Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Západní medicína a čínská celostní medicína II. část

Publikováno: 19.03.08
Počet zobrazení: 2212


      Různé cesty hledání podstaty a přeměny
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Jistě nikdo nebude namítat, že zdraví a s tím i související dlouhověkost, je úzce spojeno s prostředím, ve kterém se člověk nachází a podle mého názoru, z tohoto pohledu, hovoříme o ˝civilizačních chorobách˝. Uvažuji tak z toho důvodu, že socio-psycho-somatické souvislosti nacházíme v doposud známých dějinách lidstva.

Tak například ve středověku lidé umírali na nejrůznější infekční onemocnění a nebo onemocnění ze špatné výživy a vody, ze špatné hygieny, ale i na následky úrazů. A je zajímavé, že stará východní náboženství ukládala lidem povinnosti, které souvisely s hygienickými návyky a návyky správného stravování, správného myšlení a rozpoložení mysli. Z toho důvodu můžeme považovat tyto ˝systémy zdraví˝ za určující způsob hledání a poznávání časovosti nebo bezčasovosti podstaty světa a života.
Alchymie – umění přeměny a probuzení
Alchymie je také nazývána uměním královským ˝Ars Regia˝. Její podstatu musíme hledat i v umění duševních přeměn, které vedou člověka k poznání vlastní bezčasové podstaty. Jde tedy i o hledání vnitřní cesty, až k její podstatě a z pohledu vnitřní cesty není přeměna prvků, olova ve zlato, nic jiného než probuzení ÂŤspícíhoÂť člověka v Člověka/Adama ÂŤbdícíhoÂť. Souvislosti mezi duševními stavy a minerální říší můžeme pochopit teprve v okamžiku, kdy jsme schopni chápat vše hmotné kvalitativně/vnitřně a psychické naopak hmotně/objektivně/věcně.

Pojem, smysl a význam alchymie
Arabský výraz AL-KIMIA byl pravděpodobně odvozen od staroegyptského KÉME (černá zem), který mohl být jak označením Egypta, tak prvotní alchymistickou materií. Mohl být však odvozem i z řeckého CHYMA, které souvisí s pojmem ˝tavit˝ či ˝slévat˝.
Původ alchymie jsme schopni nalézat v kněžském umění starých Egypťanů, kteří za zakladatele tohoto umění považovali staroegyptského boha Thotha. Je možné dovodit, že Řekové pravděpodobně tutéž entitu nazvali Hermes Trismegistos, což v překladu znamená ˝Hermes třikrát mocný˝. Pozdější křesťanství pojímalo alchymii jako přirozené zrcadlo zjevných pravd. Kámen mudrců byl chápán jako věčný obraz Krista a jeho vznik jako zrozeni Krista-Emanuela. V islámské tradici duchovních nauk byl Hermes Trismegistos často ztotožňován s Henochem.

A jak se na to tehdy dívali v Číně ?
Výraznější odkazy na dvě cesty alchymie nalézáme Číně a v Indii. Čínská alchymistická tradice rozlišuje mezi dvěma směry praxe: waj-tan, kdy alchymisté hledali elixír v přírodních zdrojích a nej-tan, cestu vnitřní. Čínští alchymisté pracovali v rámci taoistického učení o jangu a jinu a teorie o pěti elementech. Jedním z postupů vnitřní alchymie bylo navození stavu pomocí meditace, ve kterém nadpozemské vědomí ˝jang˝, které může znamenat ˝prapůvodní myslí˝, je vyváženo pozemským vědomím ˝jin, jež je součástí historicky a kulturně podmíněné lidské mysli.

Zlatý květ
Tajemství zlatého květu spočívá v meditaci, známé jako ˝otáčení světel˝. Zlato pak představuje ÂŤosvícení-probuzeníÂť, kdežto květ znamená otevření mysli tomuto světlu. A ono tajemství je skryto v opuštění všech omezujících myšlenek a pocitů. Až když vědomí zůstane prázdné, začne světlo zářit zevnitř. Čínští alchymisté věřili, že ustálená mysl ve zklidnělém těle je nejvhodnějším způsobem pěstění elixíru nesmrtelnosti.

A co v Indii?
V indické alchymistické tradici se podíváme na učení mistra Bogara. Ten tvrdil, že vyvrcholením ˝zlatě zbarvené alchymie˝ tedy kundaliní-jógy je sjednocení mužského a ženského principu Šiva a Šakti. Toto sjednocení nacházeli indičtí alchymisté vnitřní cesty v tantře. Výraz ˝Tantra˝ je odvozen ze sanskrtského kořene ˝tan˝, znamenajícího ˝ napínat˝. Naznačuje proces tkaní či spřádání. ˝Jóga˝ pak znamená jednotu mezi uvnitř a vně, tantra je praxí tkaní této jednoty, expanze ˝já˝ do univerzálního ˝Já˝.

Tantra jako cesta
Tantra užívá technik hathajógy jako prostředku k dosažení vnitřního rozvinutí a seberealizace. Předpona ˝hatha˝ je složeninou slabik ha-Slunce a tha-Měsíc.
Indické pojetí univerzálního Já – átmanu se od západního poměrně liší. Je zde snaha po znovuodhalení, po potřebě hlubšího vhledu do povahy sebe sama. Toho může být dosaženo různými duchovními praktikami. K vyrovnanosti člověka přispívá vnitřní meditace a trvale přesné myšlení. Naplnění mysli láskou a soucitem, koncentrace i moudrost dokáží vymýtit negativa a dovést člověka k osvícení. Moudrost tkví v pochopení jevů takových, jaké doopravdy jsou ve svých vzájemných vztazích.

Co nám vzkazuje Diamantová sútra
V Diamantové sútře je psáno: „Bódhisattvové a vznešení lidé musí mít ničím neomezenou mysl. Musí mít mysl neomezenou tvarem. Musí mít mysl neomezenou zvuky, vůněmi, chutěmi, doteky a představami.“ Poselství tohoto textu spočívá v tom, že skutečně osvícená-bdělá osoba si uvědomuje, že nemá vlastní já (ve smyslu ˝ega˝), vlastní existenci (jakožto kontinuální oddělené individuum) ani osobnost (jako trvalou entitu, jež prochází znovuzrozením). Všechny podmíněné jevy jsou iluzorní, existuje pouze absolutno, jenom nirvána je prosta klamu.
Když Buddha pronesl první kázání ke svým pěti žákům o čtyřech vznešených pravdách sdělil jim: že život je plný utrpení, že příčinou utrpení je touha mířící nesprávným směrem, že utrpení lze odstranit a že jeho odstranění lze dosáhnout vznešenou osmidílnou cestou, která obnáší pravý názor, pravé rozhodnutí, pravou řeč, pravé jednání, pravé žití, pravou snahu, pravé rozvažování a pravé soustředění ducha.

Pa-kua chang
Původ pa-kua chang (bagua zhang) údajně sahá do 17. století a je spjatý se jménem slavného mistra Wang Xianga. Tento báječný styl, u nás donedávna prakticky neznámý a dodnes jen málokde pochopený, přináší lidem vskutku jedinečné služby. Je použitelný v sebeobraně, utužuje fyzickou sílu, podporuje střízlivého ducha a svojí náročností člověka zároveň vede k trpělivosti, vytrvalosti a skromnosti. Možná právě proto již více než tři sta let platí, že pouze lidé s vyjímečnou ctižádostí a odhodláním jsou předurčeni věnovat se tomuto systému.

Pa-kua
Pa-kua symbolicky znázorňuje osm možných způsobů pohledu na život a na svět.Je to oktagonální pole, vymezené osmi trigramy (symboly) I-ťingu, reprezentujících osm světových stran kompasové školy feng-šuej. Jeho hlavní aplikace spočívá v určování příznivých a nepříznivých směrů a míst pro konkrétní osoby.
Každý trigram reprezentuje jistou množinu faktorů včetně světových stran, barev, částí lidského těla, nemocí, čísel, rodinných vztahů, živlů apod. Snad pro větší utajení podstaty jsou tyto trigramy uspořádány do tvaru osmiúhelníka – uprostřed obvykle se symbolem jin/jang nebo s kompasem. Jednotlivé oblasti Pa-kua jsou: Sláva, Obchod a kariéra, Manželství a partnerství, Vědomosti, Děti a rodina, Cesty a přátelé, Zdraví a spokojenost, Hojnost a bohatství. Při podrobnějším rozboru těchto oblastí zjistíte, že je pod jejich symbolikou skryt celý náš pozemský život a to jak materiální tak duchovní. Každá z oblastí našeho života se dá zařadit do tohoto systému a tam ji můžeme podpořit a posílit její energii. Současně je zřejmé, že žádnou z těchto oblastí není možné z našeho života vyloučit nebo ji omezit. Tím by došlo k narušení harmonie. Každá z těchto částí má svůj nezastupitelný význam pro jeho dokonalost naplnění. Cílem feng-šuej je dosáhnout harmonie ve všech těchto oblastech.
Existuje mnoho různých názorů na původ stylu pa-kua. Jedna z verzí říká, že styl byl založen na sklonku vlády dynastie Ming dvěma taoistickými mnichy Pi Junem (Bi Yun) a Ťing Junem (Jing Yun) v horách E-mei v provincii Sečchuan (Si Chuan). Každý, kdo se o pa-kua zajímá, jistě nejednou slyšel jméno slavného tvůrce dnešní podoby pekingského stylu pa-kua – Tchung Chaj-čchuana (Tung Hai Chuan) a jeho nejlepšího žáka Čcheng Tching-chua (Cheng Ting Hua). Mistři Ču,Wang a Tu patří k jedné z nejlepších větví této školy. Hlavním dědicem stylu a prvním žákem mistra Čchenga byl Liu Pin (Liu Bin), jenž se narodil v roce 1860 v Šan-tungu (Shandong), provincii, ze které pocházelo mnoho slavných mistrů wu-shu.
Z praktických důvodů se pa-kua používá ve formě čtverce nebo obdélníku, jehož každou stranu tvoří tři pole.

Ta strana pa-kua, která znamená vědění, kariéru a rádce, se přikládá na plánek domu či pokoje tak, aby kopírovala stěnu, ve které jsou vstupní dveře. Ve feng shui jsou vstupní dveře ty, které se nejvíce používají, ať se jedná o přední vchod do domu nebo ne. Každá část pak domova skutečně reprezentuje jednu z osmi oblastí života. V případě nepravidelného tvaru domu se může stát, že když přiložíme pa-kua na plánek domu, zjistíme, že některé oblasti domu chybí. Obyvatelé domu pak mohou v této oblasti života pociťovat omezení a nedostatek. Ale i když domu některá oblast chybí, daný aspekt úplně neztrácíme, protože pa-kua se aplikuje i na každou jednotlivou místnost.

Zdroj: Autorka: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: