Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Lékaři napsali příručku pro pacienty
Kniha, kterou vydalo nakladatelství Grada Publishing, je rozdělena do jedenácti kapitol, v nichž se autoři soustředí na možné problémy, se kterými se pacient může setkat od příchodu do nemocnice přes předoperační přípravu, podávání léků, stravování atd., nechybí ani rady z oblasti práva. Ve zdravotnictví je podle autorů knihy jednou z nejdůležitější zásad umět komunikovat. ˝Z vlastní zkušenosti vím, že komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacienty spíše vázne. Lidé si často myslí, že lékař je neomylný a není tedy třeba se jej na nic ptát. To ale není pravda. My chceme dát pacientům návod, na co by se určitě ptát měli,˝ uvedla další z hlavních autorek RNDr. Renata Podstatová. Špatná komunikace také podle odborníků stojí za drtivou většinou sporů mezi pacienty a zdravotníky. ˝Pacient se musí ptát, proč mu před operací křečových žil holí personál druhou nohu, nebo proč mu chtějí ozařovat druhou polovinu těla, než minule. I nedávná záměna novorozenců, se při lepší komunikaci mohla možná vyjasnit už v porodnici,˝ podotkla Mgr. Řehořová. První křest knihy proběhl toto úterý v Praze a jejími kmotry byli herec Tomáš Hanák a Štěpán Mareš, který knihu ilustroval, druhý se uskutečnil ve středu 24. 10. 2007 v Olomouci a křtil opět Štěpán Mareš a také hokejista Jiří Dopita. Ten má podle autorek s pobytem v nemocnicích zkušenosti, několikrát byl operován v olomoucké fakultní nemocnici a zná i prostředí zahraničních zdravotnických zařízení. Zdroj: Fakultní nemocnice Olomouc, Foto: euromedicine.eu
Lékaři by měli s pacienty více komunikovat a pacienti by se neměli bát na cokoliv zeptat. To je zkráceně poselství autorů knihy ˝Jak přežít pobyt ve zdravotnickém zařízení – 100+1 otázek a odpovědí pro pacienty˝, která se v tomto týdnu bude křtít v Praze a v Olomouci. Jejími kmotry jsou herec Tomáš Hanák, český hokejový reprezentant Jiří Dopita a karikaturista a kreslíř Štěpán Mareš.
Autorský kolektiv tvoří jedenáct lékařů a zdravotníků, kteří knihu zpracovávali přibližně rok a půl na základě podnětů z vlastní praxe. ˝Často se nás lidé zvenčí nemocnice – většinou naši známí – ptali na nejrůznější věci související s hospitalizací. Postupně jsme jejich otázky začali shromažďovat a v knize jsme se na ně pokusili odpovědět,˝ popsala jedna ze tří hlavních autorek Mgr. Jarmila Řehořová, Ph.D z Fakultní nemocnice Olomouc.
Podle poslední z hlavního autorského tria doc. MUDr. Elišky Sovové, Ph.D., lékařky I. interní kliniky Fakultní nemocnice Olomouc, je kniha určena nejen pacientům, ale i zdravotníkům. ˝Pacienti by měli být pro zdravotníky rovnocennými partnery se všemi právy i povinnostmi. Řada lékařů je tak ale nevnímá. Zejména pro ty, kteří nemají k dostatečné komunikaci s pacientem pozitivní vztah, by naše kniha mohla být přinejmenším inspirující,˝ dodala lékařka.