Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Ta naše písnička česká 8

Publikováno: 20.02.10
Počet zobrazení: 1208
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Jistě mi dáte za pravdu, že je psát o vážné hudbě na našich stránkách by bylo trochu nudné. Konečně, kolik z nás se o to zajímá? Já jsem vám připravila něco zábavnějšího a zajímavějšího. Jde o dějiny české populární hudby od roku 1918.

Jistě jste všichni už zapomněli na jména, která provázela život našich prababiček a babiček a hlavně jejich zábavu.
Proto se ponořme do dob, kdy vznikla samostatnost česká a s ní vešla do života českého národa nezapomenutelná hudba.

Jara Beneš – Jan Borůvka – Anatol Provazník – Miloš Smatek
Ze střední, již zavedené generace hlavně velkovoňavkář František Procháska
(1879-1948), dále rovněž již zmíněný Otakar Samek (1878-1935) a ze zvídavého kabaretního okruhu příznačně i člen Červené sedmy František Hvížďálek (1886-1955). Výraznější byl nicméně nástup mladé, začínající generace. Pro tu měl nový typ hudby zřejmě už i bezprostřední citovou a zároveň senzační přitažlivost. K průbojným autorům takto hned od roku 1919 náleželi Jaroslav (Jara) Beneš (1897-1949), dále Jan Borůvka (pseudonym John Gollwell, 1893-1953), Anatol Provazník (1887-1950), Miloš Smatek (1895-1974) aj. Další vývoj těchto autorů se přesto většinou již ubíral jiným, pro širší českou veřejnost přitažlivějším směrem; hlavně co se týče zmíněné již šlágrové vokální produkce. Trvalé, zároveň však i mnohostranné spojení s jazzem a jím ovlivněnou taneční hudbou si naproti tomu udržoval Rudolf Antonín Dvorský; a to nejen vstupním skladatelským náporem, ale hlavně pozdějším a vskutku dlouhodobým interpretačním a organizačním významem pro celou tuto oblast.

Rudolf Antonín Dvorský (1899-1966)

http://www.youtube.com/watch?v=pnG06Tw9-CI

Byl rodákem ze Dvora Králové n./Lab.; odtud i pseudonym, trvale připojovaný za občanské jméno R. Antonín. Po absolvování obchodní školy působil během prvé světové války ve svém rodišti jako úředník pivovaru. Mimořádné hudební nadání rozvíjel soukromě u místního ředitele kůru. Už od osmnácti let (1917) však vydával své koncertní a kabaretní písně v pražském nakladatelství K. J. Barvitia. V těchže letech vydal ne méně než 20 moderních tanečních skladeb, mezi nimi i jeden z prvých domácích foxtrotů The Gromwell Foxtrot (1919): R. A. Dvorský. Op. 107. V dobové taneční rutině jde přitom o tvorbu překvapivě zralou jak úrovní inspirace, tak i dobrou znalostí žánrových kompozičních praktik.

http://www.youtube.com/watch?v=tzFLxfUeZ0c&feature=related

Slibnou skladatelskou činnost však Dvorský brzy poté nadlouho přerušil, zaujat spíše perspektivou výkonného hudebníka a propagátora nové taneční hudby. Od 1921 působil jako pianista a zpěvák v předních nočních podnicích, záhy začal účinkovat i v rozvíjejícím se rozhlase a nahrávat pro ramofonovou značku His Masters Voice. Jeho účast ve skupině Melody Makers (1925-1929).

http://www.youtube.com/watch?v=IuUILHGAfRw&feature=related

Melody boys – http://www.youtube.com/watch?v=E57GIqmkgOo
Hlavní popularitu si však Dvorský vydobyl prostřednictvím svého vlastního tanečního souboru a později i celého orchestru Melody Boys (od 1929). Původní kvinteto se postupně zvětšovalo: zprvu na běžné obsazení velkých jazzových orchestrů třicátých let, pro reprezentativní příležitosti však až na dvacet hráčů, hlavně zesílením smyčců. V době, kdy „jazz“ reprezentovala především anglická taneční sweet music, získali si Dvorský a jeho soubor rychle vedoucí postavení decentním, perfektně zvládnutým hudebním výkonem, nápaditostí aranžmá a v neposlední řadě zpěvem Dvorského, jenž i v běžných tanečních písních sugestivně uplatňoval prvky šansonu. Stylově obsáhli Dvorský a jeho Melody Boys celé spektrum dobové populární hudby (včetně lidovky). Činnost Dvorského vyvrcholila za války velkými monstrkoncerty v Lucerně (až 50 účinkujících včetně pěveckého sboru), při nichž se domácí swingové písničky střídaly s nadšeně přijímanými vlasteneckými trvalkami F. Kmocha, K. Hašlera ad. Stejně demonstrativně vyznívaly i četné zájezdy orchestru do venkovských měst. K rozpuštění orchestru došlo teprve na samém konci války (1945) v důsledku válečných poměrů a Dvorského těžké tuberkulózy. Během svého dvacetiletého působení nahrál Dvorského soubor kolem dvou tisíc standardních snímků na HMV, Estu a potom hlavně na Ultraphon, jehož byl Dvorský akcionářem a členem správní rady.

R.A. Dvorský – nakladatel
Druhým významným oborem Dvorského činnosti bylo vlastní nakladatelství populární hudby, vedené v letech 1936-1948. Zásluhou Dvorského organizačních schopností se tam vbrzku podařilo soustředit klíčové autory a aranžéry jak pro hudbu ovlivněnou jazzem (J. Ježek a téměř všichni významní tvůrci českého swingu), tak i pro lidovku. Kromě písničkových edic věnoval Dvorský pozornost i náročně aranžovaným orchestrálním skladbám, reprezentujícím špičku tehdejších jazzových snah. K trvalému přínosu Dvorského nakladatelství náleží též písničky poválečných „malých scén“: obnoveného divadla V+W a malostranského Divadla satiry. Zásluhou Dvorského nakladatelské iniciativy se řada swingových a lidovkových skladeb českých autorů dostala i do ciziny. V první polovině padesátých let byl Dvorský na základě nepodloženého obvinění několik let vězněn. V posledním desetiletí svého života znovu vystupoval ve vzpomínkových pořadech a opět se uplatňoval i skladatelsky (Pohádka o konvalinkách, nejprodávanější gramohit 1967.

http://www.youtube.com/watch?v=CS1-7cERrTQ .

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: