Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Právnické tipy: Koupě zboží na dálku – část 8
Záruční podmínky a délka záruky Prodloužení záruční doby Další záruční list Bezplatná oprava Zánik nároku na uplatnění záruky A rada? Zacházejte šetrně s věcmi. Dbejte pokynů dodavatele, čtěte všechno, co vám s věcí přijde v balíčku, nezapomeňte na lhůty, které máte dány zákonem a nebo dodavatelem a snažte sem abyste měli z věci, kterou si koupíte radost a ne starosti. Autor: JUDr: Irena Novotná, Foto: Internet
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Záruční podmínky a délka záruky je pro vás, kupující, důležitým údajem. Neboť během záruční doby se může projevit vada na výrobku a pokud jste za něj vydali značnou částku peněz, jistě byste ho neradi vyřazovali. Neradím vám, abyste přistoupili k opravě sami nebo se ho pokoušeli opravovat prostřednictvím jiné firmy, než té, která vám výrobek prodala. Pokud však během záruční doby firma, která vám zboží dodala. zanikne, vyhledejte právního nástupce, který převzal její povinnosti.
Délku záruky, jaká je vám poskytnuta, je uvedena na dodacím listu a pokud firma vyhotovuje Záruční listy, pak na Záručním listu.
V minulých kapitolách jste se dozvěděli, kdy začíná záruční doba. Avšak její běh je přerušen v její plynulosti ve chvíli, kdy je předán k záruční opravě a prodlužuje se o dobu, kdy výrobě byl v záruční opravě. To znamená, že v době, kdy je výrobek v záruční opravě, záruční doba neběží a pak, po vašem přijetí výrobku z opravy, se záruční doba rozbíhá, ovšem prodloužená o dobu, kdy byl opravován. Je to výhoda pro vás, spotřebitele.Po celou tuto dobu můžete opět žádat o záruční opravy, pokud je to třeba a pokud je další projevení závad uznáno jako další reklamace a důvod k provedení další záruční opravy. Ale pozor! V případě, že vám bude zboží výměno, se záruční doba neprodlužuje.
Po tom, co je záruční oprava provedena, obdržíte další Záruční list. Na něm se projeví změna.
Na novém záručím listě bude uvedeno nové i původní výrobní číslo výrobku, který jste si zakoupili a další případná reklamace se bude uplatňovat na základě tohoto dodacího listu.
Zde bych připojila několik poznámek, které se týkají požadavků valné většiny dodavatelů. Ti požadují, aby věc, kterou dáváme do záruční opravy, bylo v původním obalu v úplném stavu včetně příruček a ostatního příslušenství. Také se setkáme s požadavkem, aby ke každé položce byla připojena kopie dodacího listu a přesný popis závad a četnost výskytu. Že by zbytečné papírování? To si můžeme třeba myslet, ale jen splněním takových nebo i jiných podmínek, se můžete dočkat úspěšného jednání.o opravě s dodavatelem. Schovávat obaly je nepříjemné, ale rozhodně to stojí za to, pokud jde o drahý výrobek.
Nepříjemnou věcí je, posíláte zboží k záruční opravě a přepravce (například kamion) má cestou nehodu a zboží se vlivem nehody poškodí. Jer pochopitelné, že zanikne nárok na opravu věci v záruční době u dodavatele, ale škodu na zboží musíme řešit s dopravcem při převzetí věci, která vlivem nehody utrpěla újmu. Je to vždy tak, v každém případě. Přepravci jsou pojištěni v tomto smyslu.
Pokud jsou na výrobku při jeho koupi ochranné pečetě a nálepky, pak jejich poškozením, stržením nebo odstraněním zaniká také nárok na uplatnění záruky u dodavatele.
A třetí možností jak zanikne nárok na uplatnění záruky je neodborné zacházení s věcí s následkem jejího poškození. Nesnažte se být chytřejší, než je příručka, manuál, který obdržíte s věcí při koupi! Nenechte ani své přátele, o kterých víte, že jsou šikovní, aby vám to dokazovali v případě zakoupeného výrobku. Pokud věc poškodí a dodavatel zjistí, že nebylo postupováno podle pokynů v manuálu, žádného nároku na bezplatnou opravu v záruční době se nedovoláte. Zbytečně vyhodíte peníze a nebo- v tom nejhorším případě, přijdete o věc, kterou jste si koupili a na kterou jste si našetřili.