Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Letecké povídky – Malacky už veseleji

Publikováno: 20.05.08
Počet zobrazení: 1791


      aneb „Svítící oktávie“
Autor: I. P.
Ještě jednou se musím vrátit k ostrým střelbám v Malackách, byť se tato vzpomínka váže k mé účasti na již zmiňovaných druhých střelbách, kdy mi při výstupu z nákl. IL-14 na malackou stojánku praskl svalový úpon na lýtku levé nohy. Tomu všemu předcházely několikadenní přípravy ve formě zásob nových let. pneumatik, různých náhradních dílů povolených měnit v naší kompetenci atd. K přesunu docházelo většinou v ranních hodinách, jak počasí dovolilo.

Nejprve přeletěla první, resp. první dvě čtrnáctky s partou techniků a příslušným vybavením, kteří v Malackách „chytali“ po přeletu jednadvacítky, které jsme my z Líní vypravili. Organizováno to bylo tak, aby tam každá Letka měla potřebný počet techniků. Na letiště v den přesunu nás vozil bud’ vojenský autobus, nebo jsme se dopravili individuálně auty.
Protože v té době ještě nebyly vybudovány tzv. rozptyly pro každou letku v jiné části letiště nebo v jeho blízkém okolí, měla 1. letka stojánku u prvního hangáru v západní části letiště. Parkovat za hangárem se nesmělo, ačkoli se to mnohdy porušovalo. Ale když se letělo na delší dobu, nechat tam auto si nikdo nedovolil. Tam ne, ale za svařovnou, kterou tvořila klasická plechová garáž, umístěná asi 8o m od hangáru mezi břízkami, jsme si občas auta zaparkovali. Samozřejmě, že jsem ráno přijel na letiště na poslední chvíli a z parkoviště u posledního, 3. hangáru, k nám bylo dobrých 4oo m. Jak tedy jinak, než zaparkovat oktávku za svařovnu mezi břízky, takže nebyla prakticky odnikud vidět.
Ale to jen do okamžiku, než se odlepila IL-14 z mlžného oparu se mnou na palubě od země. Nevím, co mně to tehdy napadlo, byli jsme už asi ve sto metrech nad zemí na úrovni našeho hangáru, že jsem se podíval skrze mlhu válející se při zemi směrem k tušené svařovně. Moji oktávku jsem nerozeznal, neboť byla zelená a docela slušně splývala s okolní přírodou. Ale co jsem i v té mlze poznal velmi zřetelně, že mi svítí naplno světla, která jsem v kvaltu zapomněl vypnout. Tehdy mobily nebyly, musel jsem tedy vydržet až do Malacek, odkud navíc sužován velkými bolestmi v úrazem postiženém lýtku, a pak jsem si z ošetřovny nechal spojit věž v Líních, kde měl shodou okolností naštěstí řízení let. provozu bratranec Lojza, který už vše přes dozorčího našeho hangáru zařídil. Takže alespoň tato událost dobře skončila, přestože se nezačala vyvíjet příznivě.

A příště ˝Malacky naposledy“.

Vaše komentáře

Celkem 4 komentáře (0 komentářů čeká na schválení)

09.06.2008 17:27  Ivan P.

Děkuji Vám za odpověď,jistě to byly,jak sám dokazujete, nezapomenutelné zážitky.Přeji Vám pevné zdraví a stálý životní elán. I Vám hezký den a nejen ten dnešní.

26.05.2008 17:18  Jiří Jelínek

Dobrý den. Úspěšnost v sestřelování pytlů byla mizivá.Střílelo se i zrcadlově, a to Vám nepřeji vidět co všechno se stalo. Na Vihorlatu, kam jsme se přesunovali vlakem, se nám konečně jednou podařilo vlečný pytel sestřelit. Byla to tenkrát neskutečná trofej, kterou se chlubily všechny jednotky protivzdušné obrany, kterým se to podařilo. Na PVSce ho měli zavěšený u stropu a byli na něj nesmírně hrdi. Když za velkého jásotu se pytel začal snášet k zemi, vydali jsme se všichni ho hledat. Těžko popsat jak vypadá krajina v okolí Vihorlatu. Strmé stráně, které bylo opravdu těžké zdolat vlastními silami, mezi nimi protékají potůčky. Hluboké a nekultivované lesy. Z kopce na kopec, trvalo to dva dny. Ten pytel jsme nenašli. Ale komise nám ten sestřel uznala. Přeji hezký den.

26.05.2008 06:58  Ivan P.

Dobrý den,pane Jelínku,ano,v té době tam letiště ještě nebylo,ale zřejmě bylo vystavěno později a po roce 1980,kdy jsme tam létali my,už bylo v plném provozu. Jeho název v let. terminologii byl právě Malacky-Kuchyňa. Ty střelby do vlečených vzd. pytlů musely být také hodně zajímavé a napínavé,jaká byla úspěšnost? I.P.

24.05.2008 18:31  Jiří Jelínek

Nevím, ale v Malackách letiště nebylo. Sloužil jsem tam v roce 1954-1955 u protiletadlové baterie v rámci pevnostního pluku. Poblíž Malacek byla bombardovací plocha v Kuchyni. Tam jsme jezdili zaměřovat se na bombardující letadla. Byly to tuším Arada a jiné stroje. Tehdy ještě IL-14 tam nelétaly. Jezdili jsme také na cvičné plochy do Kamenice nad Cirochou, poblíž Humenného a v blízkosti Vihorlatu. Tam jsme stříleli na vzdušné pytle, které za sebou táhla Arada.

Zanechte komentář: