Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Mýty jsou stále živé 17

Publikováno: 27.09.09
Počet zobrazení: 1030


      Autorka článku: Maura
Amon, transcendentální stvořitel
Za Nové říše dosáhli thébští kněží vrcholu výmluvnosti v hymnech k bohu Amonovi. Velebili jeho jedinečnost jakožto stvořitele. Podobně jako rozbor povahy slunečního boha Atona v nápisech v Ajově hrobce v el-Amarně (Achetatonu) usilují i tyto paióny, zejména sloky z Leydenského papyru I 350, o to, aby ukázaly, že veškeré prvky fyzického vesmíru jsou projevem jediného démiurga.


Tajná totožnost Amonova
Veškeré představy Egypta o stvoření se sjednocují v postavě Amona. Je to jakási syntéza, jež klade důraz na to, jak Amon všechna ostatní božstva přesahuje tím, že sahá „daleko nad oblohu a hlouběji než podsvětí“. Znovu a znovu se egyptští kněží-básníci pokoušeli interpretovat Amonovu nevysvětlitelnost.

Jeho mystérium je obsaženo v jeho jménu – jelikož Amonova podstata je neuchopitelná, nebylo ho lze nazvat žádným výrazem, jenž upozorňuje na jeho niternou přirozenost, a tak základním pojmem pojícím se s jménem Amon je „skrytost“ a pravděpodobně nejvýstižnější překlad jména zní „ten, kdo sám sebe utajuje“. Amonova totožnost je natolik tajná, že jeho pravé jméno nezná ani žádný z ostatních bohů. Řečeno slovy leydenského hymnu, Amon je „příliš veliký, aby byl zkoumán, a příliš mocný, aby byl poznán“; jako trest za snahu získat nedovolené informace o jeho totožnosti se výslovně uvádí okamžitá smrt.

Amonovy svatyně
Amonovi jakožto univerzálnímu vládci s titulem „Pán trůnů Obojí země“ a „Král bohů“ byly v Thébách postaveny natolik ohromující chrámy, že se pověst o nádheře Théb rozšířila daleko za hranice Egypta až do světa skladatelů řecké epiky, a pronikla například do Achilleových poznámek o Agamemnonovi:

Já k jeho darům mám odpor a jich si nevážím za vlas.
Kdyby i desetkrát tolik, ba dvacetkrát dával mi darů,
všechno, co do Orchomenu, co do Théb egyptských přijde, tam, kde v palácích leží snad pokladů nejvíc, v to město, které má na sto bran a vyjíždí z každé té brány
do boje na dvě stě mužů i se svými koňmi a vozy;
… ke smíru Agamemnón ni tak by mi nepohnul mysl,
leda by pohanu mou, tak trýznivou, odpykal zcela!
(Homéros, Ílias, IX, překlad Rudolf Mertlík)

Jeho svatyně samozřejmě existovaly i jinde v Egyptě a v období následujícím po Nové říši přemístili panovníci z XXI.-XXII. dynastie (asi 1070-715 př. n. l.) kolosální sochy Ramesse II., aby Amonovi zbudovali obrovský chrám, severní obdobu Karnaku, v Tanidě v nilské deltě. Jsou to však sloupové síně, obelisky, kolosální sochy, nástěnné reliéfy a hieroglyfické nápisy thébských chrámů, k nimž se obracíme, abychom získali skutečnou představu o Amonově nadřazenosti.

Autor: Maura, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: