Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Dějiny starověkých civilizací 13: STAROVĚKÉ DĚJINY IZRAELE

Publikováno: 20.01.10
Počet zobrazení: 1488
  Autorka článku: Maura
PŮVOD NÁZVU ZEMĚ IZRAEL.
Jméno Izrael (ישראל, Jisra’el) bylo poprvé dáno patriarchu Jákobovi po jeho zápase s andělem (doslova znamená „Bůh zápasí“).Později se také používá pro označení židovského lidu, jakožto potomků patriarchy Jákoba (ab bnej Jisra’el, „lid dětí Izraele“).

Židovský národ, který vzešel z dvanácti potomků Izraele, tedy patriarchy Jákoba se označuje jako „Děti Izraele“ (hebr.: בני ישראל, bené Jisra’el). Označuje se také jako Izraelský národ nebo Izraelité. Území, které Bůh přislíbil Abrahamovi a které Izraelité získali od Kanaánců, se proto označuje jako Země izraelská.
Tohoto historického označení často používá i moderní Stát Izrael („מדינת ישראל“, Medinat Jisra’el).

Archeologické prameny. Biblická archeologie versus Archeologie.
Archeologický výzkum oblasti starověkého Izraele započal v 19. století. Problém biblické archeologie byl však v tom, že většině archeologů nálezy nesloužily k rekonstrukci historie, ale k dokazování pravdivosti Bible. Tento způsob však nikam nevedl. Mezi přibývajícími nálezy a biblickým textem se objevovaly stále závažnější rozpory.Starý přístup k archeologii způsoboval, že mnoho archeologických materiálu nemohlo být úspěšně vyloženo. A snad proto mnozí tvrdili, že zachovaných archeologických památek je málo.Ale pokud je materiál správně interpretován, mohou jako pramen k poznání historie Izraele posloužit památky, které byly dříve přehlíženy.

 Významným archeologickým pramenem proto není už jen Méšova stéla, zemědělský kalendář z Gezeru, ostraka z Šomronu a Lakiše, nápis v tunelu Šiloa a různá pečetítka a mince, ale také starověké tely (Megiddo, Chasór aj.) či např. starověké vesnice v Judských horách.

V posledních desetiletích se proto začal prosazovat opačný postup.Východiskem stala archeologie a na základě výsledků archeologického výzkumu je pak Starý zákon interpretován jako dílo, jehož velká část byla sepsána v 7. století př.Kr., jakožto literární dílo, které mělo ideologicky posílit vzestupující judské království.

Doba biblická. Písemné prameny. Starý zákon. Bible jako historický pramen.
Vedle archeologických pramenů slouží k poznání starověkých dějin Izraele i některé písemné památky. Nejdůležitější z nich je Starý zákon, jak již však bylo výše řečeno, údaje obsažené ve starozákonních knihách se mnohdy s archeologickou realitou rozchází. Pro starozákonní dobu jsou důležitým pramenem i mimoizraelské písemné památky: stély, nápisy a památníky (Merneptahova stéla, Chammurapiho zákoník), el-amarnská korespondence mezi Egyptem a Asýrií, klínopisné tabulky z Mari (zachycení kočovného života) či tabulky z ugaritského Ras Šamra (představa o kenaánském náboženství). Ne každý z těchto pramenů se týká přímo izraelských dějin, protože však vznikaly za obdobných podmínek, jaké panovaly v Izraeli, pomáhají nám takové prameny poznat předpoklady a podmínky vývoje Izraele samotného.

Doba po-bilická. Herodes Veliký. Iosephus Flavius.
Pro dobu po-biblickou (zejména pro dobu Heroda Velikého a první židovskou válku) je významným pramenem dílo židovského historika Iosepha Flavia. Další prameny obsahují jen pouhé zmínky nebo jen útržkovitá líčení. Takové texty nalezneme zejména v dílech řeckých, římských a později také křesťanských historiografů, Talmudu a Midraši, syrských a arabských kronikách a Svitcích od Mrtvého moře.

Autor: Maura, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: