Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Kontakt s úřady přes internet

Publikováno: 9.11.09
Počet zobrazení: 1792


      Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Než se začneme zabývat Portálem veřejné správy a kontaktem s úřady v různých životních situacích, podívejme se na velmi aktuální stav, který v současných dnech probíhá a to je rozvoj čiností Českého podacího, ověřovacího a informačního termínálu a datových schránek.


Czech Point nám totiž už v současném stavu, umí vydat výpisy z veřejných nebo neveřjných výpisů ke své osobě v kontaktním místě. Kontaktní místa Czech Point si můžete vybrat na těchto webových stránkách www.czechpoint.cz/web/?q=node/62″ . Czech Point neřeší všechny životní situace, ale pouze je schopen vydávat na kontaktních místech příslušné formuláře. Prohlédněte si je a seznamte se s nimi.

Czech Point
Vzpomínáte si, jak jsme v minulosti lítali po úřadech a sháněli různé výpisy? Třeba pro Výpis z katastru nemovitostí a pro jiné běžné dokumenty? Czech POINT je slibným způsobem, jak se dá z jediného místa komunikovat s úřady a institucemi. Je totiž asistovaným místem výkonu veřejné správy,kde může každý člověk zažádat o výpis z veřejných i neveřejných rejstříků, podat podání A také zažádat o datovou schránku, či provést autorizovanou konverzi na žádost.

Co je to Czech Point
Je to zkratka pro Český podací, ověřovací a informační terminál. Tedy, univerzální podatelna. Cíle je, aby bylo možné na jednom místě (tedy na úřadě) získat veškeré potřebné dokumenty, které jsou vedeny v centrálních veřejných evidencích a registrech, také v centrálních neveřejných evidencích a registrech ke své osobě, věcem a právům. Je to místo, kde je dále možné ověřit dokumenty, listiny, podpisy a také elektronickou podobu dokumentů, učinit jakékoli podání ke kterémukoli úřadu veřejné správy, a konečně získat informace o průběhu řízení ve všech věcech, které stát k jeho osobě vede.

Základní stavební jednotkou jsou obecní a městské úřady, magistráty, krajské úřady, pracoviště Hospodářské komory ČR, České pošty a notářů. Na pracovištích Czech POINT lze získat výpis z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, rejstříku trestů. Ale my jsem praktici, běžní občané a jsme zvědaví, jak to bude celé fungovat v praxi.

Tak například :
Potřebuji získat přes Czech Point výpis z katastru nemovitostí. Jak budu postupovat? Na Portálu veřejné správy si najdu svou tzv. ˝životní situaci˝, v tomto případě ˝katastr nemovitostí˝ – viz http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/701/_s.155/708uzel=37&POSTUP_ID=37&PRVEK_ID=85 .
Tam je tabulka, v které je znázorněn postup, jak řešit životní situaci. A v bodě – ˝08. Na které instituci životní situaci řešit˝ je odkaz, že výpis z KN (zkratka pro Katastr nemovitostí) lze získat na kontaktních místech Czech Point pomocí webového formuláře. Formulář si tedy otevřeme http://eshop.czechpoint.cz/eep_isvs/ a vidíme, že je to objednávka. A než začneme cokoliv psát a objednávat, tak si velmi pozorně přečteme obchodní podmínky, kterými jsme vázáni
http://eshop.czechpoint.cz/eep_isvs/data/OP-ISVS-E-shop-Final-2009_03_01.1.pdf . Hlavně si prostudujte článek 5. Cenová ujednání, kde je uvedeno a kolik za úkony zaplatíte a jakým způsobem. A pokud hodláte Czech Point používat, raději si tyto Obchodní podmínky vystiskněte a mějte vždy po ruce i v případě, když budete chtít dokument, o který požádáte, reklamovat. Až potom, co si prostudujeme Všeobecné obchodní podmínky a získáme ke službě plnou důvěru i sebedůvěru, že budeme umět ji používat. A pak, takto obeznámeni můžeme službu bez problémů používat. Tyto podmínky nám říkají, jak budeme za službu platit.

Citace z článku 5:
Ceny za službu poskytování ověřeného výstupu z ISVS a další související služby jsou
uvedeny na webových stránkách ČP www.ceskaposta.cz a k nahlédnutí na kterékoliv poště v ČR.

5.4 Na základě vyhotovených ověřených výstupů z ISVS bude vystaven zjednodušený daňový
doklad. Objednaný ověřený výstup z ISVS bude Žadatelem zaplacen podle způsobu dodání:
Při doručení ověřeného výstupu na pochůzce – doručovatel při předání zásilky doplní do
přiloženého zjednodušeného daňového dokladu datum uskutečnění zdanitelného plnění,
následuje úhrada dobírkové částky a stvrzení převzetí zásilky Žadatelem na doručovací
kartě.
V případě uložení nebo nedoručení ověřeného výstupu, při jeho výdeji na přepážce pošty
- pracovník přepážky doplní do přiloženého zjednodušeného daňového dokladu datum
uskutečnění zdanitelného plnění, následuje úhrada dobírkové částky a stvrzení převzetí
zásilky Žadatelem na vydávacím dokladu pošty.

5.5 Cena za ověřený výstup bude hrazena Žadatelem pracovníkovi ČP v hotovosti při převzetí
objednaného ověřeného výstupu.

Datové schránky
Datová schránka je vlastně přepážka .
Datová schránka slouží pro komunikaci v oblasti veřejné správy a jejím prostřednictvím lze činit podání kterémukoliv úřadu. Úřady prostřednictvím datové schránky, zase naopak, doručují své písemnosti příslušným adresátům (fyzickým nebo právnickým osobám), stejně jako komunikují s jinými orgány veřejné správy. A pozor : veškerým úkonům, které jsou prostřednictvím elektronické datové schránky, resp. přepážky činěny, je přiznána ekvivalence k úkonům činěným písemně.
Datová schránka pro fyzické osoby.

I vy, jako fyzické osoby, si můžete požádat, bezúplatně, o zřízení datové schránky. Musíte však požádat ministerstvo vnitra, prokázat plnou způsobilost k právním úkonům a obdržíte přístup do tří dnů ode dne podání žádosti.

Datová schránka podnikající fyzické osoby
Ministerstvo vnitra zřídí podnikající fyzické osobě datovou schránku bezúplatně na žádost této osoby do 3 pracovních dnů ode dne podání žádosti. Advokátu, daňovému poradci a insolvenčnímu správci zřizuje ministerstvo bezodkladně poté, co obdrží informaci o jejich zapsání do zákonem stanovené evidence. Ministerstvo však zřídí advokátu a daňovému poradci datovou schránku podnikající fyzické osoby prvním dnem prvního kalendářního měsíce třetího roku po dni nabytí účinnosti tohoto zákona. Tím není dotčeno, jak praví zákon č.300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů právo advokáta a daňového poradce na zřízení datové schránky podnikající fyzické osoby na žádost.

Jak a kde žádat o datovou schránku?
Jistě najdete na Internetu spoustu informací o zřízení datové schránky pro fyzické osoby, ale my si to nyní vysvětlíme stručně. Žádost o datovou schránku podáváte na formuláři. Postupujte přesně podle návodu, který najdete na webové stránce : http://www.datoveschranky.info/clanek/70

Způsob podání žádosti
Žádost buď podáte osobně na podatelnu ministerstva vnitra s úředně ověřeným podpisem. Podpis si ověříte na obecních úřadech, úřadech městských částí a zaplatíte 30 Kč na tento úkon ověření.
Žádost můžete podat i elektronicky, ovšem se zaručeným elektronickým podpisem ( který získáte na základě žádosti) , který je založen na kvalifikovaném certifikátu poskytovatelem certifikačních služeb, viz webové stránky:
http://www.mvcr.cz/clanek/prehled-kvalifikovanych-poskytovatelu-certifikacnich-sluzeb-a-jej
Adresa, na kterou elektronickou žádost zašlete je posta@mvcr.cz.

Kontaktní místo Czech POINT
Žádosti a oznámení lze podat rovněž na kontaktních místech veřejné správy. K vyřízení žádosti potřebujete pouze občanský průkaz.
Náležitosti žádosti v případě podání osobně či poštou pro fyzické osoby:
- jméno, popřípadě jména, příjmení, jejich případné změny
- den, měsíc a rok narození
- místo a okres narození; pokud se fyzická osoba narodila v cizině, místo narození a stát, na jehož území se narodila
- státní občanství, není-li fyzická osoba státním občanem ČR
- žádost musí obsahovat úředně ověřený podpis fyzické osoby

Jak bude vaše datová schránka zprovozněna
Pro fyzické, (podnikající fyzické a právnické osoby), které si o datovou schránku zažádaly nebo byly zřízeny po datu 1.7.2009 , platí první přihlášení = aktivace, datová schránka bude automaticky aktivována nejpozději patnáctým dnem po obdržení přihlašovacích údajů.

První přihlášení = aktivace datové schránky
Poté, co obdržíte od ministerstva vnitra přihlašovací údaje, máte 15 dnů na aktivaci datové schránky. Datovou schránku aktivujete prvním přihlášením do systému (platí pro fyzické, podnikající fyzické a právnické osoby, které nemají datovou schránku zřízenou ze zákona).

Přístup do datové schránky
Pokud byla datová schránka zřízena pro vás, pak máte do ní přístup pouze vy. Můžete určit pověřenou osobu nebo administrátora, který bude spravovat datovou schránku v rozsahu práv, které mu byly vámi přiděleny. Administrátor má od vás určeny úkony, které může provádět v zastoupení.

Zneužití datové schránky
Jako osobě oprávněné používat datovou schránku se samozřejmě váží práva a povinnosti, tedy svým způsobem používání neohrožovat bezpečnost informačního systému datových schránek. A pokud se něco takového děje, tedy zjistíte, že vám hrozí nebezpečí zneužitím, musíte okamžitě kontaktovat ministerstvo vnitra a pověřenou osobu.

Přihlašovací údaje
K datovým schránkám zřízeným od 1.11.2009 jsou zasílány přístupové údaje bezodkladně do vlastních rukou, do té doby platí 90-ti denní lhůta k zaslání přihlašovacích údajů. Heslo je nutné měnit každých 90 dní a uživatel má na změnu hesla, které je iniciální nebo vypršelo, nejvýše 5 pokusů, pak je mu přístup zablokován. Pokud dojde k zablokování, nové heslo lze získat na kterémkoliv kontaktním místě Czech POINT.

Další informace
Ministerstvo vnitra pořádá řadu seminářů a poskytuje informace na svých stránkách, určených k informaci o používání datových schránek na adrese : www.egovernment.cz/schranky/

Portál veřejné správy a my
˝Počítačová kultura˝ jak bych nazvala tuto éru, nás čím dál více zasahuje a my máme pocit, že se dostáváme do virtuálního světa na úkor naší reality, kterou prožíváme a která nám, jako živým bytostem náleží daleko více, že svět, do kterého nás počítače zvou, abychom se v něm ˝pohybovali a žili˝ ovládáním počítačové techniky, uzavírali smlouvy a nebo byli v kontaktu s úřady státní správy a nebo s úřady obcí a měst či krajů. Pro starší lidi je to vysloveně těžká záležitost. Ale nelze je za to soudit, protože je jim virtuální svět cizí. Mluvit tváří v tvář je pro ně snazší, přirozenější, než psát někomu, komu nevidí do očí a neví, jak se o své záležitosti stručně vyjádřit. Jsou zvyklí zaklepat na dveře v úřední hodiny a nechat se pozvat dál, usednout na židli a vyprávět o své situaci a nakonec se dobrat k tomu, co chtějí.

Vyplňování formulářů a nebo styk přes počítač mění jejich situaci. A co je trochu i na pováženou, odbourává se jakýsi důvěryhodný kontakt mezi úředníkem a občanem. Jistě, pro úředníka je ulehčením zpracovat žádost a vyřídit a příliš se nezdržovat dlouhými řečmi.
Ale i on ztrácí lidský kontakt. Co naplat, náš současný svět se dostává do čím dál rychlejšího pohybu a vyžaduje od každého, aby se přizpůsobil. Ale ať se každý k tomu stavíme jak chceme – pozitivně nebo negativně, náš každodenní život je podmíněn touto realitou a nelze ji prostě přejít povzdechem. Neznalost zákona neomlouvá – to je zásada, které se nelze vyhnout a lidé se často cítí zaskočeni od představou, že tak něco komplikovaného, jako je náš právní řád nemůže občas bez právního vzdělání obsáhnout. A jak se mám s právem seznamovat? To si mám snad předplatit Sbírku zákonů? A jak slovu zákona porozumím? Jak se dozvím, co po mně úřady chtějí, když si chci o něco zažádat?

Následující kapitoly nás provedou v oblasti práva, která nás nejvíce zajímá a která je pro nás klíčová. Je to styk s úřady v každodenních životních situacích a způsob, jak je vyhledávat, jak s nimi komunikovat, jak podávat žádosti k vyřízení, za jakých podmínek a okolností. Jistě, že nebude probíhat celonárodní školení, jak pracovat s Portálem veřejné správy a jak z něho dostávat informace pro řešení své životní situace. A člověk, který usedl k počítači poprvé vyšším věku, si těžko poradí se složitostmi, které na první pohled ho ohromí. Nicméně, přátelé, nelekejte se ničeho. Zvládnete to docela snadno, bez problémů, pokud budete trpěliví a pochopíte principy vyhledávání a uspořádání dokumentů. Tato nová zručnost vám přinese i znalosti, které jistě uvítáte a budete moci poradit i druhým lidem, kteří zrovna prochází nějakými životními problémy. Tak, a dejme se do toho!!!

Územně správní členění. Úřady podle Regionů. Kraje a okresy.
Budeme čím dál častěji vyhledávat informace k životním situacím na Portálu veřejné správy a proto si nyní zopakujeme a připomeneme důležitou okolnost, jak je členěno naše území z hlediska územně správního členění, protože podle tohoto členění se budeme orientovat na Portálu veřejné správy.

Nyní si povíme, jaké je územně správní členění naší republiky, abychom uměli hledat na Portálu veřejné správy.
Ustavení vyšších územně správních celků. Zahájení činnosti 14 krajů.
Nových 14 krajů zahájilo činnost 1. 1. 2001. a ty byly poskládány ze stávajících okresů (platných od roku 1960, resp. 1996). Ustavení vyšších územně správních celků (krajů) bylo tzv. I. etapou reformy veřejné správy.

Přenesení kompetencí ze zrušených okresních úřadů na obce s přenesenou působností
A už v roce 2002 vyvrcholily přípravy tzv. II. etapy, jejíž podstatou bylo zrušení okresních úřadů a jejich nahrazení novými správními obvody obcí s rozšířenou působností (někdy nazývané jako malé okresy; těch je celkem 206, vč. Prahy), to vše s účinností od 1. 1. 2003. Po ukončení činnosti okresních úřadů byla významná část jejich kompetencí přenesena právě na tyto obce s rozšířenou působností.

Okresy jako územní jednotky. Územní působnost specializovaných úřadů.
Je ovšem třeba zdůraznit, že současně nebyly zrušeny dosavadní okresy jako územní jednotky. Ty jsou nadále spolu s obcemi základem územního členění státu. Okresy lze tedy i nadále používat k identifikaci příslušnosti jednotlivých sídelních lokalit. Současně územím okresů má svoji územní působnost vymezena řada specializovaných orgánů státní správy (např. katastrální úřady, úřady práce, okresní správa sociálního zabezpečení aj.).

Pro nás, kteří budeme na Portálu veřejné správy hledat ten svůj úřad, který potřebujeme oslovit, je důležité, abychom se orientovali takto: Nalézt kraj, v kterém žijeme a trvale bydlíme, okres, v kterém žijeme a trvale bydlíme, úřad, který hledáme.Může to být například Katastrální úřad Jihomoravského kraje, pobočka Brno město, Úřad práce Jihomoravského kraje, pobočka Brno-město, nebo Úřad městské části, v které trvale bydlíme, Magistrát města, v kterém bydlíme a kam chceme podat naše žádosti a nebo vyřizovat úřední záležitosti. Každá tento úřad má kontaktní místa a má svou podatelnu, na kterou klikneme a napíšeme, o co chceme vědět. Nebojte se, odpoví vám. Pište stručně a k věci, aby úředník, který zprávu přijme věděl, jak ji má vyřídit nebo komu podstoupit dál.

Jak řešíme životní situace pomocí webových stránek
Takže, nejdříve navštívíme úřady, které oslovujeme ve svých životních situací. Úřady státní správy a samosprávy najdeme na webových stránkách http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/place . Úřady podle svého druhu, to znamená např. Krajské a obecní úřady, Celní úřady, finanční úřady, Český telekomunikační úřad atd. vybíráme na webových stránkách: http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/701/_s.155/697
Na těchto stránkách jednotlivých úřadů a institucí nalezneme mnoho informací a přístupů na různé webové stránky úřadů státní správy a samosprávy, které jsou uspořádány podle životních situací.

Svým způsobem ulehčují hledání v zákonech, ale musí být aktuální. To znamená, že každý, kdo na ně vstoupí, si musí přečíst, zda stránky jsou aktualizovány podle platných předpisů a za to odpovídá konkrétní orgán státní správy. Než vstoupíte do té které životní situace, kterou chcete řešit, seznamte se s portálem a prohlédněte si všechny stránky a vyzkoušejte si, jak byste svůj kontakt s příslušným úřadem realizovali. V dalších kapitolách se budeme seznamovat s jednotlivými životními situacemi a naučíme se vyplňovat formuláře.
V praxi to bude vypadat asi tak, že vstoupíme na následující webové stránky:
http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/place a to je úvodní stránka Portálu veřejné správy. Pořádně si ji prohlédněte, abyste se seznámili z jejím členěním a a zjistili jste, kde budete hledat svůj požadavek při konkrétní životní situaci. Co hledáte? Vstup na stránky například Správy sociálního zabezpečení? V dlouhém výčtu všech úřadů a institucí si klikněte na Správu sociálního zabezpečení, vyberte se si ze tří možností buď Okresní správu ČSSZ nebo Pracoviště ČSSZ či Ústředí ČSSZ podle toho, co potřebujete řešit, příslušný řádek zase odklikněte.

Příklad:
Odklikněte si Pracoviště ČSSZ, nabídnou se vám pracoviště například v Brně, Českých Budějovicích apod. Vyberte si podle svého bydliště, příslušné pracoviště, objeví se vám tabulka s kontakty, z nich si opět vyberete, podle toho, co chcete vyřídit eventulně, co se chcete dozvědět..

Pokud budou stránky funkční, pak můžete řešit svůj případ dotazem nebo prostřednictvím nabídnutého formuláře. Není to samozřejmě nic jednoduchého, ale doufám, že Vám tato informace pomůže alespoň v orientaci, protože pokud žijete v místě, které je vzdálené od krajského města či obecního úřadu, nemusíte mít obavy, že se neumíte v naléhavém případě zkontaktovat.

Sledujte portál veřejné správy
Pro širokou informaci o dění v Česko republice z hlediska nových zákonů a povinně zveřejňovach informací jsou na Portálu vydávány aktuální zprávy a novinky, které si můžete buď ze zájmu nebo už z potřeby přečíst eventuelně ˝své˝ stránky sledovat. Pro vás může být zajímavá sekce ˝Zivotní situace˝ , kterou naleznete na :
http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/708/place , kde se seznámíte s postupy, jak uplatnit své žádosti, kam je zasílat a jak je vyřizovat včetně kontaktních míst dotčených orgánů státní správy. V tabulkách životních situacích máte umístěny i důležité odkazy, takže si můžete v klidu prostudovat nejen postupy, ale i možnosti, jak dosáhnout svých oprávněných zájmů. Stránky jsou aktualizovány na základě novelizací zákonů, takže si můžete hned zjistit, jaká práva a povinnosti vás očekávají v té které oblasti.
Trápí vás například zařizování všech formalit při odchodu do starobního důchodu? Nevíte, co všechno potřebujete zařídit a jako doklady shromáždit? Nemáte se koho zeptat? Zkuste si najít stránky
http://portal.gov.cz/wps/portal/_th/601/_lpid.711/715/_l/cs_CZ/_lp.711/0/_mx.3
a tam máte spoustu vyčerpávajících informací včetně kontaktních míst, kde se dozvíte více, pokud máte zvláštní otázky k nějakému vašemu specifickému problému. Někteří lidé mají problém s prokazováním chybějící dob pojištění při odchodu do starobního důchodu. I na to pamatují informace, které najdete na webových stránkách : http://portal.gov.cz/wps/portal/_th/601/_lpid.711/715/_l/cs_CZ/_lp.711/0/_mx.307/6123/_s.155/701/_ps.6123/X/_ps.2104/M/_s.155/708?POSTUP_ID=614&PRVEK_ID=1044 .
Informovanost o řešení různých životních situacích přispívá k jejich správnému řešení a člověk by se měl starat o svůj život s nejvyšší pečlivostí a pozorností. Protože jak sami vidíte, životních situací, které veřejná správa řeší, je mnoho a studium stránek Portálu veřejné správy vás zbaví podstatných starostí, jak se v první chvíli, když potřebujete informace a nebo vás čeká nějaké jednání na úřadě, zachovat a co si máte připravit.

Doufám, že moje stručné povídání o kontaktů s úřady přes internet přineslo užitek a trochu klidu při představě, že máte jít něco někam vyřizovat.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 3 komentáře (0 komentářů čeká na schválení)

09.11.2009 19:15  Dr. Novotná ()

Vážený Montrealere, jsem moc ráda, že Vás opět vidím. Můj příspěvek jsem zpracovala především pro naše milé čtenáře, kteří bydlí daleko od větších měst a nebo mají problémy s dopravou. přiznávám přede všemi, že raději všechny záležitosti vyřizuji osobně, ale přesto si v Portálu ráda čtu. Bydlím v Brně a zajímá mne, co je nového všude jinde a ráda si prohlížím stránky obecních úřadů. Pro mne znamenají živé kroniky. A teď k věci: Myslím, že tento článek může být předmětem diskuse hlavně pro ty, kteří by chtěli tyto internetové služby používat. Možná, že bychom se vzájemně něco zajímavého naučili. Přeji Vám, milý příteli, hodně zdraví a jsem opravdu spokojená, že vás zase "vidím".
http://www.bylinky.webnode.cz

09.11.2009 17:17  Montrealer

Omlouvám se JUDr Novotné - slovo POINT je zkratka, ale má v překladu význam "bod". Klikací odkazy, které jsem namátkově zkoušel, fungují. Bravo! Já osobně se spokojím s webem Úřadu městské části Praha 4, ale nelze takto vyřídit všechno. e-mailové odvolání proti nepřiznání příspěvku na dopravu jsem musel poslat dopisem, protože na e-mail bych musel mít elektronický podpis. Žádost o přiznání výhod ZTP jsem musel jít osobně podepsat na úřad. Telefonické hovory s úředníky na Sociálním odboru mají u mě přednost před e-maily, protože není záruka, že úředník mi na e-mail odpoví, i když jej dostal. Zatím jsem zjistil opak a musel jsem informace "dobývat" telefonicky, což se mi většinou podařilo.

09.11.2009 17:04  Montrealer

Já osobně se domnívám, že název Czech Point není žádnou zkratkou, ale jevem poplatným dnešní době - pojmenovávat ryze českou instituci v angličtině, která se nyní sice vyučuje od 4.třídy, nicméně starší generece, odchovaná málo využitelnou ruštinou, to neocení. Např. já jsem neabsolvoval ani hodinu výuky angličtiny a na internetu se orientuji jen s pomocí programu PC Translátor (který stojí i s DPH) 4463 Kč, ale existují i jazykové prostředky zcela bezplatné, např. Jazykové nástroje Googlu nebo dost obsáhlý pětijazyčný slovník na Seznamu. Název Czech Point lze do češtiny volně přeložit jako "český bod", což je nicneříkající název. Czech Point zní samozřejmě moderněji a soudobě. Nechci se dotýkat JUDr Novotné, jeiíž příspěvky často čtu, ani klikacích odkazů uvedených v článku. Jsem zvědav, zda budou fungovat po celé České republice. Namátkou si některé z nich vyzkouším. Pokud má ještě někdo v současné době potíže s angličtinou, zkuste se mi ozvat na e-mail: montrealer@email.cz Možná, že vám něco poradím, protože s angličtinou zápasím téměř denně, ale už nejsem ve věku, kdy se lze naučit další jazyk.

Zanechte komentář: