Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Jak člověk zůstane v duchu stále mladý 14

Publikováno: 26.03.09
Počet zobrazení: 2320


      Autor článku: Zdeněk Vohradník
I ve stáří se učte cizí jazyky
Po publikování článku o hádankářích mi dvě čtenářky připomněly, že ve stáří lze trénovat mozek také učením se jazyků. Měly pravdu, mozek lze trénovat i jinak než hádankami, ale jazyky mají zvláštní význam. Např. Dr. J. Murphy, učitel pozitivního myšlení, kterého často cituji, uvádí příklad svého otce: ˝Můj otec se začal v pětašedesáti letech učit francouzsky. V sedmdesáti platil v tomto oboru za uznávanou kapacitu. Když mu bylo přes sedmdesát, rozhodl se studovat keltštinu a i v tomto oboru to dotáhl na uznávaného a slavného učitele.˝



V současné době má u nás zvláštní význam angličtina. Ta se stala mezinárodním dorozumívacím jazykem, je všude kolem nás a nejde ji ignorovat. Bez znalostí alespoň základů angličtiny si můžeme připadat trapně, když nerozumíme slovům, která mladší generace již běžně používá, nebo je neumíme ani správně vyslovit. ˝Emajl˝ sice neříkám, ale na některé věci, i když jsem se kdysi učil anglicky ve škole, se musím podívat do slovníku. Současný fenomén ˝Facebook˝ jsem ale nenašel ani tam. Zachránila mne až, jako několikrát v poslední době, Wikipedie.

Výuku cizích jazyků, jako téma tohoto seriálu, jsem nezahrnul do svého původního plánu z toho důvodu, že sem dávám jen ty věci, které se v naší rodině osvědčily. A toto není naše silná stránka. Má to však zde, podobně jako řada jiných věcí, své místo,. Obrátil jsem se proto o pomoc a o spoluautorství tohoto tématu na JUDr. Irenu Novotnou, externí redaktorku našeho portálu. Předávám jí slovo.

Obecně se tvrdí, že učit se cizí jazyk zvládnou jen mladí lidé, protože jsou lépe schopni přijímat nové informace, ˝lépe jim leze učení do hlavy˝. Myslím, že je to jen předsudek. Učit se novým dovednostem může každý, pokud má chuť, vůli a touhu věnovat svůj volný čas učením. V současné době to není nic nemožného, když se na každém kroku setkáváme s cizojazyčnými texty. V knihovně je možné si půjčit učebnici, která nás pomocí obrázků provede základy angličtiny, němčiny, francouzštiny, aniž bychom museli biflovat slovíčka a fráze, jak jsme byli kdysi ve škole zvyklí.

Učebnice jsou sestaveny tak, že člověk se učí aktivně. Je také možnost si vybrat takovou metodu, která nám nejlépe vyhovuje, poradit se s odborníkem anebo se poučit na internetu o metodách a postupech studia. A pak už, když zvládneme základy, vybereme si na internetu cizojazyčný novinový text a můžeme zkoušet každý den, zda jsme schopni porozumět alespoň smyslu krátkého článku, a tak se můžeme denně bavit učením a cvičením se v nových znalostech a zkoumat schopnost naší paměti. Pokud vytrváme, pak se nám zase o kousek víc rozšíří možnost přijímat informace z jiných zdrojů. A možná, že pocítíme i radost, že jsme překročili svůj vlastní stín a donutili se k duševní aktivitě, která přinesla ovoce, i když se nám to zdálo před měsícem zcela nemožné.

Nenechte se odradit tím, že jedna strana určitou metodu prosazuje a druhá zase zavrhuje a nabízí jinou. Konkurují si totiž! Co je pro vás nejlepší a nejsnazší? Sami se rozhodněte. Pokud jste měli v učení delší pauzu, nesmíte působit na svůj mozek příliš zhurta. Nejdříve je nutné se naučit soustředit. A soustředěnost dělá mnoha lidem hodně problémů, protože ze všech stran útočí nové a nové informace a často chybí schopnost je třídit a uspořádat do smysluplného toku. Studium cizího jazyka předpokládá schopnost se soustředit, zapamatovat si učební látku. A pak si vyzkoušet své pokroky čtením cizojazyčného textu.

Je také dobrou metodou si pořídit film s titulky a současně sledovat dialogy i titulky. Něco vždycky v paměti uvízne. A po druhé, po třetí najednou zjistíte, že už něčemu rozumíte i bez toho, abyste museli titulky sledovat. Třeba krátkým dialogům. Naučíte se tak vnímat i mluvené slovo, ne jen psané. Berte své studium jako zábavu. Pokud vás začne unavovat, odpočiňte si a zase se k němu vraťte. V každém případě je to vynikající cvičení paměti. A možná i získáte nejen pěkného koníčka, ale i cílevědomou duševní činnost, která vám přinese i hodně nového a objevíte i schopnosti, o kterých jste dříve nepřemýšleli.
A nezapomeňte! Děláte to pro sebe.

Seznam dosud probraných témat:
1. Dobrým lékem proti stárnutí je rekreační jízda na kole, 2. I při výletech na kole je třeba hledat něco nového, 3. Hádanky relaxují mozek i ducha, 4. Také hádanky oddalují stárnutí, 5. Pátrejte po svých předcích, 6. Řekni mi co čteš , 7. Vyhýbejte se bulváru, 8. Počítače zvyšují duševní aktivitu seniorů, 9. K čemu je užitečný počítač v rodině důchodců, 10. Jak využívají počítač naši čtenáři, 11. Zahrádkaření přináší spoustu drobných radostí. 12.Dobrý zahrádkář je i výzkumník a zlepšovatel, 13. Kupte si pejska a nebudete sami.

Uvítáme, když nám k tomuto tématu nebo i k předchozím článkům, napíšete.

Autor: Zdeněk Vohradník, Foto: Zdeněk Vohradník

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

03.04.2009 08:22  Ina

Váš článek jsem se zájmem přečetla a stotožňuji se s názorem,že učení,resp. opakování cizích jaz.má blahodárný vliv na člověka třetího věku.V čase když sousedky sedí u paneláku a neplodně se baví o sousedech,známých atd.,já se věnuji jaz.kurzum na internetu.Pro mne jsou vlastne opakujícími,protože když člověk nemá s kým mluvit ,zapomína to,co už věděl.Tak pak zjišťuji nejen to,že dost jsem toho zapoměla,ale mám dojem,že i dost jsem toho nevěděla...a tak je to s moji angličtinou ,ale i s němčinou,kterou jsem ovládala jen hovorově (do 9 let s náma nemecky mluvila paní,která pomáhala u nás v domácnosti) a pak až jako dospěla jsem si doplnovala gramatiku jako samouk a dnes se znovu tomuto tematu věnuji. Ale mám i další zkušenost,když po 15 denním pobytu na Krétě jsem začala se studiem řečtiny ve věku 6O let. Dostala jsem se k výborné učebnici řečtiny -(autorka R.Dostálová Univerzita v Olomouci),no musím přiznat,že to učení bylo méně efektívní jako v mládí , a přitom motivací jsem měla silnější- naučit se ,abych mohla komunikovat s Řeky,kteří jsou nesmírně přívětiví,zdaleka vás zdraví a mluví k vám.S Řekyni,která sbírala byliny na horských stráních ,kde pasla i svého osla a já jsem si tam udělala túru, jsme se domlouvali za pomoci tušky-kreslili jsme si věci a pojmenovávali...(nemec.angl.trochu rozumí jenom obchodníci a v tavernách číšníci),tak jsem opravdu toužila znát alespoň základy.Konverz. přír. mi nevyhovovali,pokud nechápu gramatické vztahy řeči,nejsem schopná se to nabiflovat,i když slovní zásobu znásobují,ale správně ji použit bez gramatiky nedokážu a tak vlastně řeči nerozumím.Poctivě jsem to dřela rok a dopisovala si s rodinou hoteliera řecky,dle všeho dopisům rozuměli i já jim.Pak jsem další pobyty na různých místech už byla spokojnější,když jsem alespoň trochu mohla s domorodci pohovořit.Poslední 4 roky do Ř nejezdím,dopisy nepíší,já bych měla čas,no oni už moc ne- bývalí studenti i jejich rodiče jsou vytížení v práci ,tak akorát nějaký pozdrav si pošlem a řečtinu pomalu a jistě zapomínám...Proto se snažím,aby alespoň Aj a Nj zůstaly se mnou ještě živý. Jsem opravdu vděčná ,že na internetu jsou tyto kurzy bezplatné a pro mne vyhovující. Všem vám přátelé, pokud máte podobné zájmy,doporučuji vyhledat jaz. kurzy na internetu na "Lidé.." Čas ztrávený výukou je dobrou investici do sebe i v našem věku, v tom jsem zajedno s autorem článku P.Z.Vohradníkem. Všem vám přeji hezké jaro a dny plné slunce jak na obloze,tak i v duši. Ina Horváthová

Zanechte komentář: