Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Ta naše písnička česká 5

Publikováno: 30.01.10
Počet zobrazení: 5172
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Jistě mi dáte za pravdu, že je psát o vážné hudbě na našich stránkách by bylo trochu nudné. Konečně, kolik z nás se o to zajímá? Já jsem vám připravila něco zábavnějšího a zajímavějšího. Jde o dějiny české populární hudby od roku 1918.

Jistě jste všichni už zapomněli na jména, která provázela život našich prababiček a babiček a hlavně jejich zábavu.
Proto se ponořme do dob, kdy vznikla samostatnost česká a s ní vešla do života českého národa nezapomenutelná hudba.

Foxpolka
Od druhé poloviny třicátých let vedla ostatně snaha o jistou modernizaci domácí polkové tradice zřejmě už cílevědoměji k řadě tzv. foxpolek, vesměs již textovaných a vyznačujících se ostřeji
akcentovaným rytmem. Foxpolky se uplatňovaly hlavně v dobových lidových operetách. Odtud pak jako známé šlágry přecházely i do průběžného instrumentálního repertoáru dechových, smyčcových a „univerzálních“ kapel.

Populárně poslechová hudba
Poválečný rozvoj společenského života v samostatné republice přinášel s sebou i konjunkturu kaváren a luxusních restauračních podniků. Neodmyslitelnou součást, ba často přímo vizitku jejich úrovně vytvářela náladová hudba. Její funkce byla takřka výlučně poslechová; kapely barů a tanečních lokálů do této kategorie svým tanečním repertoárem nepatřily. Obsazení jednotlivých salonních souborů se řídilo významem a možnostmi příslušného hostinského podniku a mohlo mít až kolem 10-12, ba i více hudebníků. Na stolcích takových podniků bývaly hostům k dispozici zvláštní programové brožury, podle nichž si host mohl objednat zahrání vybrané skladby. Splnění nabídky zde sliboval exkluzivní, asi dvanáctičlenný orchestr houslového virtuóza Dol Daubera , který svá putování po předních evropských lázních a společenských centrech končil v druhé polovině třicátých let střídavě v Praze a v Mariánských Lázních. Jiným zajímavým svědectvím je také inzertní nabídka známého salonního specialisty Bohuslava Leopolda, který po rozpuštění své kapely a založení vlastního nakladatelství v roce 1928 požadoval za odprodej provozovacího hudebního archivu ne méně než 20 tisíc korun.

Lázeňské orchestry
Na populárně poslechovou hudbu se i nadále zaměřovaly také lázeňské orchestry. Stálé ansámbly v zněmčených západočeských lázních ovšem příliš nespěchaly, aby přizpůsobily svůj repertoár změněným politickým poměrům, ba českou hudbu (a to i včetně klasiků Smetany a Dvořáka) leckdy až demonstrativně přezíraly. Stejně tak se většinou uzavíraly i výkonným hudebníkům české národnosti. S menšími, třebaže jen sezónně působícími domácími lázeňskými orchestry bylo možno počítat pouze v Poděbradech, Luhačovicích a v největších slovenských lázních (Piešťany, Trenčanské Teplice). Lázeňská místa lokálnějšího významu se spokojovala s ad hoc angažovanými skupinami místních kapelníků nebo nezaměstnaných hudebníků. Všeobecně a s dobrým ohlasem vypomáhaly v lázních také vojenské hudby v dechovém i smyčcovém obsazení. Schopní čeští hudebníci a s nimi domácí populárně poslechový repertoár nacházeli zato dosti Často uplatnění za hranicemi: mj. i v rámci početných lodních kapel, účinkujících v luxusních jídelnách zaoceánských parníků.

Bohuslav Leopold (1888-1956) – propagátor poslechové hudby
Zakladatelem rozvětveného rodu Leopoldů a původcem jeho (v Čechách poněkud neobvyklého) příjmení byl francouzský voják, podle rodinné tradice raněný zběh z napoleonské armády, který se roku 1799 poblíž Žďáru nad Sázavou oženil s dcerou místního mlynáře. Na Českomoravské vysočině, v nedalekých Škrdlovicích se roku 1888 narodil i jeho pravnuk Bohuslav Leopold; a to v rodině tamního hostinského, silně však ovlivněné aktivním muzikantstvím. Hudebně nadaný chlapec se stal již ve čtrnácti letech elévem rakouské vojenské hudby v Budapešti. Pod dozorem jejího kapelníka Julia Fučíka brzy studoval houslovou hru i na budapešťské hudební akademii a později ještě soukromě v Krakově a v Praze. Ve skladbě zůstal ponejvíce pilným autodidaktem. Po návratu do vlasti (1919) byl zprvu koncertním mistrem Sakový filharmonie, v letech 1922-1923 kapelníkem a sólistou salonních orchestrů v Německu, Francii a Egyptě. Následkem částečného ochrnutí (1923) se nadále – jako nakladateli vyhledávaný instrumentátor – věnoval upravovatelské činnosti, ale též vlastní tvorbě. Soupis jeho děl zahrnuje 260 kompozic orchestrálních, instrumentálních, vokálních, tanečních i instruktivně-pedagogických. Mnohé z nich se staly trvalkami, ke kterým se rozhlasové, lázeňské a zábavní, ale i dechové soubory stále znovu navracejí. K nejpopulárnějším takto dodnes patří intermezza Hry motýlů s třepotavě virtuózními figuracemi Leopoldovi nejbližšího nástroje – houslí a dále křehce půvabná Plavovláska a volný valčík, spíše však rovněž intermezzo Bajka {Le Conte}. Více přednesový než taneční ráz mají i dvě populární tango-romance: L’amour orientale (podle autorova údaje volně zpracovaná dle rumunské, spíš však asi cikánské melodie) a hlavně velmi známá Serenata Piemontese -Tango d’amour.

