Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Mýty jsou stále živé 19

Publikováno: 11.10.09
Počet zobrazení: 869


      Autorka článku: Maura
Medínet Habu
Na západním břehu Théb leží lokalita zvaná Medínet Habu s často navštěvovaným pohřebním chrámem faraona Ramesse III. (1194-1163 př. n. l.). Uvnitř jeho hradeb, severně od západní opevněné brány, stojí další chrám. Současná podoba této stavby vznikala od časů XVIII. dynastie, za společné vlády Hatšepsut (Hatšepsovet) a Thutmose III. (začala kolem roku 1479 př. n. l.), až po období řeckořímské okupace za vlády Antonia Pia (138-161 n. l.).


Do této svatyně byla pravidelně přenášena socha karnackého Amona, za jediným účelem – aby bůh pozdravil svého předka, prvotní formu sebe sama, jež se zobrazovala v podobě hada. Tento had byl označován jako Kematef neboli „Ten, který završil svůj okamžik“. To by mohlo poukazovat k střelhbité mrštnosti hada a tím i k neodmyslitelné analogii s energií, jež se z Amona při stvoření vychrlila.

Také by to mohlo souviset s představou hada svlékajícího kůži, a tedy symbolizovat Amonovu plodivou sílu a neustálý cyklus obnovy života. Řecký spisovatel Plútarchos (asi 40-120 n. l.) označil tohoto hada jménem Knef a zmínil se o tom, že ho obyvatelé Théb uctívají na úkor jiných bohů.

V tomto ohledu se Plútarchos rozhodně mýlil, nicméně přívlastky, které u hada uvádí, čerpají z tradic, které tuto formu Amona zděděnou po předcích chápaly jako „nepočatou a nesmrtelnou“.

Chnum a thébská theogonie

Bůh Chnum, bůh s beraní hlavou z oblasti nilských peřejí, přináší do mýtů o stvoření nový prvek v tom, že jeho hlavní starostí je vytvoření lidí. Má se za to, že lidskou podobu vykroužil na hrnčířském kruhu. Jinde, například v héliopolských a hermopolských mýtech, je lidstvo téměř přehlíženo ve prospěch otázek kosmických. V mýtu o Chnumovi však existuje postupné propojení mezi bohy a lidmi světa. Beran, Chnumovo posvátné zvíře, je symbolem plodnosti přirozeného světa.

V Asuánu při nilských peřejích ovládal Chnum jeskyně Hapiho, boha nilských záplav. Než byly v Asuánu postaveny moderní závlahové projekty, jejichž vrcholem je Velká přehrada (která zničila přirozený režim Nilu), řeka se každoročně rozlévala. Voda zaplavila pole, a když opadla, zanechala po sobě hojné nánosy naplavenin, které s sebou přinesla ze Súdánu. Na tomto úrodném bahně pěstovali egyptští zemědělci ječmen a pšenici dvojzrnku a sklizně obyčejně poskytovaly nadbytek zrna. Záplavy tedy znamenaly blahobyt a Chnum, jenž záplavám vládl, byl považován za dobrodince lidu Egypta. Pozůstatky svatyně Chnuma jakožto „pána peřejí“ se rozkládají v Asuánu na jižním cípu ostrova Elefantíny.

Autor: Maura, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: