Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Mýty jsou stále živé 2

Publikováno: 14.06.09
Počet zobrazení: 895


      Autorka článku: Maura
Heliopolský mýtus
Pod severovýchodními předměstími Káhiry leží ruiny svatyně Iunu. V dávných a slavných dobách Egypta patřila k předním a nejstarobylejším svatyním a dokonce řecký dějepisec Hérodotos o ní hovoří jako o Héliopoli neboli Městě Slunce. A nepsal o ní jen od stolu!


Navštívil totiž tuto svatyni sám už v 5. století před naším letopočtem. To bylo více než dva tisíce let poté, co byly zasvěceny její první chrámy. Na tomto místě, v době sjednocení Horního a Dolního Egypta, začali vzdělanci vytvářet kosmogonii, která byla výkladem stěžejních prvků jejich vesmíru.

Héliopolští kněží se snažili připodobnit zrození slunečního boha Atuma, obrazu lotosového květu. Spolu s prvotním pahorkem se z Nun vynořil lotos, z něhož povstal, stále ještě samozplozený, sluneční bůh jakožto dítě. Sám lotos se později ztotožňoval s bohem Nefertumem (uctívaným v Memfidě). A to je důvodem, proč Kniha mrtvých používá zaklínadla, jež mají přivodit proměnu zemřelého v Nefertuma, neboť on je „lotosem u nosu slunečního boha“.

Božstva, která jsou jmenována, tvoří hélipolský pesedžet. Pro skupinu devíti bohů a bohyň se často užívá řeckého označení enneada. Devatero božstev lze omezit na genealogii vzniklou v Héliopoli. Ale představa pomyslné koterie bohů a bohyň byla přenosná. Tak abydský chrám měl enneadu o sedmi božstvech, kdežto enneada chrámu v Karnaku sestávala z patnácti příslušníků. První božstva, která Atum stvořil, tedy Šov a Tefnut, mohou být zobrazována v podobě lvů, jak je tomu například na slonovinovém podhlavníku Tutanchamonově.

Autor: Maura, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: