Dnes je 22.11.2024, Svátek má Cecílie, zítra Klement

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Expozice Umění 19. století, Sbírka Umění 19. století

Publikováno: 2.10.09
Počet zobrazení: 1414


      Autorka článku: Petra Jungwirthová
KLÁŠTER SV. JIŘÍ
Praha 1 – Pražský hrad, nám. U Svatého Jiří 33, tel. 257 531 644, 257 530 543, 257 535 829-30,Bezbariérový vstup.
Spojení: metro A – Malostranská; tram 1, 8, 12, 18, 20, 22, st. Malostranská; tram 22, st. Pražský hrad.
Vstupné: základní 150 Kč, snížené 80 Kč, rodinné 200 Kč (od 16 h 80/40/100 Kč).


EXPOZICE:
Umění 19. století. Nová expozice českého malířství, sochařství a užitého umění 19. století je koncipována jako názorná přehlídka všech důležitých výtvarných směrů a jejích představitelů (J. Navrátil, rodina Mánesových, A. Kosárek, K. Purkyně, M. Aleš, J, Schikaneder, V. Levý, J. V. Myslbek…)

August Bedřich,
Charlotta a Louisa Piepenhagenovi

August Bedřich Piepenhagen (1791 – 1868)
Charlotta Ludmila Weyrother-Mohr-Piepenhagenová (1821 – 1902)
Louisa Piepenhagenová (1825 – 1893)

Kurátor výstavy: Naděžda Blažíčková-Horová

Termín: od 6. 11. 2009 – 28. 2. 2010
Klášter sv. Jiří na Pražském hradě

Rozsah: cca 180 obrazů z majetku Národní galerie (z toho 130 malých barevných skic v 25 paspartách), cca 80 obrazů vypůjčených z jiných institucí a od soukromých sběratelů, cca 30 kreseb ve vitrínách, cca 20 grafik (kresby a grafiky by se vystavovaly na dvě etapy z důvodu náročnosti materiálu). Katalog: cca 80 stran textu rukopisu (včetně seznamu děl) a barevné reprodukce (cca 320 )spolupráce: restaurátorské oddělení.

V roce 2004 se konala výstava se stejným názvem v Hlinsku, byly vystaveny pouze obrazy z majetku Národní galerie a restaurátorsky základně ošetřeny. Některá díla vystavena nebyla z důvodu potřeby časově náročného restaurování.Díla v jiných velkých galeriích jsou většinou v dobrém stavu, díla v menších muzeích a u soukromníků by si žádala o něco více restaurátorské péče. Katalog by měl mít přibližně podobu katalogu výstavy W. Riedela, která se konala v roce 2008 v paláci Kinských.

V roce 2008 uplynulo 140 let od úmrtí Augusta Bedřicha Piepenhagena. Současník Antonína Mánesa, krajinář německého původu usazený v Čechách, který od počátečního tápání a rozmanitých vlivů od vedutistického věcného nazírání ovlivněného grafikou, dozvuků rokoka a obdivu k holandským mistrům jako byli Jacob Ruisdael, Simon de Vlieger dospívá k uvolněné malbě zachycující většinou horská jezera a tichá přírodní zákoutí. Ve své době byl nejvýznamnějším reprezentantem holandizující tendence v českém prostředí.Do prostředí Čech vnesl nový prvek – zájem o horské krajiny, zřejmě pod vlivem poznatků, získaných během tovaryšské cesty (jako knoflíkář a prýmkař) do Švýcarska. Pražské umělecké sbírky, výstavy cizích umělců v Praze, tvorba českých současníků, další cesty po Evropě bezpochyby na Piepenhagena zapůsobily.Od biedermeirovské idyličnosti se dopracovává k výrazně romanticky pojatým krajinám, kde cítíme spolu s autorem pokoru před přírodními silami.Přátelství s J. Navrátilem mělo za následek fakt, že se oba umělci vzájemně inspirovali a ovlivňovali a v jejich tvorbě nalézáme řadu styčných bodů.

Přátelství jej pojilo i se spisovatelem a malířem Adalbertem Stifterem, s kterým udržoval především kontakty písemnou formou.Se Stifterovou pomocí Piepenhagen nabízel svá díla k prodeji i mimo území českých zemí.

Svou uměleckou tvorbou přímo ovlivnil dvě své dcery, Charlottu a Louisu. Charlotta svůj projev dále rozvíjela směrem k monumentálně pojatým krajinám. Její malba je tak blízká některým dílům umělců školy Maximilana Haushofera. Tato dáma se projevila i jako mecenáška: díky poměrně velkému jmění, které jako úspěšná malířka a pedagožka nashromáždila, mohla být z jejího odkazu vytvořena nadace na podporu mladých umělců – krajinářů. Louisa naopak tíhla k drobným pracem, často dokumentárního rázu.

August Bedřich Piepenhagen měl samostatnou výstavu v Praze naposledy v roce 1960 ve Valdštejnské jízdárně. Přestože je zastoupen v mnohých veřejných i soukromých sbírkách a sběrateli – specialisty oblíben, není širší veřejnosti příliš znám. Jeho výstavou chceme připomenout význam dalšího českého Němce (po Wilhelmu Riedelovi) pro kulturní prostředí Čech 19. století.

Vzhledem k tomu, že větší množství děl rodiny Piepenhagenů se nalézá v Oblastní galerii v Liberci, projevila tato galerie zájem o reprízování pražské výstavy také v Liberci, podobně jako tomu bylo u W. Riedela.

Zdroj: Petra Jungwirthová,tisková mluvčí Národní galerie v Praze

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: