Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Jak využívat moc našeho podvědomí – 106
Autor článku: PhDr. Zdeněk Chmel V předcházejícím článku jsme mluvili o paměti, učení a zapomínání. O potřebě paměti asi nikdo nepochybuje. A nejen paměti vlastní, ale i paměti města či vesnice, státu či země ve které žijeme, či paměti celého lidstva. Neměli bychom zapomínat nejen na dobro, ale ani na zlé časy. |
Připomenutí toho dobra nám pomůže překonat naše současné neúspěchy a svízele. Vzpomínka na to zlé, co nás potkalo – ať již jako jednotlivce či celý národ – by nás měla poučit, abychom stejné chyby neopakovali. V podstatě na tom je i založena tvorba Dana Browna, autora Šifry mistra Leonarda, Ztraceného symbolu a dalších tří románů. Nedávno jsem četl v interwiev, které s ním natočila naše krajanka v jeho rodném Exeteru, že uvažuje o napsání Šifry mistra Mozarta. Ale to jen jako zajímavost na okraj našeho tématu.
Připomínám ještě výrok Carla Sagana o našem mozku: „Jsme inteligentní živočišný druh a požíváme-li inteligenci náležitě, je mozek zdrojem radosti. V tomto smyslu lze mozek přirovnat ke svalu. Když myslíme, cítíme se dobře. Poznání je extatickým prožitkem.“ Dovolím si k tomu dodat, že náš život je zhmotněním energie a že si tu energii musíme neustále doplňovat učením a myšlením. Jaké to učení a myšlení bude, záleží jen na nás. A na nás také je, zda bude náš mozek a paměť zdrojem radosti či naopak. Bude-li naplněn pesimismem, obavami a negativním myšlením, tak asi té radosti si moc neužijeme. Budeme-li optimisty, myslet pozitivně, tak se budeme cítit dobře. A také naše paměť bude takto zaměřena. To zlé nám připomene jen jako varování či kontrast k tomu, co prožíváme. Abychom si toho více vážili.
Samozřejmě, že i náš život má své výkyvy na základě určitých impulsů. Ale pokud myslíme pozitivně, a naše paměť je zásobárnou optimismu, pak nejsme vždy odkázáni jen na slepé náhody, které z nás dělají hříčku osudu. Naše paměť pozitivních zkušeností nám říká, že je v naší moci tyto „náhody“ pozitivně ovlivňovat. Že tedy naše síla je ve vědomí své moci, resp. ve vědomí moci svého podvědomí, které nikdy nespí a reaguje na všechno, co podvědomě pociťujeme (a to i v představách) jako skutečnost. Tato představa pak získá pevnou formu. Může to být určitý životní stav, když jsme třeba nemocní, nebo událost v daném společenském systému.
Už jsme si říkali, že paměť může být, samozřejmě, různá. Tak jako existuje mnoho starých lidí, kteří nejsou schopni mluvit o ničem jiném než o svých nemocech a o všem, co zlé je v životě potkalo, tak také jsou – oproti těmto škarohlídům – na straně druhé lidé plní optimismu. Také její kapacita je u každého jedince jiná. Někdo může mít „sloní paměť“ a pamatuje si jen to, co se týká bezprostředně jeho, jak se k němu kdo choval. Jiný člověk, který se zajímá o světové dění, má v ní zase zapsány události, jichž si nikdo z jeho vrstevníků sotva povšiml. Pro studenta či jeho pedagoga je důležitá i charakteristika délky paměti. Múžeme mluvit o krátkodobé paměti (což může být výsledek studia, které je motivováno pouze získáním dobré známky, diplomu či jiné životní mety), ale rovněž o dlouhodobé paměti, kde je cílem příprava na zaměstnání nebo důkladné studium a kde nejde jen o pouhé učení, ale i o promýšlení probrané látky.
Rovněž hluboký prožitek se zapíše do dlouhodobé paměti. Ať už ten prožitek je pozitivní nebo negativní, vždy nás hluboce zasáhne. Do dlouhodobé paměti se ukládá i takové učivo, které je výsledkem kombinace učení s jeho praktickým uplatněním. To konečně není žádná novinka, protože tuto metodu prosazoval už Jan Ámos Komenský na počátku 17. století.
Říkali jsme si také, že psychologie nezkoumá jen zapamatování, ale i zapomínání. Výsledkem tohoto zkoumání je předpoklad, že čím delší nebo obsažnější je látka, kterou si chceme zapamatovat, tím častěji ji musíme opakovat, abychom ji nezapomněli. Z výzkumů také vyplývá, že ihned, jakmile se něco naučíme, začínáme to zapomínat. A nejrychleji zapomínáme hned v prvních okamžicích po naučení. Proto, chceme-li se naučit racionálně využívat své paměti, měli bychom vědět, že si nelze naučené zapamatovat bez opakování. A že čím rychleji látku studujeme, tím více opakování bude třeba. Někdy se mluví o různých typech paměti. O tom, že lidé mají paměť zrakovou, sluchovou nebo motorickou. Pravda je, že někteří lidé si více udržují a vštěpují zrakové, jiní zase sluchové vjemy a představy, dalším usnadňuje učení, když se spojí s pohybem. Nejde však o zvláštní typy paměti, s kterými bychom se snad rodili, nebo pro ně měli předem dané dispozice. Ty výše uvedené různosti spíše pramení z rozdílných způsobů našeho vnímání a poznávání.
A tak si dovolím v závěru oslovit vaši paměť pozvánkou k návštěvě http://www.klubdrmurphy.webnode.cz obnovených web-stránek Klubu dr.Murphyho v ČR a na přednášky Klubu dr.Murphyho v ČR, které se konají V Brně v Občanském klubu Kounicova 43, vždy v 16 hod a to ještě v následujících termínech: 30.3., 13. 4. a 20.4. Tématy budou: úspěch, štěstí, bohatství a jak stárnout pomaleji.
Autor: PhDr. Zdeněk Chmel, Foto: Internet