Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Ta naše písnička česká 7

Publikováno: 13.02.10
Počet zobrazení: 1244
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Jistě mi dáte za pravdu, že je psát o vážné hudbě na našich stránkách by bylo trochu nudné. Konečně, kolik z nás se o to zajímá? Já jsem vám připravila něco zábavnějšího a zajímavějšího. Jde o dějiny české populární hudby od roku 1918.

Jistě jste všichni už zapomněli na jména, která provázela život našich prababiček a babiček a hlavně jejich zábavu.
Proto se ponořme do dob, kdy vznikla samostatnost česká a s ní vešla do života českého národa nezapomenutelná hudba.

Ovlivnění moderními tanci
Přechod dechové a populárně poslechové hudby do nových poměrů první republiky pozměnil u těchto stylově žánrových druhů pouze některé tematické okruhy a způsob konkrétního funkčního uplatňování, nikoli však tradiční podobu jejich hudebních struktur. Hudební složka, provázející vpád moderních tanců, s sebou naproti tomu přinášela řadu zcela nových vyjadřovacích prvků. Ke stratifikaci sféry nonartificiální hudby, s. 36). Svým rychlým rozvojem začala hudba jazzového okruhu vbrzku zasahovat i do dalších stylově žánrových druhů populární hudby, zvláště do jejích vokálních (písničkových) a scénických žánrů. Jak ještě uvidíme, docházelo při tomto procesu k stálému konfrontování nových jazzových prvků s tradičním základem české hudebnosti, k jejich větší či menší postupné asimilaci do takového základu a tím i k plynulému přizpůsobování a nezbytnému vyrovnávání se domácí populární hudby s celosvětovým trendem.

Odraz jazzu v taneční hudbě první republiky
Ohniskem se zprvu stala západní vyslanectví a různá oficiální společenská střediska, odkud se nový
taneční styl rychle přeléval do tanečních kursů, plesů a hlavně do nově otevíraných velkoměstských barů a dancingů. Tyto zdroje také už samy o sobě určovaly okruh publika, jež novým tancům a jejich hudbě holdovalo: společenská smetánka, váleční a pováleční zbohatlíci a opět i umělecká bohéma a část mladé inteligence. Právě nastupující intelektuální generace si přitom začala uvědomovat svázanost nových tanců s novou, ostatně neméně přitažlivou hudbou. Chápala tuto hudbu jako výraznou součást „otevírání oken do Evropy“; jako vyslankyni pokročilého, dosud však málo známého Západu, jeho podnikavosti a techniky. Současně si z ní dychtivě odnášela i pocit volnosti, vábivých dálek a vzrušivých dobrodružství.

Foxtrot, tango, walz
Vítězné tažení zahájil takto brzy po válce foxtrot, který spolu s tangem a waltzem (původně označovaným jako boston) zůstal taneční trvalkou vlastně až podnes. V sezóně 1923-24 se k němu připojilo shimmy , později charleston (1926), blackbottom (1927) a posléze i slowfox. K označení nové hudby se přitom postupně prosazovalo slovo „jazz“.

Do širšího povědomí se nový pojem jazzu začal prosazovat teprve o rok později (1920). Nikoli ovšem jako širší zobecnění nové taneční hudby, ale zprvu jen jako název pro masivní, dosud nevídanou soupravu bicích nástrojů, kde nechybělo ani zařízení pro střelbu z několika pistolových hlavní. Snadno si lze představit senzaci, jakou tento rámusivý instrumentář vyvolával v tehdejším zvukově omezeném spektru. A stejně tak i respekt, kterému se těšil jediný, přesto jej však hladce
ovládající hráč: u prvých kapel často atraktivně působící černoch. Typová a stylová charakteristika nové hudby jako by se proto v prvých letech zužovala právě jen na bicí soupravu. Odtud také její dobové pojmenování „jazz“, „jazzband“, ba dokonce i „jazzy“ či „žezy“. Jazzový buben s namalovaným černochem se u nás takto rázem stal neodmyslitelnou položkou a zároveň nejzřetelnějším symbolem nové rytmické hudby.

Vstup jazzové bicí soupravy a dalších jinak raritních nástrojů stal se zároveň signálem ke změnám ve složení kapel, které se s novou taneční hudbou musely profesionálně vyrovnávat. Salonní kvarteta, účinkující v kavárnách a nočních podnicích, začala modernizovat svůj zvuk – a to na úkor dosud skoro výhradně uplatňovaných smyčcových nástrojů. K jazzovému bubnu takto přibývá banjo a postupně také různé druhy saxofonů, trubka, vzpomenutý již „violinofon“, ba i membránové megafony, do nichž se zpívalo s paradoxním cílem zkreslit hlas tak, aby to odpovídalo kýženému „vzorovému“ (!) zvuku tehdejších, ještě akusticky nahrávaných gramofonových desek.

Metody Makers
Vedoucí místo mezi skupinami tohoto typu zaujal v letech 1925-1929 čtyř-, později pětičlenný soubor Metody Makers. Založil jej houslista a saxofonista František Cink, repertoárově a interpretačně určující osobností se v něm však brzy stal spíše mladý Rudolf Antonín (R. A.) Dvorský. Pro reprezentační plesové aj. Podniky bylo ovšem zapotřebí i větších kapel. Pravděpodobně prvým takovým tělesem byl poloprofesionální Song and Dancing Orchestra pražského kapelníka Edvarda Koliandra (1899-1968). Snad ještě před polovinou dvacátých let už hrál tento soubor se třemi saxofony, třemi žesti, suzafonem, banjem, pianem a bicími nástroji; u tang, bostonů, waltzů a tradičních tanců střídal ovšem i smyčce. Stejná základní sestava se udržela u dalších podobných ansámblů po celá třicátá léta. Pouze banjo a suzafon byly v polovině téhož desetiletí vystřídány kytarou a strunným kontrabasem.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: