Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Důchodci, umíte reklamovat zboží?
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná PRÁVNÍ ÚPRAVA.Problematiku ochrany spotřebitele upravuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a protože je pro nás, občany, důležitý, je třeba ho čas od času vzít do ruky trochu si v ně zalistovat. Neboť se denně můžeme setkat například při nákupu běžných věcí s problémy, které nevíme, jak řešit. |
Reklamace
Reklamace je jedna z těch záležitostí, která nás dovede potrápit. Protože málokdo ví, že problematika reklamace je upravena právě v zákoně o ochraně spotřebitele, a to v ustanovení § 19, kde jsou stanovena práva a povinnosti prodávajícího i spotřebitele. Když tedy jdete reklamovat zboží, ten který od vás reklamaci přijímá, většinou prodávající, vám musí, podle zákona, vydat písemné potvrzení o tom, kdy jste právo na reklamaci uplatnili, co je obsahem reklamace, tedy co reklamujete a jaký způsob vyřízení reklamace požadujete a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. Když se někdo bude vymlouvat, že právě, bohužel, není v provozovně paní Macháčková, která reklamace vyřizuje, tak klidně řekněte, že si na ni počkáte, protože zákon ukládá povinnost, že v provozovně musí být po celou pracovní dobu přítomna osoba, která reklamaci vyřizuje.
Rozhodnutí o reklamaci
Prodávající nebo jím pověřený pracovník, který je určen k přijetí a vyřizování reklamací, rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.
Prodej mimo provozovnu a reklamace
Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k informacím písemně poskytnout zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci.
Vrácení zboží a peněz
Jestliže chcetete vrátit peníze nebo zboží, pak si uvědomte, že v každém jednotlivém případě se musí rozlišovat, zda vadu lze odstranit, anebo ne a zda vada brání řádnému užívání věci. V případě že je vada odstranitelná, tudíž můžete požadovat odstranění vady. Žádat opravu věci můžete i opakovaně. Při větším počtu oprav máte pak právo na výměnu věci nebo odstoupení od smlouvy, podle toho, co je pro vás v dané situaci lepší a požadovat od prodávajícího vrácení peněz. Pro úplnost dodám, že záruční doba na všechny věci spotřebního charakteru (tedy i včetně bot), je dva roky. V případě, že jste vadu u prodávajícího reklamovali a čekáte na její vyřízení, tato doba neběží. Proto by Vám měl prodávající vystavit doklad o reklamaci, kde by mělo být uvedeno, po jakou dobu u něj zboží bylo v opravě. Co se týče institucí, na které je možné se v případě potřeby obrátit: jedná se hlavně o Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) nebo také Sdružení českých spotřebitelů. Jsou schopni v každém jednotlivém případě poradit nebo pomoci. Internetová adresa: www.regio.cz nebo www.spotrebitel.cz.
Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet