Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Etické rozhledy – Lidská důstojnost, lidskost 2

Publikováno: 30.03.10
Počet zobrazení: 1661
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Z filozofických výšin, nadhledů a uvažování nyní přejděme ke zkoumání naší bezprostřední současnosti.

Důstojnost jako uplatnění vůle
Zvláště v západních individualistických společnostech, kde se uplatnění vůle, možnost rozhodovat o sobě, ovládat sebe a své okolí velmi cení. Naopak nesoběstačnost a závislost na dobré vůli
ostatních je ohrožení lidské důstojnosti. Stydíme me, pokud jsme sami ohroženi nad vé důstojnosti nebo musíme-li ponížení druhých přihlížet. Jsou to však situace zcela běžné, každodenní a většina z nás k nim nezaujímá většinou zvláštní postoj. Například, když nadřízený, z pozice své moci ponižuje zaměstnance před jeho kolegy, který vzhledem ke svému věku a postavení se nemůže bránit a ostatní mlčí, protože se obávají, aby neměli nepříjemnosti. Jsou lidé, kteří po dosažení určitého postavení se přímo vyžívají v takovém chování. Jednak z důvodu, že dlouho setrvávali v nižším postavení a byli také takto ponižováni a nebo proto, že mají nízké sebehodnocení. Pochopitelně, že lidé, kteří se dostanou do vlivu takové osobnosti, pociťují stud, zlost, nenávist a konečně i bezmocnost, protože vzhledem k okolnostem nemohou uplatnit svou vůli se bránit a nebo se takového nedůstojného postavení zbavit odchodem či výpovědí. Jsou totiž na prostředí finančně závislí a tím snadněji zneužitelní takovými osobnostmi.

Zachovávání důstojnosti v zařízeních
S chováním, které lze kvalifikovat jako chování potlačující lidskou důstojnost, se můžeme setkat také v prostředí nemocnic, kde jsou pacienti, vzhledem ke svému onemocnění odkázáni na zdravotnický personál, který před ostatními pacienty se chová nadřazeně a nemocný člověk to může pociťovat jako ponižování. Pacienty většinou nezajímají okolnosti, které přispívají k celkové nervozitě zdravotnického personálu a právem očekávají důstojné zacházení. Vyvolávání pocitu studu může vážně narušit důvěru v léčení a tím i zhoršit zdravotní stav nemocného, neboť lidé považují pobyt v nemocnici za dočasnou záležitost, kdežto zdravotnický personál se v takovém prostředí pohybuje denně a setrvává v něm mnoho hodin. Velkou úlohu hraje samotné prostředí, které na jednotlivé členy zdravotnického personálu tíživě doléhá, obrovská zodpovědnost a i možné nepřiznivé vztahy mezi jednotlivci. Obdobně můžeme hovořit i o jiných zařízeních, kde jsou lidé závislí na práci personálu. Jde například o domovy důchodců, kde mohou nastat velmi nepříznivé vztahy mezi personálem a klienty. Psychiatrické léčebny, věznice a podobná zařízení.

Důsledky ponižování lidské důstojnosti
Proč bychom se takovými otázkami měli zabývat? Následky ponížení lidské důstojnosti má totiž další aspekty, které mlůžeme s čistým svědomím považovat za nebezpečné. Jde o odvetu, která může vyústit až v trestný čin s dalekosáhlými následky. Každý člověk pociťuje své ponížení jiným způsobem. Někdo se s ním vyrovná a snaží se zaujmout ke svému pocitu rozumný postoj a někdo snuje pomstu, protože stav ponížení velmi citlivě a špatně snáší. Možná se s tím už setkal v dětství, v rodině, mezi kamarády nebo ve škole od učitelů a jeho vnitřní zranění zůstalo nezhojeno. U takových jedinců stačí nepatrné „přisypání soli do rány“, aby to vyvolao nenávist a až sebedestruktivní jednání, tedy takové, kdy už mu na ničem jiném nezáleží, než na vykonání pomsty.

Etická výchova na školách – není pozdě?
Zřejmě vzhledem ke zmáhajícímu se násilí a šikaně na školách se rozhodlo, že se bude učit etika. Ta měla být už dávno zahrnuta do výuky všech stupňů vzdělávání, a to vzhledem k existenci Základní listiny práv a svobod. Možná, že by mládež snadněji procházela zkouškami, které na ni čekají na každém rohu. Možná, že právě fatálně chybný výklad pravidla : „Co není zakázáno, je dovoleno“, smazal hranice mezi etickým pohledem na to, co je skutečně dobré a co špatné v mezilidském styku i ve vztahu k institucím, pokud takové chování je už kvalifikováno zákony, které mají oprávnění udělovat sankce. Mnoho lidí žije na hraně a cítí to jako nutnost k přežití, pokud se dostávají do problémů. Přinese výuka etiky očekávaný efekt, že si člověk uvědomí svůj stav a najde pro něj východisko méně riskantní? Myslím, že to bude chtít daleko víc učení a výkladů, daleko víc zamyšlení se a hledání cest ke zlepšení a zkvalitnění lidských úsudků o tom co je skutečně zakázáno a co dovoleno nejen z pozice práva. Společnost by si měla stanovit jasná pravidla, která by přecházela právním normám, které už chování a jednání i konání formulují jako vynucené a pod sankcí. A pokud zde hovoříme o lidské důstojnosti a její filozoficko-etické hodnotě, pak bychom měli jako jednotlivci, preventivně, svým chováním, úsudkem a jednáním předcházet střetu se zákonem a nebo ho využívat ve prospěch zachování své důstojnosti, eventuelně vynucování jejího respektování.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: