Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Důchodce a duchovní život – Být někde doma

Publikováno: 28.05.08
Počet zobrazení: 1832

Autor článku: František Benda
Přijede-li k vám někdo z daleka na návštěvu a přeje si poznat váš kraj, můžete mu nabídnout širokou paletu možností. Projížďku parníkem, nebo výlet do lesa. Vystoupit na některý z okolních vrchů s rozhledem do kraje, či sestoupit do nedaleké podzemní jeskyně. Také je tu několik pozoruhodných stavebních památek a nedávno otevřené moderní nákupní středisko. A ještě klasika v divadle, nebo všudypřítomný folklor. Jen si vybrat.

Jednoduše lze ovšem před ním rozestřít mapu, na které nalezne vše ve stručném přehledu. Navíc pak i dodatečné informace – dopravu, stravování a tak. To všechno je velmi hezké a lákavé, jenže to má jednu nevýhodu: o mnohém se sice dovídáme, ale nikde vlastně ještě nejsme; sedíme stále doma, a ty jednotlivé výlety jsou zatím pouze v naší představě.
Druhou nevýhodou, ale současně i rozhodným ziskem je, že jakmile zvolíme jednu z nabídek, všechny ostatní tím vlastně odsuneme stranou. Tu vybranou ale zato dokážeme skutečně prožít. Opravdu můžeme vnímat všechny její detaily, se všemi přednostmi i nedostatky. Prostě v ní jsme. A o to právě jde. Teoretizování je lákavé a svým způsobem i přínosné, jenomže je to právě jenom teorie. Může samozřejmě přispět získání přehledu i o jiných možnostech, ale nakonec přece jen zvítězí ono ˝zde a nyní˝ s reálným prožitkem.
Z takovýchto ˝zde a nyní˝ se ostatně skládá celý náš život. Vše zbývající zůstává v mlžné oblasti představ, snění, touhy a plánů. Překročit onu zdánlivě jednoduchou hranici mezi pouhou, někdy značně rozevlátou a neurčitou myšlenkou, a přikročit k činu, bývá zpravidla velice obtížné. To proto, že myšlenka má široký záběr, kdežto čin je sevřen realitou do zcela konkrétních, faktických úkonů.
V duchovním životě je tato otázka obzvlášť citlivá. Představy a plány mohou být košaté, ale nakonec je nutno zvolit určité cvičení, určitou modlitbu nebo mantru a také určité místo a čas na provádění – něco zcela konkrétního, co se dá pojmenovat, popsat nebo vyslovit, a nejen může, ale skutečně je realizováno zde a nyní.
Brouzdání po různých duchovních směrech (ono jich zase tak mnoho není) je sice zajímavé a může budit zdání vzdělanosti anebo sečtělosti, ale v podstatě nikam nevede. Jen rozptyluje. Nakonec se může stát, že oddaný vyznavač jednoduché myšlenky je na tom duchovně lépe než znalec mnoha rozličných liturgií. ˝V jednoho boha budeš věřit˝ nevylučuje znalost bohů jiných, ale od nich je pak nutno se vrátit k tomu svému přesvědčení; to vzývat, to uctívat, to milovat a tomu sloužit. Někde bychom měli být doma, aby se bylo kam vracet. Teprve pak s chutí oceníme již dávno poznané, že všude (možná) dobře, ale doma (přece jen) nejlépe.

Zdroj: F. Benda, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

28.05.2008 21:43  Maura ()

Velmi mne Váš článek zaujal. Líbí se mi Vás pohled, milý autore, do zdánlivě jednoduchých a přesto tak složitých věcí. Myslím si vskutku, že duchovní život má trochu širší pojetí, než život náboženský a člověk může duchovně žít, aniž by nějaké náboženství vyznával. V tomto ohledu zejména preferuji mravní život člověka, který vyznává své hodnoty v nejlepším vědomí a svědomí a dokáže se úspěšně konfrontovat s nepřízní osudu. Znám několik vzácných lidí, kteří žijí ve vnitřním soucitu s druhými lidmi a dokáží pomoci bez toho, aniž by očekávali projev vděčnosti a přitom, i když jsou přesvědčeni o tom, že je to normální lidské projevení sounáležitosti, nemají často ani potuchy o způsobu náboženského myšlení. Vy jste mne opravdu přivedl na myšlenku, zda příliš velké přimykání se k náboženství, které nutně sebou nese i zvládání znalostí a složitých rituálů, spíše mnoho lidí neodrazuje od duchovního prožívání života, neboť si představují, že bez určitého náboženského systému nemohou duchovně žít. Některé činy lidí jsou překvapivé, například obětavostí (altruismem) a nebo naopak sebestředností (egoismem). Věřím tomu, že k opravdovosti činů musí vést vlastní přesvědčení o nutnosti je vykonávat, nikoliv proto, že se to má z nějakého jiného důvodu. Přesto si myslím, že lidstvo dochází v současné době k jakési kulminaci svého duchovního života a i když se to a první pohled nezdá, hledá přirozené cesty (nikoliv nadpřirozené) k zvládáni životních situací a problémů. Mám radost, že jsem Vás článek našla a budu o vašeich slovech hodně přemýšlet.
http://www.povidky.pise.cz

Zanechte komentář: