Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Právnické tipy: Koupě zboží na dálku
Miniseriál, který pojednává o koupi zboží a dálku, obsahuje několik částí. Dnes si můžete přečíst o problematice uzavírání spotřebitelských smluv a komunikačních prostředků na dálku, dále bude uveden proces potvrzení objednávky a nebo smlouvy a možnosti od smlouvy odstoupit, problematika identifikace dodavatelů jako smluvní strany či přehled nepřípustných ujednání ve smlouvě ze strany dodavatele a možnosti dovolání se spotřebitele o neplatnosti takových ujednání či neplatnosti celé smlouvy.
Pro některé lidi zvlášť, kteří jsou omezeni v možnosti si koupit potřebné věci, je koupě na dálku výhodnou možností. Sama ji využívám, protože jsem časově omezená. Ale někteří lidé jsou na tom mnohem hůř. Jsou omezeni zdravotně a pohybově a někdy jim skutečně nezbývá, než získávat potřebné věci pomocí komunikačních prostředků na dálku. Jde však i o lidi, kteří bydlí mimo velká města a ve svém okolí nemají možnost potřebné věci sehnat. V tomto ohledu poskytují lidem komunikační prostředky na dálku opravdové dobrodiní.
Ale jde také o peníze. O soukromé a rodinné finance, které vkládáme do takového způsobu nakupování a je nutno brát na zřetel nejen dobrodiní možnosti kupovat zboží na dálku prostřednictvím komunikačních prostředků, ale i možných rizik, které samozřejmě i zde existují jako u všeho a kterých se můžeme vyvarovat dobrou či vynikající zkušeností a znalostí takového způsobu koupě či zajištění potřebné služby.
Je evidentní, vím to z několika případů, kdy neseriózní dodavatelé ošidili spotřebitele a ti se pak celá léta domáhali svých práv a oprávněných zájmů u soudu, že tento způsob nákupu lidé odmítají a nebo zvažují opatrně, zda vůbec takové věci potřebují, které se jim lákavě vtírají na různých letáčcích. Ale nelze prohlašovat o všech dodavatelích plošně, že se snaží své klienty podvést. Je mezi nimi mnoho opravdu seriózních podnikatelů, kteří se snaží poctivě obchodovat a jsou ochotní s vámi i hovořit telefonicky, pokud máte problém s formou takového nákupu a nejste si jisti, zda je pro vás takový přístroj či jiné věci vhodné.
Jak spotřebitel tak i dodavatel zboží a služeb, mají v občanském zákoníku i v zákoně o spotřebitelích určitá jasná pravidla. Ti určují možnosti i omezení k oboustrannému uzavření slušného obchodu bez dodatečných problémů. Avšak ne každý je schopen a nebo ochoten se probírat zákonnými ustanoveními a přemýšlet nad nimi a obě smluvní strany mají mít na zřeteli pravidlo, že neznalost zákona neomlouvá.
Ve svém miniseriálu se zmiňuji, stručně ovšem, o důležitých informací, které jsou stanoveny zejména v občanském zákoníku, a které si můžete přečíst a dokonce si vyhledat i komentáře na Internetu, protože téma ˝koupě zboží na dálku˝ je rozebíráno ze všech úhlů pohledu. A to jak ze strany spotřebitelů, tak i samotných dodavatelů.
K tomu, aby taková záležitost proběhla bez velkých problémů, stačí jen vědět, s kým obchoduji, zda správně udávám název zboží, které chci koupit, za jakou cenu budu zboží kupovat, udat správně svou doručovací adresu zaplatit zboží při přejímce bude na poště a nebo přepravci.Pokud zjistíte, že vám dodavatel nedodal zboží v množství, které jste požadovali a zaplatili, pak musíte učinit reklamaci, totéž, pokud zjistíte, že zboží má vady nejen v množství, ale i jiné, pro které ho nemůžete používat. Uschovejte si vždy reklamační a záruční listiny! A hlavně si je pozorně přečtěte.
Pokud je zboží rozbité, nepoužitelné, musíte bez zbytečného dokladu tuto skutečnost oznámit přepravci i dodavateli. Dodavatel je totiž povinen zboží zabalit tak, aby ho ochránil, při běžné přepravě proti poškození. Pro tyto případy platí příslušná ustanovení občanského zákoníku, zejména ustanovení o kupní smlouvě.
Ve většině případech i dodavatel (stejně jako spotřebitel) se snaží vyhnout se problémům, které pro obě strany znamenají finanční ztrátu, takže dodržuje předpisy už ze svého vlastního prospěchu. I dodavatel je subjektem zákona o spotřebiteli, který může spotřebitel vůči němu uplatňovat.
Je také nutno připomenout, že si musíte veškeré dokumenty, které se týkají koupě věci, řádně přečíst a případné nejasnosti si nechat vysvětlit od dodavatele nebo od právníka.
Zdroj: I. Novotná, Foto: Internet