 Vesměs noblesními, přitom však recepčně úspěšnými melodiemi se vyznačují Leopoldovy koncertní valčíky a pochody, přimykající se ke vzoru podobných děl Fučíkových. Z více než dvaceti Leopoldových valčíkových opusů dodnes neztratily na přitažlivosti zvláště Aranka, Flora, Galanterie a Svatební valčík. Podobně mezi čtyřiceti pochody si zachovávají oblibu hlavně Avia, Stadion a Globetrotter (Světoběžník); titul posledního je zřejmě upomínkou na pestré Leopoldovo služební putování s rakouskou vojenskou hudbou a na mnohá další umělcova angažmá v zahraničí.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 3 komentáře (0 komentářů čeká na schválení)

31.01.2010 15:32  Montrealer

Při dnešním hledání staré, ale stále dobré hudby jsem narazil na zajímavou stránku, kterou sem dávám. Snad bude jako odkaz fungovat: Odkaz

31.01.2010 14:47  Montrealer (montrealer@email.cz)

Zatím nejlepším zdrojem prvorepublikových šlágrů je jednoznačně YouTube (www.youtube.com). Dokonce i pár nahrávek Dol Daubera jsem tam našel. Hojně zastoupen je R.A.Dvorský. Z nových nahrávek podle dobových aranžmá lze na YouTube najít písničky Originálního pražského synkopického orchestru (OPSO) a nahrávky Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers. Většinu písniček nahráli na YouTube dva autoři s přezdívkami: Brichy2 a MattMurdockCZ. Jejich přezdívky lze napsat do vyhledávacího okna YouTube a hned si můžeme vybírat písničky - a samozřejmě hned poslouchat. Stahování písniček z YouTube do počítače je už trochu složitější, i když samozřejmě nejdříve musíme najít písničky, které se nám líbí. Ke stahování existuje speciální software, který bohužel není v češtině, ale dá se přepnout třeba na němčinu. Důležité je, že tento software je zcela zdarma. Stačí jen vědět, odkud se dá stáhnout. Software pochází od firmy DVDVideoSoft sídlící v Chicagu. Ale i komunikační stránku tohoto softwarového producenta lze přepnout i na jiné jazyky než na angličtinu. Čeština mezi nimi určitě není, němčina ano, o ruštině nevím. Pokud bude zájem, napíšu o stahování z YouTube (a nejenom odtud) více informací. V současné době je už téměř zbytečné kupovat drahá hudební CD. Většinou se dají zdarma stáhnout ze speciálních serverů typu Rapidshare. I s tímto stahováním mám dostatek zkušeností, v podstatě jsem takovým stahováním strávil celé vánoce. Na rozdíl od YouTube musíme hudbu z Rapidshare nejdříve stáhnout, abychom si ji potom mohli poslechnout (anebo smazat). I z Rapidshare lze zatím stahovat slušnou rychlostí zcela zdarma. Jiné stahovací servery už tak štědré k neplatícímu uživateli nejsou. Těmto serverům je nutné platit v Eurech. Milovníkům hudby poradím. montrealer@email.cz
http://montrealer.webovastranka.cz

31.01.2010 06:19  Montrealer (montrealer@email.cz)

Dol Daubnera se sice podařilo na internetu najít, ale ne už jeho skladby. Připomenul bych také jednoho zapomneutého českého hudebníka. Působil jako dirignet a skladatel ve válce a krátce po ní. Byl to Jaroslav Mailna. Švandrlík ve svách Černých baronech popisuje situaci, kdy si Malinův orchestr veřejně zahrál parodii na písničku "Haj husičky haj", kde si bral na paškál obézní Gottwaldovu ženu Martu: Haj, húsičky, haj, Gottwald nám dal ráj, Máme Prahu stověžatou a Martičku prdelatou, Haj, husičky, haj. Proto byla krátce po incidentu tato písnička zakázána.
http://montrealer.webovastranka.cz

Zanechte komentář: