Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Ta naše písnička česká 6

Publikováno: 6.02.10
Počet zobrazení: 2006
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Jistě mi dáte za pravdu, že je psát o vážné hudbě na našich stránkách by bylo trochu nudné. Konečně, kolik z nás se o to zajímá? Já jsem vám připravila něco zábavnějšího a zajímavějšího. Jde o dějiny české populární hudby od roku 1918.

Jistě jste všichni už zapomněli na jména, která provázela život našich prababiček a babiček a hlavně jejich zábavu.
Proto se ponořme do dob, kdy vznikla samostatnost česká a s ní vešla do života českého národa nezapomenutelná hudba.

Edition Continental
Poté co se takto osvědčil jako vyhledávaný autor, instrumentátor a upravovatel, založil Leopold roku 1928 svou vlastní Edition Continental. Kolem Edition Continental se jako kmenoví autoři soustředili i další doboví protagonisté populárně poslechové hudby. Vedle Leopolda dominoval počtem vydaných skladeb především Zdeněk Hůla (1901-1986), publikující tehdy pod pseudonymem Zdenko Bayer, od roku 1945 však známý spíše jako zasloužilý pedagog pražské konzervatoře a autor významných hudebně naukových prací. Z jeho ranějších poslechových kompozic si trvalou oblibu zachoval Vojáček, charakteristická skladba s líbeznými názvuky dětského světa a her, dále náladová dílka Barcarola, Humoreska, Melancholie, menuetový Tanec loutky, čtyřdílná suita Na slováckém venkově aj.

Emo Košťál (1889-1957)
Jiným kmenovým autorem Leopoldovy edice byl Emo Košťál (1889-1957), zmíněný již v souvislosti s filmovou hudbou. Té se zprvu věnoval jako kapelník předních kinoorchestrů, po nástupu zvukového filmu pak hlavně jako skladatel. Kromě početných filmových doprovodů reprezentuje Košťála hlavně dvojí Albánská suita I/II; z mnoha dalších a žánrově silně rozptýlených prací např. intermezzo Medvídek, pochody Elektafilm a Stráž svobody, ale také řada operet i svěžích instruktivních skladeb pro děti.

Karel Moor (1873-1945)
Mezi ostatními skladateli Edition Continental vzbudil trvalejší pozornost Karel Moor (1873-1945) tradicionalistickou, ale melodicky osobitě inspirovanou, a proto dodnes hranou Českou suitou z roku 1926. Tři její části vytváří Sousedská, Polka a Furiant.

Miloš Smatek (1895-1974)
Dále Miloš Smatek (1895-1974) intermezzem Harlekýn a atraktivně vyhroceným pochodem Artista, na němž je ovšem spolupodepsán i jiný známý zástupce poslechové hudby Karel Pečke (1890-1976).

František Alois Tichý (1898-1971)
Mnohostranně plodný František Alois Tichý (1898-1971) vydal v Leopoldově edici dvě poslechové trvalky: Pochod dětské armády a Tanec dřeváčků. Překvapivě se uplatnil i Rudolf Leo Vašata (1888- 1953), z jehož houslové serenády Annabella se dodatečným otextováním stal na začátku čtyřicátých let jeden z největších dobových šlágrů.

Edice Collection Tempo
K předchůdcům a načas ještě také jakýmsi konkurentům Leopoldova podniku náležela edice Collection Tempo, vydávaná Hudební Maticí Umělecké besedy a ostatně opět instrumentovaná Bohuslavem Leopoldem. Mezi jejími, v rámci populární hudby jinak jen sporadicky publikovanými autory jsou mj. i Leoš Janáček, Karel Boleslav Jirák, Jaroslav Křička, Vítězslav Novák (Měsíčná noc), Josef Suk (slavnostní pochod V nový život) ad. Velmi početně je naopak zastoupen Jaroslav Ježek. Význam podobných menších edic, vydávaných hlavně pražskými nakladatelstvími Karel J. Barvitius, František Chadím a Mojmír Urbánek, ve třicátých letech již ustupoval do pozadí. Dobový trh, kde nadále chyběly kinoorchestry, byl tradičně pojímanou poslechovou hudbou už dostatečně nasycen. Poptávka se od poslechových skladeb obracela k taneční produkci, pro kterou se základem stávaly melodicky jednoduché a nenáročně textované taneční písně, upravené pro připomenutý již univerzální orchestr a obvykle i pro amatérské klavírní přehrávání. S někdejší oblibou populárně poslechové hudby začala nadto u mladší generace konkurovat populární hudba ovlivněná jazzem. Období německé okupace znamenalo pro vydavatele výpadek exportních možností, pro běžný poslech pak zase postupné omezování kavárenských aj. zábavních souborů vůbec. Pokusu o znovuvzkříšení se populárně poslechová hudba dočkala až začátkem padesátých let, třebaže v značně uměle vypreparované a stylově
jednostranné podobě tzv. estrádní hudby.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 2 komentáře (0 komentářů čeká na schválení)

08.02.2010 11:45  Montrealer (montrealer@email.cz)

Hledat na YouTube Anabellu je nemožné. Nevíte o ní něco bližšího, co by zúžilo okruh hledání?
http://montrealer.webovastranka.cz

08.02.2010 11:39  Montrealer (montrealer@email.cz)

Ani jednu z uváděných skladeb neznám. Lepší už je to se samotnými skladateli - některá jména mi něco říkají. Např. F.A.Tichý proslul svými klavírními úpravami prvorepublikových šlágrů. Podobně Béďa Kerten. Zajímala by mě otextovaná Anabella R.L.Vašaty. Nevím, jak se písnička jmenuje po otextování. Pokusil bych se ji najít na YouTube, i když bych mohl zadat přímo jméno Anabella. Bojím se však příliš velkého počtu irelevantních odkazů.
http://montrealer.webovastranka.cz

Zanechte komentář: