Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Důchodce a duchovní život – Dobro a bolest

Publikováno: 23.06.10
Počet zobrazení: 861
  Autor článku: František Benda
Do odvěké touhy prožít šťastný, nebo alespoň spokojený život je neodmyslitelně zasazena otázka bolesti a utrpení. Ty k nám přicházejí po nevyzpytatelných cestách a mají neuvěřitelné množství podob.

A tak se kdekdo ptá: jak se vyhnout bolesti? To se zatím nikomu – kromě pohádek – nepodařilo; buď přímo nebo alespoň nepřímo se je snaží řešit každá filosofie nebo náboženství, které to myslí se svou vnitřní náplní vážně.

Je to otázka, kladená Tvůrci všehomíru v samém začátku jeho tvorby: měl zařadit zlo a bolest jako součást života nově vznikajících bytostí, nebo ne a nechat je donekonečna žít v ráji? Co asi vedlo ruku Tvůrce, že je přece jen zařadil, navzdory tomu, že jako dalekovidoucí autor musel si představit k čemu to povede?
Než pátrat proč se to či ono stalo, nebo jak k tomu došlo, se zdá praktičtější dojít k přesvědčení, že to možná jinak ani nešlo, uvědomit si celý dosah všeho, co již nastalo a co kolem nás a v nás již existuje, a snažit se zjistit, jak se s tím naučit smysluplně zacházet.

Ať se nám to líbí či nikoli, ať jsme jakéhokoli myšlenkového založení, dobro i bolest mají své vlastní kategorie, své vlastní světy, prolínající naší skutečností.

Žádný z těchto jevů se nestal základem jakéhosi učení, které by poznalo jejich podstatu a snažilo se je případně rozvíjet a kultivovat. Jsou to jevy spíš trpné, přicházející odkudsi z neznáma, a nám nezbývá, než se s nimi smířit a naučit se s nimi žít.

Učení o karmě se nám snaží vysvětlit jak k danému stavu došlo, a navíc nás varuje před neuváženými činy, které by mohly přinést případné podobné neblahé následky. To ale nic nemění na faktu, že událost již nastala, a že se rozvíjí podle nějaké své vnitřní, nám neznámé zákonitosti. To zpravidla kříží naše plány, někdy v dobrém, jindy ve zlém. Každopádně musíme dost často měnit své původní záměry, což může být i zdrojem neuspokojení a rozmrzelosti.

Intelektuální svět na tyto problémy zatím nenašel řešení, a zřejmě je ani nikdy neobjeví. Vyplývají totiž ze samého základu vnitřní stavby. Byl-li jakýsi pradávný vyrovnaný klid narušen vznikem polari-zované dvojnosti, nutně se musela objevit dvojí tvářnost všech nově vzniklých fenomenů. Že my si na svých cestách všímáme vždy pouze jednoho z nich, tj. toho, který právě vyhovuje našim současným záměrům, je pouze naše rozhodnutí, náš výběr, naše věc. Různé filosofie se zde pak odlišují pouze svým přístupem k této otázce a mírou své tolerance. Větší pozornost je pochopitelně zaměřena na zlo jako opak dobra, a na bolest jako opak příjemna. Dobro považujeme za samozřejmé (jmenovitě pro svou osobu), a stav příjemna, tj. když nic nebolí nebo nepřekáží, vlastně ani nevnímáme. Teprve bolest má zaznamenatelný začátek i další průběh. Někdy i konec, ale např. uzdravení nezřídka přejde plynule do stavu zdraví, který si ani pořádně neuvědomíme.

Smířlivý přístup různých filosofií k faktu zla a bolesti vlastně svědčí o přiznání jejich neschopnosti jakkoli zakročit. Křesťanství označuje svět za slzavé údolí, z čehož by vyplývalo, že se v něm předpokládá více nepříjemností než radosti. Neúnavně nabádá k omezení vlastního zlého chování a k trpělivosti při snášení zla vnějšího.

Jóga zdůrazňuje karmickou závislost na někdejších vlastních činech. Vůbec se nedá mluvit o nějakém osudu; celou režii svého života třímáme ve vlastních rukou.

Buddhismus považuje celou záležitost zla a bolesti za naprosto neřešitelnou a zcela se od ní distancuje. Jelikož to nelze uskutečnit přímo, tj. odchodem z této existence, podává čtverou cestu na postupný odchod: od poznání, že zlo a bolest jsou neoddělitelně svázány s biologickým životem, až k zpřetrhání jakýchkoliv pout s touto neodmyslitelnou závislostí.
Zdá se, že čím zaručenější návod, tím méně použitelný. Takže běžnému člověku nezbývá než hledat a zkoušet, která z cest bude pro něj nejschůdnější.

Autor: František Benda, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: