Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Právnické tipy: Koupě zboží na dálku – část 3

Publikováno: 23.06.08
Počet zobrazení: 1324


      Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
V předchozích dvou částech všeho miniseriálu jsme se zabývali způsobem, jak navázat vztah s budoucím dodavatelem a nyní k nám, spotřebitelům. Pokud se rozhodneme, že s dodavatelem smlouvu uzavřeme a zboží si koupíme podle jeho nabídky (návrhu), že je cena obvyklá a pro nás vyhovující, že můžeme očekávat vysokou nebo očekávanou kvalitu, podáme prostřednictvím komunikačního prostředku na dálku objednávku.

Potvrzení objednávky
Zákon ukládá dodavateli, aby obdržení objednávky neprodleně potvrdil. Zákon ovšem stanoví, že tato podmínka neplatí při uzavírání smlouvy výměnou elektronické pošty a neplatí to ani při obdobné individuální komunikaci. Mám osobní zkušenost s tím, že objednám-li si přes Internet nějaké zboží (léčivé čaje, parfém, kosmetické přípravky od mně známého dodavatele, knihy), do dvou dnů nejpozději mi elektronickou poštou potvrdí objednávku. Na potvrzení je kromě náležitostí, i cena s DPH a cena, kterou uhradím zaslání za dobírku na poště.
Tímto úkonem, tedy zaslanou objednávkou a jejím potvrzením je objednávka považována za doručenou.

Uzavření smlouvy
Po uzavření smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku, nejpozději však před plněním, musí dodavatel spotřebiteli písemně poskytnout tyto následující informace:
- obchodní jméno a identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby,
- informace o podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy,
- informace o službách po prodeji a o zárukách,
- podmínky pro zrušení smlouvy, pokud není určena doba platnosti nebo platnost je delší než 1 rok.

Právo odstoupit od smlouvy a lhůta pro odstoupení
Na počátku této kapitoly bych ráda upozornila čtenáře, že je vždy nutno dbát na plnění zákonných lhůt. V tomto případě, tedy pro odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele, je zákonná lhůta do 14 dnů od převzetí plnění (tedy od data, které je vyznačeno na dodejce od dopravce či z pošty).
Právo odstoupení od smlouvy je jednostranné a pouze náleží spotřebiteli. Zákon nedává právo dodavateli, aby vymáhal po spotřebiteli sankce. Z toho je patrno, že je spotřebitel ve výhodě. Stalo se a stává se, že dodavatel dodal prádlo, které bylo menší, než požadoval spotřebitel. Spotřebitel nechtěl výměnu, ale vrátit peníze a odstoupit od smlouvy. U některých dodavatelů se setkáváme s problémy při vracení peněz při odstoupení od smlouvy. Ale zákon, jak je patrno z výše uvedeného, nepředpokládá, že by měl být spotřebitel při odstoupení od smlouvy sankcionován. Další problémy s dodavatelem, pokud nastanou, řeší však zákon o spotřebiteli vedle občanského zákoníku.

Odstoupení od smlouvy za nedostatečné údaje od dodavatele
Pokud dodavatel nepředal, jak byl ze zákona povinen, spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem, je lhůta pro odstoupení od smlouvy stanovena na 3 měsíce od převzetí plnění.
Pokud však dodavatel v průběhu 3 měsíční lhůty své údaje v pořádku dodá, tím datem dodání se běh tříměsíční lhůty ukončuje a začíná běžet lhůta čtrnáctidenní pro odstoupení od smlouvy, jak je uvedeno výše, pokud spotřebitel má zájem na odstoupení od smlouvy ještě z jiných důvodů, než z důvodů nedostatečných údajů od dodavatele.

V jakých případech nemůže spotřebitel odstoupit od smlouvy
Mimo ty případy, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, nemůže spotřebitel od smlouvy odstoupit:
- pokud s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění,
- pokud cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele,
- pokud je dodávka zboží upravena podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, nebo se jedná o zboží , které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání,
- na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů, pokud spotřebitel porušil jejich originální obal,
- na dodávku novin, periodik a časopisů,
- spočívajících ve hře nebo loterii.

Toto zákonné ustanovení je velmi důležité a je nutné, aby mu spotřebitel správně porozuměl a vyhnul se zbytečným úkonům vůči dodavateli vymáháním úkonů, ke kterým dodavatel není zákonem donucován.

Zdroj: pá Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: