Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Mýty jsou stále živé 11

Publikováno: 16.08.09
Počet zobrazení: 1152


      Autorka článku: Maura
Demiurg – Memfidský Ptah
Ze starého Řecka se zase vrátíme do Egypta, abychom se dozvěděli něco málo o mýtu, který není neznámý. V tomto mýtu je Ptah nazírán jako intelektuální princip stvoření spojený s tělesnou představou Tatenena jakožto prvotního pahorku. Je to ucelená syntéza mysli a materiálního světa. Souznícím ohlasem tohoto působivého filosofického náhledu na kosmos formulovaného kněžími z Memfidy je následující pasáž z Nového zákona, známá jako „nauka slova – logos“.


Vyprávějme si o Ptahovi jakožto bohu stvořiteli. V Textech rakví a dokumentech ramesseovské éry se vyskytují zmínky o Ptahovi. Byl to ten, kdo utvořil bohy a slunce a kdo je původcem zrání rostlin. Avšak už dříve, za Staré říše, byla představa Ptaha jako nejvyššího řemeslného tvůrce plně rozvinutá a jeho velekněz v Memfidě byl nazýván „největším z vládců řemeslníků“. Za vlády Ramesse II. (1290-1224 př. n. l.) zjišťujeme, že bůh Ptah splývá s božstvem Tatenen. Jméno Tatenen znamená „země, jež počala být odlišitelnou“, jinými slovy, odlišitelnou od prvotních vod.

Můžeme položit rovnítko mezi Tatenenem, jenž povstal z Nun, prvotního pahorku. A nyní se soustřeďme na memfidskou zprávu o stvoření, počínající v 53. sloupci Šabakova kamene. V Mennoferu vznikla kosmogonická teorie, která Ptaha potvrzuje jako boha stvořitele, který tvoří pomocí své myšlenky a slova. Zpráva o stvoření se dochovala na tzv.Šabakově kameni jako druhý díl ze dvou dílů jeho zápisu. Král Šabaka (712-698.př.n.l.) patřil k výbojné núbijské dynastii a po dobytí Memfidy, během prohlídky chrámu zjistil, že svitek papyru, který obsahoval verzi královského mýtu a mýtus o bohu stvořiteli, je postupně ničen. Aby ho zachoval, nechal ještě zbývající neporušený text svitku vytesat do desky z černé žuly. Šabakův kámen se nachází ve sbírkách Britského musea.

Ptah, „na jih od jeho zdi“, byl bohem Memfidy (Mennoferu), starobylého politického centra Egypta. Za Nové říše (1550-1070 př. n. l.) dal vlastně jeho tamější chrám, Hevetkaptah (Dům ducha Ptahova), jméno celé oblasti a z tohoto původního základu je, přes řečtinu, odvozeno i samotné slovo Egypt. Dnešní ruiny Memfidy – jež představují zejména vápencovou sfingu Amenhotepa II. a kolosální sochu Ramesse II. - vypovídají o tom, jaké to kdysi bývalo kvetoucí kosmopolitní město. Ale ponecháme-li stranou veškeré skvělé monumenty, jež toto hlavní město zdobily. Memfis si zasluhuje pozornost jakožto strážce intelektuální tradice kosmogonie konstruované tak, aby Ptaha potvrzovala v postavení nejstarobylejšího a nejvýznamnějšího z bohů. Neboť právě zde formulovali Ptahovi kněží metafyzickou syntézu stvoření dochovanou na již zmíněném Šabakově kameni, jenž byl původně umístěn v jejich chrámu.

Ptah dal život ostatním bohům (včetně héliopolského Atuma) prostřednictvím svého srdce a jazyka. Početí myšlenky v srdci a řeč jazyka určují konání každého údu. Ptahova přítomnost je univerzální v srdcích a ústech „všech bohů, všech lidí, všeho dobytka, všech lezoucích věcí, které žijí“. Ptah je nadřazen Atumovi, jenž přivedl svou enneadu k bytí „semenem a prsty“. Ptahovou enneadou jsou zuby a rty v jeho ústech, takže vyřkl-li totožnost každé z věcí, moc jeho slova byla taková, že veškeré stvoření vešlo v život. Cokoli oči vidí, uši slyší a nos vdechuje, jde přímo k srdci a závěr, k němuž srdce dospěje, je pak vyřčen jazykem. Takto Ptah povolal k bytí veškeré bohy a takto se stal Tatenenem, „z něhož povstal všechen život“. Když dal Ptah zrod bohům, stvořil pro ně města, svatyně a věčné oběti.

Memfidští kněží hloubali a přeli se, aby rozvinuté principy nauky logu odvodili. Čas od času určitě vzplály zanícené spory, v nichž byla Ptahova přirozenost zpochybňována. Z tohoto pozitivního procesu však vzešla memfidská kosmogonie, vytesaná do Šabakova kamene. Kdyby ve faraonském Egyptě vládla dusivá atmosféra nenapadnutelných náboženských dogmat, byla by snahy Ptahových kněží pustit se do křížku s tím, co Omar Chajjám ve Fitzgeraldově Rubajjátu nazývá „svár vesmíru“, potlačila.

Autor: Maura, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: