Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Jak využívat moc našeho podvědomí – 79
4. cvik: 5. cvik: O podlahu se opíráme dlaněmi a prsty nohou, tělo svírá s podlahou ostrý úhel, obličej směřuje k podložce. Natažené nohy i ruce jsou od sebe asi 60 cm. Poté se s výdechem prohneme v zádech, tělo je prověšeno dolů, přitom co nejvíce zakloníme hlavu. Pak s nádechem zvedáme pánev vzhůru tak, aby tělo postupně vytvořilo obrácené V. Bradu tlačíme k hrudi. Po návratu do výchozí polohy (samozřejmě s výdechem), můžeme cvik opakovat. V předchozím článku jsem naznačil, že učení dr.Murphyho má s Pěti Tibeťany určitou spojitost. Proto také o něm píši. Za prvé v tom smyslu, že přináší pozitivní psychický účinek. Za druhé ve vyjádření, že ˝pramen mládí˝ nosí každý v sobě. To znamená ve svém podvědomí. Těch pět tibetských ritů je vlastně jakýmsi klíčem, který k němu otevírá brány. Další souvislost je v tom, jak přijímáme přicházející stáří. Jestliže se jej bojíme a představujeme si, že nám přinese jen všechno nejhorší, pak se nám to opravdu splní. Jestliže si ale vštípíme do mysli, že jde jen o další část našeho zralého života, která jej vůbec nemusí změnit a zhoršit, pak nejsou obavy na místě. Jak nadcházející stáří můžeme nejen zastavit, ale dokonce i odvrátit a ˝otočit˝ směrem k mládí, to je smysl uvedených pěti tibetských ritů. Mimochodem, všech pět cviků v plném počtu trvá cca 20 minut. To znamená, že nezabírají mnoho času. V tom se liší od jiných metod, které vyžadují mnohem více námahy i času. A navíc ještě jedna informace. Nemusíte dokonce ani cvičit všechny rity. I jeden pravidelně opakovaný ritus má velký význam. A na závěr to moje přiznání. Když jsem studoval knihu Petera Keldera a poté i knihu ˝Pět Tibeťanů v praxi˝ Gisely L. Teschkeové (Nakladatelství FONTÁNA Olomouc 2005), mým cílem bylo nejen se s touto metodou ˝věčného mládí˝ seznámit, ale také ji plně využívat. Jenže téměř v závěru knihy jsem našel tuto větu plukovníka Bradforda: ˝Nesmíte se sprchovat příliš ledovou vodou, to by vás vnitřně zchladilo a připravili byste se o veškerý užitek z cviků.˝ A já jsem náhle stál před dilema. Měl jsem dvě možnosti: Přicházející ˝třetí věk˝ můžeme zastavit i tím, že se osvobodíme od jistých manýr stáří. Ale o tom zase až příště. Dnes jen ještě opakuji pozvání na první podzimní brněnskou přednášku MOC PODVĚDOMÍ – Jak využít tuto sílu pro zdraví, která se koná 8. září v 16,00 v Občanském klubu, Kounicova 43. Přijďte, těšíme se na vás. Autor: PhDr. Zdeněk Chmel, Foto: Internet
Autor článku: PhDr. Zdeněk Chmel
V rámci pasáže o aktivním stáří jsem začal vykládat o ˝Pěti Tibeťanech˝. Popsal jsem první tři cviky, takže mi dnes zbývá povědět o posledních dvou cvicích a spojitosti tohoto dávného ˝pramenu mládí˝ s učením dr.Murphyho.
Už jsem také napsal, že s těmito prastarými tibetskými rituály se mohli Evropané seznámit až v roce 1944, protože byly po celá tisíciletí střeženy jako tajemství v himalájských klášterech. Zmíněnou knihou prolíná příběh plukovníka Bradforda, který pobýval v Indii a poté, co se dozvěděl o ˝pramenu mládí˝ se vydal toto tajemství hledat a také jej po čtyřletém putování našel. Poznal, že základem celého procesu bylo učení o sedmi energetických centrech těla, která jsou zaměřena na sedm žláz s vnitřní sekrecí: Čakry jsou energetickými centry a vytvářejí vířivá silová pole a ovlivňují produkci hormonů příslušné žlázy, které řídí i proces stárnutí nebo mládnutí. Když uvedená silová pole se začnou točit pomaleji, proud životní energie se rovněž zpomaluje, což znamená nemoc nebo stárnutí. Principem mládnutí tedy je, působením na tato centra, dosáhnout jejich opětného víření.. A k tomu je určeno pět cviků, které lámové nazývají ˝rity˝ a my tady v západním světě ˝Pět Tibeťanů˝. A tady bych chtěl dodat, že zatímco v Tibetu byly ˝rity˝ určeny jen mužům, my víme, že je mohou rovnoprávně cvičit i ženy. Ale teď už ke zbývajícím cvikům.
Sed na zemi, nohy leží na podložce – chodidla asi 30 cm od sebe. Tělo zpříma, ruce podél těla, dlaně opřené o zem. Brada rovně, později přitažena k hrudi. Zvolna se zakláníme a současně zvedáme trup tak, že ohneme kolena, zatímco ruce zůstávají natažené. Postupně s nádechem trup vytvoří se stehny přímku rovnoběžnou se zemí. Přitom se opíráme o paže a lýtka, které jsou kolmo k zemi. Napínáme všechny svaly a nepřestáváme dýchat. Po chvíli se s výdechem vracíme do výchozí polohy a uvolníme svaly. Po krátkém odpočinku začínáme znovu.
1. Přestat se sprchováním ledovou vodou, které provozuji již více než rok, a jež se stalo mým návykem při vstupu do nového dne a místo toho cvičit Tibeťany.
2. Pokračovat ve sprchování a nepokračovat ve cvičení.
Vyřešil jsem to kompromisem. Sprchuji se a občas si zacvičím tibetské rity i s tím vědomím, že se mohu připravit o ten omlazující užitek z cviků. A protože myslím pozitivně, připomínám si, co také řekl zmíněný plukovník a co jsem uvedl výše: ˝Nemusíte dokonce ani cvičit všechny rity. I jeden pravidelně opakovaný ritus má velký význam.˝ Jak ten můj kompromis dopadne, to vám sdělím po několika měsících. Třeba jen omládnu o něco pomaleji.