Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

K památkám nové směrovky a cesty

Publikováno: 17.07.07
Počet zobrazení: 1818

V centru Brna přibude do srpna nové značení pro turisty. Směrovky ukážou návštěvníkům města cestu k hlavním brněnským památkám, jako je funkcionalistická vila Tugendhat nebo hrad Špilberk. Lehkým krokem lze nyní dojít po nové cestě na hrad Veveří.

Cílem je, aby návštěvníci města nemuseli pamětihodnosti hledat v mapě nebo se na ně tázat v turistickém informačním centru, řekl novinářům primátor Roman Onderka. V Brně už podobný rozcestník je, zatím však pouze na centrálním náměstí Svobody. Nově přibudou další směrovky například na Petrově, Zelném trhu nebo Komenského náměstí. Za 19 informačních panelů a 37 směrníků město zaplatí 1,3 milionu korun.

Turisté v Brně vyhledávají například vilu Tugendhat, která je jako jediná česká památka moderního umění zapsaná na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Loni si památku, kam je třeba se dopředu objednat, prohlédlo 17.000 lidí. Navštěvovaný je festival Brno-město uprostřed Evropy, jehož součástí je přehlídka ohňostrojů, nebo akce na Masarykově okruhu.

Jihomoravský kraj loni podle údajů CzechTourismu navštívili necelé dva miliony turistů, téměř 400.000 z nich přijelo ze zahraničí. Mezi cizinci jsou nejčastějšími hosty Němci.

Pohodlí a bezpečnost – to jsou hlavní výhody nové cesty na hrad Veveří
Vrátit osm set let starému hradu důstojnou podobu, se město Brno spolu s Jihomoravským krajem a majitelem památky – státem – snaží pomalu, ale jistě od roku 2002. ˝V tuzemsku se jedná o zcela unikátní spolupráci při opravě zchátralé památky, inspiruje i sponzory ze soukromého sektoru,“ chválí kastelán hradu Veveří Petr Fedor. Za dobu pěti let hrad získal již desítky milionů korun – první kompletně opravenou místností byla historická jídelna s nástěnnými malbami, následovala prachová věž, purkrabství, vyrostly také nové toalety pro návštěvníky.

V padesátých letech hrad okupovali lesničtí učni, později z něj chtěli komunisté vybudovat kongresové centrum. Dnes se hrad Veveří ze všech ran osudu vzpamatovává. Díky nové přístupové cestě, která se dočkala slavnostního otevření 12. července, je lidem zase o kousek blíž.

Na postavení nové stezky, jejíž součástí je i dřevěná lávka přes říčku Veverku, přispělo 4 miliony město Brno, zbytek (asi 7 milionů) uhradily Lesy České republiky. Výletníky tato cesta pohodlně vyvede od přístaviště Brněnské přehrady až k Jižní bráně hradu. Zmizí tak nebezpečí, které lidem dříve hrozilo při proplétání mezi auty na úzké, frekventované silnici. ˝Přezdívali jsme jí silnice smrti, bylo jen otázkou času, kdy se zde stane neštěstí,“ připomíná Fedor.
Mlatová cesta měří i s lávkou 800 metrů, na úseku od parkoviště k Jižní bráně bude do podzimu vydlážděna lomeným kamenem. Díky třímetrové šířce a vyhlazenému povrchu je vhodná nejen pro pěší, ale i cyklisty, kočárky či vozíčkáře. Zajímavá je však i v jiném ohledu: kopíruje trasu původní cesty vedoucí v 19. století hradní loukou. Také unikátní dřevěná lávka přes Veverku je historickou replikou. Její podoba se v mnohém shoduje s mostem, který přes Svratku vedl ještě v dobách, kdy tu neexistovala přehrada.
Bezpečnou cestou ale rozvoj dosud stále zchátralého hradního areálu nekončí, smělé plány na jeho znovuzrození existují pro několik let dopředu. ˝Jednou bude Veveří krásnější než Pernštejn,“ předvídá primátor města Brna Roman Onderka. Z městské kasy plánuje financovat především okolní infrastrukturu a služby pro návštěvníky, jeden až tři miliony korun přislíbil uvolnit z rozpočtu na rok 2008.

A co konkrétně v příštích měsících hrad Veveří čeká? Začne výměna třípatrové střechy tzv. anglického traktu a nezastaví se ani úpravy interiéru v 1. patře. Uvažuje se také o vykacení dřevin na okolní skále. ˝Hrad se tak vyloupne ze sevření lesů a stane se zase přirozeným centrem krajiny,“ vysvětluje záměr Petr Fedor. Z infrastruktury bude prvořadým úkolem vybudovat zálivy u autobusových zastávek pod hradem a posunout zastávku lodní dopravy na vhodnější místo.

Zdroj: ČTK, Brno.cz – autorka: Dita Malíšková, Foto: Brno.cz

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: