku nahradí automat. Selhává i v citech; mužské síly neúprosně prchají, a tak nezbývá, než pomoci ostatním v hledání lásky a taky hlavně najít cestu zpět ke své ženě Elišce.
I hlavní ženská role vznikla přímo na konkrétní herečku, což je u Daniely Kolářové cítit z každého slova a gesta. Přesně dávkuje i sarkasmus a ironii pramenící z vědomí, že stárne a stává se pro muže neatraktivní. Eliška ale není zapšklá stařenka, spíše silná žena bojující za jakýkoli náznak citu.

Staří versus mladí
Svěrákův scénář o muži, který se snaží vzepřít stáří, působí autobiograficky. Stárnoucí češtinář, neschopný se poprat se současným životním stylem, v lecčems připomene situace, tak povědomé od našich rodičů a prarodičů, ať už jde o scény s mobilním telefonem či nepochopením počítačové hantýrky.
Paralelně s problémy manželů se rozvíjí i vztah mezi jejich dcerou Helenkou a Tkalounovým bývalým učitelským kolegou Landou, kde se šťastně potkávají Tatiana Vilhelmová a Jiří Macháček.
Vedle hereckých nestorů se neztrácejí a udržují cudné jiskření, které jim scénář předepsal; uspávání Helenčina syna dryjáckou ukolébavkou a následný pokus o intimní sblížení patří mezi nejvydařenější scény.

Není malých rolí
A excelují i další. Postava brigádníka Šourka, kterému nikdo neřekne jinak než Úlisný, protože pracuje u lisu, dovolila Janu Budařovi vystoupit ze stylizace, kterou diváci znají z Horem Pádem či z Duše jako kaviár, a na relativně malém prostoru rozehrál dojemný příběh muže, který to se ženami prostě neumí.
Výstižný je i Pavel Landovský jako nemluvný Řezáč, který se na stará kolena zamiluje, Jan Vlasák jako poblázněný úředník Wasserbauer či Věra Tichánková v roli nemohoucí důchodkyně Lamkové.
Tradičně milý a nenásilný svěrákovský rukopis pak nesou erotické scény, v nichž září Nela Boudová coby roztoužená učitelka Ptáčková a Martin Pechlát v roli Tkalounova zetě, který propadl kouzlu „erotického uragánu“ své zdravotní sestry.

Humor Vratné lahve dávkují pečlivě a nikdy nehrají na „první dobrou“. Kromě řady situačních gagů, které vyplývají vždy jakoby bezděky, lze pochytit i řadu vtípků slovních, bez nichž si jakýkoli text Zdeňka Svěráka snad ani není možné představit. A nechybí ani cimrmanovské reminiscence.

Trochu patosu na závěr
Pozorným divákům navíc pak režisér Jan Svěrák připravil několik vtipných detailů; na stěně visí fotografie z natáčení komedie Na samotě u lesa, kde Svěrák s Kolářovou také hráli manželskou dvojici; Tkalounová si pak v televizním programu červeným fixem zatrhává, kdy budou dávat Kolju.

Jan Svěrák zůstává věrný své největší síle – citlivému vedení hereckých osobností a jejich orientaci v situaci, což nejlépe ilustruje gradující scéna vrcholící zničením rychlovarné konvice.
Jeho rukopis je citelný i v civilní stylizaci jednotlivých obrazů, které přes svou všednost působí poeticky, ať už se jedná o letecký záběr během úvodních titulků, Tkalounovy „zamlžené“ erotické fantazie nebo sledování průsvitných sukní zákaznic supermarketu proti odpolednímu slunci.

I když se v závěru nevyvarovali špetce patosu při balonové scéně, kdy Tkaloun uklidňuje plačící ženu odříkáváním otčenáše, natočili Zdeněk a Jan Svěrákovi se svým týmem kvalitní a „hezký český“ film, jenž při odchodu z kina spíše než slzy vyvolá lišácký úsměv.

Zdroj: iDNES.cz – autor: Vojtěch Efler, ob, ČTK, Foto: Česká a slovenská filmová databáze

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: