Dnes je 22.11.2024, Svátek má Cecílie, zítra Klement

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Děti se ve školách nudí a učitelé hroutí …

Publikováno: 18.01.11
Počet zobrazení: 1554
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Je možné, že děti očekávají, že je budou učitelé ve školách bavit. Vzdělávání není však zábava. Škola by měla učit děti nejen znalostem, ale také způsobům komunikace a interakce s okolím.

Myslím, že poslání školství v procesu vzdělávání a kultivace osobnosti se mění v kolbiště silný proti slabšímu. Ale nejsou to učitelé, kteří stojí na stranách silných.

Pokud děti mají pocit, jsou tak vychovány doma, že mohou, smí a mají bojovat s dospělými o prosazování svých zájmů a práv, pak samozřejmě, že jim nepřipadá nic zvláštního, že se tak staví i ke svému vzdělávání a výchově mimo rodinu. Je ovšem otázka, zda systém vzdělávání a výchovy je v souladu s trendy chování celé společnosti anebo je mimo realitu. V chování děti se odráží jejich sociální vnímání sebe samotných i vnímání svého okolí a protože neumí analyzovat a nemají dost životních zkušeností, tak se chovají podle modelů a svých vzorů, nebo podle směru a způsobu výchovy rodičů, jejich životní filozofii a způsobu života vůbec. Musí si uvědomit, že učebnice nejsou jediným zdrojem jejich vzdělávání a výchovy.

Významná změna v životě společnosti a nová generace
Děti nejsou stroje, do kterých lze jen házet informace, nejsou nástrojem školy, ale účastníci na vzdělávacím procesu. Učitel je má učit a děti se mají vzdělávat podle jeho pokynů. Za úroveň, jak je schopno zvládat látku, obdrží stupeň hodnocení. Tento stupeň hodnocení je pro něho ukazatelem a současně i podmínkou jeho dalšího rozhodování, na co má nebo nemá. Zda je vhodné s ním hovořit o dalším studiu anebo se má spíše zaměřit na praktické učení, protože jde o to, aby se v životě uživilo, mělo rodinu, dostálo svým povinnostem a dokázalo obhájit svá práva, stal se partnerem a rodičem. Je to určitá smlouva o tom, že dítě je povinno se vzdělávat a vzděláním se kultivovat a učitelé tak budou činit podle svého vzdělání, zkušeností a používat zákonné prostředky k výuce i výchově.

Chápeme vzdělávání jako stupeň k naší úspěšnosti?
Mnoho jedinců chápe své vzdělávání jako prostředek k získání společenského postavení, možnostem získat slušné finanční prostředky, uživit se a žít dál tak, jak se to od něho očekává. Ale různorodost lidských povah, přístupů a ochoty dostát oboustranného vztahu, vedoucího ke vzdělávání způsobuje, že každý má svůj osobní vztah a představy o jeho průběhu a završení. Někteří lidé se snaží celý život získávat poznatky a vzdělávat se, je však velkou otázkou, zda si jich společnost cení a nebo je má za knihomoly a fanatiky. Jiní lidé dokáží proklouznout, protože dobře ví, že se od nich zase tak nebude chtít, aby měli výsledky, stačí donést papír, je zařazen, odměňován a uznáván. A tak jsou rozdíly mezi těmi, kteří chápou své vzdělání jako seberealizaci a cestu k získání lepších životních podmínek a těmi, kteří ho chápou jako prostředek k získávání financí k vybudování životního standardu a posilovaní standardu na základě své znalosti prostředí, umění komunikace, v čemž může být úspěšnější, než ten, kdo se vzdělává a má mnoho znalostí.

A co když je to tak, že se nudí učitelé?
Učitel učí, děti se baví, nemyslí na to, co jim vykládá. Mezi nimi, jak se zdá, není vztah vůle, vedoucí k tomu, aby se sladili mezi sebou. Jistě, že děti si potřebují osvojit základní znalosti, ale z jejich strany chybí motivace, protože ví, že mohou uspět, i když se nebudou snažit. Nakonec, mají kolem sebe hodně příkladů lidí, kteří velmi zbohatli i když dezertovali ze školy anebo na vzdělání rezignovali. Stačí to chopit za ten správný konec. Učitelé se mohou nudit, protože každý den vyučují spoustu žáků, z nichž jen několik jeví opravdový zájem o výuku. A protože nemají ani prostředky, ani dostatečnou podporu k výkonu svého povolání, tak ztrácí chuť i sílu se svému povolání obětovat. A cítí, že nad jejich posláním mají děti i společnost, která nepreferuje vzdělání nad ziskem, navrch. A tak často odcházejí anebo prostě hledí, aby to do důchodu překonali. A do důchodu se velmi těší čím dál více učitelů. Budou mít nástupce?

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

18.01.2011 20:21  alex

Je to pravda.

Zanechte komentář: