Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Důchodce a duchovní život – Mnemotechnika

Publikováno: 26.01.11
Počet zobrazení: 1632
  Autor článku: František Benda
Mnemotechnika je nepříliš známá a také málo používaná metoda na zlepšení lidské paměti a pozornosti. Ale neznámá pouze zdánlivě. Její působení se skrývá často za naším rádoby svobodným rozhodováním, což si často ani neuvědomujeme.

Skryl je tam někdo, kdo její zákony zná, a udělal to natolik šikovně, takže nejen že to nepoznáme, ale jsme mu za to někdy dokonce vděční.

Dokáže-li to on, musíme to přece dokázat my také, řekneme si. A jsme-li s výsledky jeho práce spokojeni, tím spíše dokážeme vylepšit práci svou vlastní. – Proč ne?

Mnemotechnika pracuje na principu paradoxu. Jakkoli se nám zdá náš život pestrý a složitý, přece jen musíme uznat, že se v něm řada prvků neměnně po celá léta opakuje. Pestrý se může zdát být pouze z jednoho hlediska; existuje však i hledisko, které snadno poukáže na to, že někdy je život pěkná otrava. Jedno a totéž pořád dokola.

Zapadneme-li do takového škodlivého názoru, nebo jestliže se nás sám proti naší vůli zmocní, život pro nás opravdu zešedne, a těžko v něm budeme hledat nějaký půvab. Ale i v této chmurné náladě se od nás požaduje, abychom dokázali řadu věcí do paměti ukládat, a později je – nepoškozené, nedeformované – z ní znovu vyjímat a používat. Další otrava, jenomže dost často nevyhnutelná nutnost.

V takovém případě nám mnemotechnika nabízí hned dvojí službu najednou. Jednak zavede do té naší nudy trochu zpestření, jednak nám pomůže jak uložit, tak vyvolat údaje pro nás důležité v co nejpůvodnější podobě.
Paradox, na kterém mnemotechnika své úspěchy zakládá, si musíme volit sami. Je to hodnota individuální. Dítěti se v pohádkách zdají i nejdrastičtější paradoxy naprosto samozřejmé, kdežto vědecký pracovník nese těžko i drobné odchylky od všeho, co je přijatý usus. Proto si musí každý volit své paradoxy sám, i když dítě je vlastně ani nepotřebuje.
Mnemotechnika má samozřejmě svá pravidla, ale není nutné je znát zpaměti. Stačí pochopit o co jde, a ostatní se pak už poddá samo.

Paradox spočívá ve spojování nebo nahrazování jedné věci jinou. Ale nikoli synonymem nebo zřejmou podobností. To by mnoho nepomohlo. Je nutno spojovat naprosto neočekávaně; dokonce čím bláznivěji, tím lépe. Kde je pak nějaká prožívaná nuda?

Velmi jednoduchý způsob pro zapamatovávání je v nahrazování čísel písmeny a naopak. Chci-li si zapamatovat např. číslo 3,14 (což je zajisté všeobecně známé číslo Ludolfovo), pak mám hned dvě možnosti. Buď si vytvořím větu ze 3 slov, z nichž první slovo bude mít tři písmena, druhé slovo písmeno jedno, a třetí pak písmena čtyři. Třeba „Psi a feny“ nebo „Jdu s nimi“ či cokoli ještě vzdálenějšího nebo nesmyslnějšího.

Druhá možnost je trochu složitější. Tak trojka bude písmeno „m“, protože to má tři nožičky; jednička je jako písmeno „l“, protože v tisku vypadá stejně, a čtyřku lze nahradit např. písmenem „č“ ze slova čtverec. Z těchto tří písmen, M, L a Č si vytvoříme svou vlastní zrůdičku, třeba „mlíčí“, „miláček“, „mleč“ nebo tak podobně, a snažíme si je zafixovat do paměti, což se ukáže mnohem snadnější než samotné číslo. Lze transponovat i slova do čísel, ale to už záleží na tom, ve které oblasti je naše paměť čipernější.

Jde-li o delší text, skládající se z více slov, doporučuje se např. procházet s ním ve své fantasii dobře známými místy, třeba bytem, nebo cestou od tramvaje domů, a jednotlivým úsekům postupně přiřazovat jejich dílčí části.

Nejjednodušší, a vždy po ruce jsoucí je k dané věci přiřadit něco zcela vzdáleného nebo naprosto nesmyslného. Buď volíme to, co nás v té chvíli právě napadne, nebo cosi zcela libovolného, ale paradoxního. Čím nesmyslnější, tím lépe. Čím vzdálenější, tím rychleji se to objeví.

Mnozí lidé se rozhořčují nad stupidností a bezduchostí některých současných reklam. Ale vážení! O kterých to reklamách mluvíte, na které myslíte, které se vám převalují v mysli a usazují se proti vaší vůli v paměti? Ty hezké nebo zajímavé? Ale kdež. Ty prošly bez většího zájmu v zapomnění. Ale právě ty hloupé, trapné a dráždivé se vám usadily v mozkových závitech, a s nimi i jméno léku nebo prášku na praní. Je třeba jakkoli zaujmout pozornost, opakuji: jakkoli; třeba trapně. To je jejich účel. To je podstata mnemotechniky.

Traduje se příběh jedné hvězdičky, která usilovala o popularitu. Prohlásila: „Jestliže řeknu že tuto skladbu složil Wolfgang Amadeus Mozart, nikdo si mne ani nevšimne. Prohlásím-li ale, že ji složil Wolfgang Amadeus Goethe, budou si mne pamatovat nadosmrti, a možná že si na mne později s nějakou úlohou vzpomenou“.
Co zaujme, to se uloží. Co je uloženo, to postupně vstupuje do myšlení. Samo a zcela bez naší námahy.

Opravdu nestojí zato této vlastnosti využít?

Autor: František Benda, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: