Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Procházky literaturou

Publikováno: 16.05.09
Počet zobrazení: 1289


      Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Julius Zeyer (1841 – 1901)
Narodil se 26.4.1841 v Praze v zámožné patricijské rodině (otec měl velký dřevařský závod), V níž se udržovala tradice německo-francouzkého původu. Jeho studia byla zprvu zaměřena k tomu aby mohl převzít otcův obchod: navštěvoval reálku a krátce pražskou techniku (do r. 1861), ve Vídni se učil tesařství a podnikl cestu na zkušenou (v r. 1862 navštívil Německo, Švýcarsko a Francii).


Uchvacovala ho však česká minulost, poezie staré Prahy a romantická četba a postupem času se věnoval pouze literatuře. Jako mimořádný posluchač studoval v Praze filozofii a starověké kultury, a jakmile se naskytla příležitost, utíkal z nenáviděného habsburského ˝vězení˝ a odjížděl za svými touhami do ciziny; cestoval za vzděláním a prací téměř po celé Evropě. Byl vychovatelem v Rusku (1873 a 1880 – 1881), pobyl ve Švédsku a na Severu, v Německu, v Itálii, odtamtud se vypravil do Tunisu, navštívil Řecko a Turecko, znovu Francii, pak Španělsko, Německo a potřetí a počtvrté rusko. Jinak žil v Praze: r. 1878 se přestěhoval z rodného domu v tehdejší Mariánské ulici do Liboce u obory Hvězda po třech letech na Vinohrady.Přál si však usadit se někde v tichém zákoutí, a proto se odstěhoval r. 1887 do Vodňan a strávil tam dvanáct let (přátelsky se stýkal se spisovateli O. Mokrým a F. Heritesem). R. 1899se znovu vrátil do Prahy, kde 29.1.1901 zemřel.

Zeyer se řadí obvykle vedle J. Vrchlického k lumírovcům, a to zejména pro intenzivní kontakt se světovou kulturou, pro zálibu v cizích látkách a pro ideál krásy, jež má být nádherným protikladem všednosti a střízlivosti. Jinak ovšem byl Zeyer ve srovnání s Vrchliského mnohotvárností, proměnlivostí a subjektivností autorem téměř monotónním a uzavřeným. Působil v české literatuře dojmem výjimečnosti. Poznal četná velká města, půvabné krajiny a staré kultury. Vyhledával a četl dávné a vzdálené příběhy. Liboval si ve vzácných předmětech a dovedl je se znaleckým kusem popisovat. Tím vším oživoval svou fantazii a dával jí volnost, aby zajímavě a dramaticky osnovala zápletky epických dějů a aby tlumočila zklamání lidskou přízemností a národní omezeností, teskné nálady a křehkost odvěkých ctností.

Z jeho příběhů prokmitá nostalgie po trvalých hodnotách jakoby jednou, kdysi zahlédnutých ve snu, ale snad už docela ztracených a nenalezitelných. Prochází jimi stesk po domově a touha klidu a úlevné samotě i zároveň tíživá potřeba sdílnosti (dosvědčuje ji několik vydaných svazků Zeyerovy vynikající korespondence) a bolestivé vnitřní napětí, neboť celý Zeyerův život byl poznamenán svárem skepse a víry, rozporem dychtivosti, jež se nemůže nasytit světa a kultury, a asketismu práhnoucího jenom po tom, co má platnost ideální a vnitřní.

Zeyerova tvorba představuje tedy dramatický, rozeklaný, ale těžko přístupný a samotářský svět. Vzdalovala se od prožívané reality, od měšťáckého způsobu myšlení a cítění. Vyrůstala z bytostné potřeby vymanit se ze soudobého života, který je šedivý, praktický a nemá smysl pro vyšší vzněty ani pro čisté city. Zeyer, povznesený nad denní spory, nesnažil se zpodobit okolní skutečnost kritickým obrazem ani nevyjadřoval svůj vztah k životu ve formě subjektivních pocitů a reakcí. Vysníval si zvláštním s lidmi a vlastnostmi, jež byly jeho době protikladné. Svou touhu po vznešenosti vtěloval nejraději do příběhů, jejichž základ už přejal hotový nebo které umísťoval do dalekého času a prostoru. Své hrdiny posílal jako ˝rytíře smutné postavy˝ opětovně za uhrančivým snem. Z jeho nedosažitelnosti pak vznikal pocit sladkého smutku.Oživoval reky romantických citů, trápené napětím mezi snem a skutečností. Ideál, krása a poezie, které líčil , měly působit jako útěcha, neboť umění chápal jako ˝vizi˝ a ˝sen˝. Po počátečních humorných, ironických a fantastických povídkách představil se Zeyer osobitě nejprve historickým románem Ondřej Černyšev (1875) z prostředí ruského dvora konce 18. století.

Další jeho historické a mýtické romány: Román o věrném přátelství Amise a Amila, (1877), povídka Blaho v zahradě kvetoucích broskví (1882), kniha Gompači a Komurasaki (1884). Základní rysy Zeyerovy prózy se nezměnily, ani když se autor v 90. letech, ve chvílích vážné myšlenkové krize, obrátil ojediněle k látkám současným. Jeho knížky zůstaly romantickým výrazem hledání ideálů. Jenom v nich ještě ztemněla nálada a cesta za vírou vedla ho až k mystickým motivům a k náboženskému řešení. První z těchto pozdějších významných prací byl román Jan Maria Plojhar (1888).Další romány: Dům u tonoucí hvězdy (1894), Tři legendy o krucifixu (1892) – vrcholí Zeyerova krize.

Zeyerova poezie, takřka výhradně epická, myslela na ponížení národa a vyslovovala zklamání a nostalgii. Náměty si bral básník zase z mýtů, bájí a pověstí a z různých kultur a oceňoval je jako výraz kolektivní duše národní a lidové. Pokoušel se přiblížit velebnou slávu české minulosti i oslavit velikost bohatýrů, kteří prolévali samozřejmě krev a žili v důvěrném sepětí s přírodou a s pohanskými bohy. Nejprve v ˝kruhu epických básní˝ Vyšehrad (1880), na nějž potom ještě navazoval Čechův příchod (1886). Ani Zeyerova poezie se však neomezovala na domácí náměty např.: staroruská báseň ve Zpěvu o pomstě za Igora (1882), irská v Ossianově návratu (1885), starofrancouzské příběhy o rytířích z kruhu Karla Velikého v Karolínské epopeji (1886, její součástí je např. Píseň o Rolandu).

Konečně i v tvorbě dramatické zasazoval Zeyer své příběhy zase obvykle do prostředí malebného nebo starobylého, mýtického nebo historického a počítal se symbolickými a alegorickými významy.Tesklivý půvab těchto her se zakládal hlavně na rozvinutí nostalgické atmosféry přenášející diváka jako sen nebo hudba do světa čistých citů a vášní a silných charakterů. Dramata nejvíce čerpající z českého dávnověku: Libušin hněv, Šárka, Neklan, Stará historie a básnická pohádka Radúz a Mahulena.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: