Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Jak využívat moc našeho podvědomí – 23

Publikováno: 4.07.08
Počet zobrazení: 1849


      Autor článku: PhDr. Zdeněk Chmel
Slíbil jsem vám, že dnes dokončím příběh československého cyklisty, dvojnásobného mistra republiky Roberta Hutyry. Je to důkaz o tom, že cesta k úspěchu může na jedné straně nepříliš složitá, ale také, že někdy se do cesty staví různé překážky. Důležité je vytrvat a překážky překonávat.

Zmíněný závodník dosáhl svého největšího vítězství paradoxně až když ukončil své závodění. Bylo to totiž vítězství nad komunistickým režimem ale i nad vlastní rezignací. Robert Hutyra tedy vlastně musel zvítězit i sám nad sebou. Jen stručně zopakuji, o čem jsem psal minule.
Příběh začal životním zklamáním z ˝bratrské pomoci˝ sovětských tanků v srpnu 1968. Tehdy se Hutyra rozhodl se k emigraci a k ˝železné opony˝. A to vzduchem. Čtyři roky se připravoval. Jako stavební technik si vypočítal, kolik čeho bude potřebovat a postupně začal nakupovat. Pak s manželkou stříhali a sešívali jednotlivé díl budoucího balonu. Následovalo zklamání,, když v březnu 1982 vyzkoušeli svůj výrobek. Nic nefungovalo, jak by mělo. Museli první balon spálit a začít znovu. Poučili se, Hutyra zdokonalil své teoretické znalosti a hledal vhodné místo pro start. Měl problémy i se socialistickou distribucí. Když potřeboval karabinky, musel kvůli tomu koupit dvacet obojků pro psy. Pak nebyl k mání potřebný východní vítr. Hutyra proto musel změnit plán a namísto ze Slovenska odstartoval z Moravy. Předpokládal, že severozápadní proudění jej donese nad Rakousko.
Bylo to počátkem zář. Odstartovali před půlnocí ze Znojemska. Ale ještě neměli vyhráno. Mohli je sestřelit pohraničníci. Gondola sice měla podlahu z ocelového plechu, ale balon byl velice zranitelný, pokud by neměli dostatečnou výšku. To se mohlo stát například při výměně propan-butanových bomb. Podařilo se jim vystoupat do výšky dvou kilometrů, ale když byli nad pohraničním pásmem, vítr zeslábl a dokonce se začal otáčet. Bylo nebezpečí, že je vrátí zpět na Moravu. Než se tak stalo, už byli naštěstí nad osvětlenými rakouskými vesnicemi. Klesali dolů a hledali místo k přistání. Bylo to ve vinohradu, pár desítek metrů před dráty vysokého napětí. Tak se zrodilo Hutyrovo největší životní vítězství.
Možná vás napadne, proč o tom píši. Samozřejmě, byl to velký úspěch a také veliké štěstí. Přece bylo mnoho lidí, kterým se útěk nezdařil a skončili v komunistických lágrech. Důvod tohoto líčení je však ještě jeden. Robert Hutyra věřil ve svůj úspěch a jeho pozitivní myšlení mu nedovolilo, aby si třeba jen na okamžik připustil pochybovačné: ˝Co když se to nepodaří?˝ Po prvním nezdaru pak dokázal zatnout zuby a poučit se z chyb. Jeho druhý balon, rovněž vyrobený téměř ˝na koleně˝, pak byl kvalitnější než ty z profesionálních dílen.
Bylo to štěstí? Určitý díl štěstí tu byl určitě. Ale základ úspěchu spočíval v tom, o čem jsem psal v předcházejícím odstavci. A také v tom, že štěstí přeje připraveným.

Tady je na místě položit si otázku, jaký je rozdíl mezi štěstím a spokojeností. Základní rozdíl je v délce tohoto vnitřního prožitku. Sami přece říkáme o štěstí: ˝Prožil jsem šťastný okamžik˝ ale o spokojenosti se vyjadřujeme: ˝Vedl jsem spokojený život.˝ Z toho vyplývá, že spokojenost je stav trvající delší dobu, představuje vnitřní pohodu, vyrovnanost, nepřítomnost obtíží, nepřízní osudu a strachu. Naproti tomu štěstí je něco silného, co člověka přímo zavalí množstvím radostných pocitů. Pocit štěstí zažil zmíněný závodník, když přistál v Rakousku. V tomto okamžiku se zúročily všechny překonané překážky, včetně té nejtěžší – zdolání ˝železné či vlastně ocelové opony˝. A samozřejmě se dostavila i spokojenost. O té zase až příště.

Zdroj: I. Chmel, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: