Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Důchodce a duchovní život – Několik příběhů
Někdy je dokonce ironizovala a většinou je držela pěkně při zemi. Kupodivu se ukázalo, že krátké historky, vyprávěné po tržištích a bazarech, jakkoli zřejmě většinou vymyšlené, vyjádřily složité psychologické vazby mnohdy lépe, než učené sáhodlouhé vývody, ke kterým bylo nutno znát spoustu vysvětlujících podrobností. Zde jsou některé z nich. Pár úderů Z prostředí jogínů A jeden ze západního prostředí A ještě z povídek jednoho moudrého mnicha A na závěr ještě zen Zdroj: F. Benda, Foto: Internet
Autor článku: František Benda
Že úsilí o kontrolu a utišení vlastních myšlenek je základním předpokladem každé duchovní práce, na to přišli moudří velice dávno. Na toto téma pak vzniklo mnoho návodů a metod, které jsou náležitě popsány v bohaté literatuře. Téhož námětu se ale chopila i lidová slovesnost, která je ovšem umísťovala do praktického života.
Jeden zenový mnich oznámil svému Mistrovi, že usilovným cvičením v meditaci dosáhl naprostého oproštění od světských vazeb, takže emoční svět pro něj už vůbec nic neznamená. Mistr se usmál a přetáhl ho svou holí po zádech. Žák bolestně vykřikl: ˝Co to děláš?˝ ˝Ty jsi něco cítil?˝ otázal se Mistr. ˝Ty, který jsi se osvobodil od všech světských, emočních vazeb? Jak jsi to poznal?˝
Jeden mládenec spěchal večer do místního nevěstince za svou oblíbenou dívkou. Zabrán do představ budoucích rozkoší si nevšiml, že u cesty v lotosové pozici medituje se zavřenýma očima jogín a nechtěně o něj zakopl. ˝Co to děláš, hlupáku˝ otevřel oči jogín. ˝Nemůžeš dávat pozor na cestu?˝ ˝Co tady děláš?˝ zeptal se mladík. ˝Medituji zde o Nejvyšším a rozmlouvám s ním˝, zněla odpověď. ˝Co to máš prosím tebe za Boha?˝ zeptal se mládenec. ˝Já jdu za nevěstkou, což je záležitost naprosto přízemní, a mám jí tak plnou hlavu, že nevidím ani neslyším. A ty, jak pravíš, rozmlouváš s Nejvyšším, a vadí ti, že se tě něco světského pouze dotkne˝.
Rabín v synagoze vyzval shromážděné židy ke společné modlitbě. Když se domodlili, řekl: ˝A teď vás všechny vítám zpět˝. ˝Ale rabi˝, zvolali židé jako jedním hlasem, ˝my jsme přece nikde necestovali, modlili jsme se s tebou˝. ˝Ale kdež˝, odtušil klidně rabín, ˝skutečně jsem se modlil pouze já. Vy všichni ostatní jste pronášeli modlitbu pouze svými ústy, ale v duchu jste pobývali u svých manželek, u svých milenek, na svých cestách a u svých obchodů. Hluboce jsem se modlil pouze já˝.
U policejního úředníka na stanici se přihlásila žena a oznámila, že byla právě znásilněna. ˝Povězte co můžete říci o pachateli˝, vyzval ji úředník. ˝Jediné, co o něm mohu říci, je, že mu to moc nešlo. Byl sice dotěrný, ale kdybych mu bývala trochu nepomohla, nebyl by býval vůbec něčeho dosáhl˝.
Paradox? Ale kdež. I nás dost často obtěžují mnohé myšlenky, se kterými nechceme mít nic společného, ale kdybychom jim trochu nepodávali pomocnou ruku, nikdy by se naší mysli nedokázaly zmocnit.
Tři zenoví Mistři se přišli vykoupat k moři. Svlékli si své dlouhé pláště, a protože to byli skuteční Mistři, zavěsili je jen tak do vzduchu jako na věšáky. V tom z nedalekých hor přiletěl mohutný orel. Chvilku kroužil nad hladinou, načež se vrhl do vody a vzápětí vzlétl s velkou rybou v pařátech. ˝Nešťastná ryba˝, prohodil první Mistr, a jeho plášť v té chvíli spadl do písku. ˝Zlý pták˝, pronesl druhý Mistr, a také jeho plášť klesl k zemi. Jen třetí Mistr mlčky přihlížel, jak se pták s rybou vzdaluje zpět k nedalekým horám. Jeho plášť zůstal viset na svém místě.