Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Právnické tipy: Koupě zboží na dálku – část 7

Publikováno: 21.07.08
Počet zobrazení: 2217


      Autor článku: JUDr. Novotná Irena
V minulé kapitole jsme probírali případy reklamace, které uplatňujeme ihned po přejímce objednaného zboží, kdy zjistíme vadu. Nyní se budeme zabývat reklamací, kterou uplatňujeme v vůči obsahu dodacího listu nebo faktury.

Reklamace dodacího listu a faktury
V minulé kapitole jsme hovořili o tom, že při převzetí zboží obdržíte dodací list a fakturu. Tyto dvě důležité listiny, které si vždy uschovejte, mohou sloužit jako záruční listy. Záleží totiž na dodavateli, zda vám vydá Záruční list a nebo prohlásí, že dodací list a faktura zároveň slouží jako záruční listy. Proto pozor na to, co dodavatel prohlašuje za záruční list! Podpisem dodacího listu potvrzujete souhlas se záručními podmínkami. Dávejte si pozor na to, zda dodací list souhlasí s dodaným zbožím. To znamená, že zda jste obdrželi zboží, které jste si skutečně objednali, zda jste obdrželi to množství, které jste si objednali a zaplatili a jestli je faktura v pořádku v tomto smyslu. Pokud zjistíte, že na dodacím listě a na faktuře jsou chyby, jste povinni podat ihned (nejpozději do 72 hodin) po obdržení chybných listin, písemnou zprávu dodavateli, aby vám zaslal správně vyplněný dodací list a fakturu podle objednávky. Pozdější reklamace listin vám nemusí být uznána. Tak to může být stanoveno v podmínkách.

Jaký je správný obsah faktury – daňového dokladu a dodacího listu
Možná, že ne každý kupující ví, že pojem ˝faktura˝ vymizel z našeho právního řádu a nyní se používá pojmu daňový doklad. Na faktuře, kterou obdržíte od svého dodavatele, však uvidíte v názvu FAKTURA-DAŇOVÝ DOKLAD. Obsah této listiny přísně řídí zákon. V ustanovení § 28 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidaného hodnoty, v platném znění, je závazně stanoven obsah faktury daňového dokladu. Zastavme se nyní u toho, co nám tento zákon říká a kde můžete nalézt chyby, které pak následně budete reklamovat.
Zákon stanoví, že běžný daňový doklad – (faktura) musí obsahovat

a) obchodní firmu nebo jméno a příjmení, popřípadě název, dodatek ke jménu a příjmení nebo názvu, sídlo nebo místo podnikání plátce, který uskutečňuje plnění.
Takový údaj si můžete snadno zkontrolovat podle zaslaného potvrzení vaší objednávky. Učiňte tak! Název firmy, od které jste si zboží objednali, musí být stejný jako na faktuře.

b) daňové identifikační číslo plátce, který uskutečňuje plnění,
Stejně tak, jako v předchozím případě si snadno zkontrolujete ˝DIČ˝ tedy daňové identifikační číslo svého dodavatele.

c) obchodní firmu nebo jméno a příjmení, popřípadě název, dodatek ke jménu a příjmení nebo názvu, sídlo nebo místo podnikání osoby, pro kterou se uskutečňuje plnění
A nyní přišla řada na kontrolu vašich údajů. Sice předpokládám, že nejste podnikateli a zboží objednáváte jako fyzická osoba – nepodnikatel, ale i v opačném případě si zkontrolujte, zda uvedená data na faktuře i dodacím listu odpovídají těm, které váš dodavatel potvrdil v době, kdy vám zaslal e-mailem nebo jinou cestou potvrzení objednávky.

d) daňové identifikační číslo, pokud je osoba, pro kterou se uskutečňuje plnění, plátcem
Pokud jste fyzická osoba – nepodnikatel, pak žádné DIČ (daňové identifikační číslo) nemáte, tedy nebude uvedeno.

e) evidenční číslo daňového dokladu,
Váš dodavatel musí, jak stanoví zákon, uvést na faktuře číslo faktury – daňového doklad. Bez tohoto čísla je faktura vadná a pokud číslo nenajdete, musíte fakturu reklamovat. Stejně jako v ostatních případech, kdy chybí nějaký údaj, který zákon stanoví.

f) rozsah a předmět plnění,
A nyní přistupujeme k důležité části faktury, to je rozsah a předmět plnění. Zkontrolujte si, zda v tomto bodě odpovídá vše správně. To znamená : zda je předmět popsán správně podle vaší objednávky, kterou vám dodavatel potvrdil, zda je tam uveden stejný počet kusů, které jste si objednali a který vám byl potvrzen.Je to důležité proto, aby v případě, kdy se budete nuceni obracet na státní orgány (Česká obchodní inspekce – viz zákon o ochraně spotřebitele) nebo na soudní orgány, jste měli tyto základní doklady v pořádku.

g) datum vystavení daňového dokladu,
Toto datum uvádí váš dodavatel. Je to datum, kdy fakturu – daňový doklad vystavil a je shodný s datem expedice zboží.

h) datum uskutečnění plnění nebo datum přijetí platby, a to ten den, který nastane dříve, pokud se liší od data vystavení daňového dokladu,
Pro úplnost se dotýkám i tohoto data (datum uskutečněného zdanitelného plnění). Uvedení tohoto data je zcela v rukou toho, kdo fakturu vystavuje.

i) jednotkovou cenu bez daně, a dále slevu, pokud není obsažena v jednotkové ceně,
Zkontrolujte si, zda je cena uvedena správně. V každém případě, pokud shledáte, že je chyba v ceně, ihned upozorněte svého dodavatele a fakturu reklamujte včas.

j) základ daně,
Uvádí se podle aktuálních právních předpisů o dani z přidané hodnoty.

k) základní nebo sníženou sazbu daně nebo sdělení, že se jedná o plnění osvobozené od daně, a odkaz na příslušné ustanovení zákona o dani z přidané hodnoty
Uvádí se podle aktuálních právních předpisů o dani z přidané hodnoty.

l) výši daně uvedenou v korunách a haléřích, popřípadě zaokrouhlenou na desítky haléřů nebo na padesátihaléře.
Radím vám, a to z praxe, abyste si fakturu přepočítali a pokud zjistíte chybnou částku, ihned reklamujte. Vyhnete se tak problémům, které vám způsobí vaše neopatrnost i pochybení dodavatele..

Informace, které jsem v tomto článku napsala, jsou důležité pro koupi prodeje zboží na dálku proto, že faktura – daňový doklad je jednou s listin, která provází případný spor mezi vámi a dodavatelem. Totéž platí i o dodacím listu, který musí být s fakturou-daňovým dokladem, v souladu.

Autor: JUDr: Novotná Irena, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: