Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Právnické tipy: Koupě zboží na dálku – část 6
Povinnost kupujícího po přejímce zboží Oprávněná reklamace Narazíte přitom na termín ˝oprávněná reklamace˝ To je taková nemilá věc. Znamená to v podstatě top, že vaše reklamace bude dodavatelem uznána jako oprávněná.Tam číhá nebezpečí střetu mezi vámi a dodavatelem. Ale nevolejte hned svému advokátovi! I když takové záležitosti skutečně končí u soudu. Máte několik možností, kdy smírnou cestou můžete svou reklamaci uplatnit. Tyto cesty k uplatnění reklamace jsou většinou uvedeny v reklamačním řádu. Obsah reklamačního dopisu Když podáváte reklamaci, jakýmkoliv způsobem, je ve vašem zájmu, aby byla řádně vyřízena. A proto dodržujte všechna pravidla, které vám dodavatel předepisuje. Jen tak si mezi sebou vyjasníte veškeré záležitosti a omezíte zdlouhavou korespondenci. Uvědomte si, že dodavatel nedodává zboží pouze jen vám a má zájem všechny záležitosti vyřizovat rychle a smírně. Málokdo rád řeší věci u soudu, protože mu hrozí ztráta prestiže na trhu i ztráta peněz. Povinnosti prodávajícího Povinností prodávajícího je o reklamaci rozhodnout. O čem rozhoduje? Že reklamace je oprávněná nebo neoprávněná. Lhůtu k rozhodování má dop 3 pracovních dnů. Své rozhodnutí vám pošle buď elektronickou poštou a nebo tak, jak se s kupujícím dohodne. V každém případě, ať již reklamaci uzná jako oprávněnou nebo neuzná jako oprávněnou, je povinen vás vyrozumět. Pochopitelně, že právo vám dává další možnosti, jak uplatnit uznání reklamace, pokud prodávající nepovažuje reklamaci za oprávněnou. Zdroj: I. Novotná, Foto: Internet
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Nejen sám dodavatel, ale i kupující má své povinnosti, kterými ho zavazuje zákon. Tedy zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění a předpisy související, zejména zákon č,. 6341992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění. Zákon nejen chrání obě smluvní strany, ale současně jim ukládá i povinnosti a v těchto intencích musí obě strany postupovat.
Dostanete výzvu, že se máte pro objednanou věc dostavit na určité místo. Většinou je to vaše pošta. Nebo vám pošta, pokud jste doma, zboží dodá přímo do bytu. V každém případě podepíšete převzetí a obdržíte dodejku, a které je uvedeno datum převzetí zboží, kterou si schováte pro případ reklamace. A co je další vaší povinností? Zboží rozbalit a prohlédnout si ho. Vyzkoušet, zda všechno funguje, jak očekáváte zda zboží má kvality, které dodavatel nabízel. Pokud však shledáte vadu, bez zbytečného odkladu, informujte dodavatele o vámi zjištěných vadách.
Za prvé: oslovte svého dodavatele e-mailem, který je uveden a popište vadu, kterou jste zjistili. Nebo napište reklamační dopis a pošlete ho poštou na adresu provozovatele. Tedy na adresu toho, kdo vám zboží dodal. A nebo celou záležitost řešte s příslušným servisním střediskem, jehož adresa je většinou uvedena v reklamačním listě.
Obsahem reklamačního dopisu bývá obyčejně následující body, ale řiďte se vždy tím, co vám dodavatel sám určí:
Číslo objednávky je vždy uvedeno na potvrzení objednávky, kterou jste obdrželi e-mailem. Proto si ho, po obdržení, vždycky zaznamenejte. Ale může být uvedeno ve výpisu objednávek. Pokud si nejste jisti, raději si ještě číslo u svého dodavatele ověřte.
Pokud si nejste jisti, že dokážete výstižně popsat závady a projevy závad, požádejte někoho, kdo je odborníkem, aby vám s popisem závad pomohl. Na přesném popisu závad a jejich projevů také závisí úspěšnost vaší reklamace, uznání vaší reklamace za oprávněnou. Pro dodavatel musí být popis srozumitelný.
Ke zboží je přiložena faktura a dodací list, kde jsou všechny údaje shodné s objednávkou a potvrzením objednávky, identifikují vás jako vlastníka věci, kterým se stáváte okamžikem zaplacení. Proto k reklamačnímu dopisu přiložte tyto důležité listiny. Pokud zasíláte reklamaci e-mailem, dodavatel vás vyzve, abyste je zaslali poštou na určitou adresu. Originály si ponechte však u sebe.
Pokud prodávající uzná reklamaci jako oprávněnou, má také lhůtu k vyřízení. Tato lhůta je definována – bez zbytečného odkladu-, nejpozději do jednoho měsíce ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne jinak.
Zákon č. 634/1992 Sb., zákon o ochraně spotřebitele, v platném znění, podrobně upravuje podmínky ochrany spotřebitele a pokud jste odkázáni na koupi zboží na dálku, s tímto zákonem se seznamte podrobněji.