Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Poruchy učení našich nejmenších
Autor článku: Dagmar Než půjdou děti do školy, připomeňme si, jaké problémy mohou mít ve škole naše vnoučata. Znáte pojmy dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie? |
2. část navazující na článek „Hyperaktivita“, obsahující problémy a potíže nejmladších dětí školou povinných – na naše prvnáčky.
Pro naše seniory, kteří se těší z vnoučat, i když potřebují mnohem více pozornosti a nejsou tak zcela bezproblémové co se týká učení a vlastně i chování doma či ve škole.
Rozpoznání těchto druhů potíží při učení, jež velmi znepříjemňují docházku do školy, školní úkoly, školní kázeň, přístup k učení a mnohdy dochází k menšímu či většímu vyřazení z kolektivu, jak dětmi a mnohdy i učiteli, kteří i přes své vzdělání a znalost problému, dítěti spíše uškodí než pomohou, samozřejmě jsou to naštěstí jen výjimky. Proto je třeba dohlédnout na přístup školy, včas Vás škola upozorní, neboť problémy zpozoruje povětšinou dříve než Vy, projeví se při učení, a včas je třeba se problému dostatečně věnovat a chování dítěte i přístup učitelů mít pod kontrolou.
POJMY:
Dyslexie – potíže se čtením – (legastenie – nerozlišování y a i)
Dysgrafie – porucha motorické složky psaní -. Lidé, žáci, studenty s dyslexii mají potíže rozpoznávat a zpracovávat písmena a zvuky s nimi spojované. Proto mají třeba potíže při čtení nebo psaní diktátu, protože si k danému znaku (písmenu či slovu) nepřiradí ten správný ekvivalent. Například dítě může být schopné správně a perfektně vyslovit, přečíst větu či odstavec. Avšak dítě vůbec nerozumí obsahu toho, co čte. Soustředí se na samotné čtení, nicméně mu uniká obsah
Dysortografie – je porucha pravopisu. Postihuje celkovou oblast gramatiky či jen určité její jevy. Problémy jsou v samotném pohybu rukou až po tvar písmene, slova či gramatické struktury. Dítě si pak zaměňuje m a n nebo – d p b – a neumí je správně napsat, protože jsou velice podobné.
Důsledky – nezvládnutí krátkých časových úseků, obtíže u cizího jazyka, špatné rozlišování některých grafických symbolů, zaměňování slov. Rozdělujeme na 2 typy, a to hyperaktivní typ – osoba je se psaním hotova dříve, než si stihne vše promyslet a ujasnit, dochází tak k velkým chybám a hypoaktivní typ – osoba píše zdlouhavě, trvá jí dlouho, než určitý výraz v paměti vyhledá.
Dyskalkulie – postižení dovednosti počítat, potíže se zpracováním čísel, jejich významem, plete si například znaménka pro sčítání a dělení, či má potíže se zlomky apod. sníženou schopnost číst matematické symboly, a to nejen číslice, ale i operační znaky a zejména napsané matematické příklady. Při lehčí formě má takový žák výrazné a přetrvávající obtíže se čtením vícemístných čísel, zejména pak čísel s nulou, resp. s nulami uprostřed, se čtením desetinných čísel, zlomků a římských číslic.
Řešení:
Individuální přístup k dětem, rady i pro rodiče,
Rady i pro rodiče, Efektivní pomoc se čtením, psaním a učením pomocí individuálního doučování, trpělivost, motivace, chvála při nápravě, minimum kritiky.
Příčiny:
Vznik specifických poruch učení u jedince zahrnují jak vlivy genetické (dědičnost), tak i charakteristiky nervové soustavy (vývoj mozkových struktur před i po narození), tak i vlivy prostředí. Dnes se však již stírají rozdíly mezi dětmi bez těchto poruch a dětmi se specifickými poruchami učení a tyto děti se tedy integrují do běžných tříd. Vyžadují však individuální přístup jak učitele, školy, tak i rodiče. Když máte indicie, že by Vaše dítě mohlo mít potíže se čtením, psaním či počítáním a tedy by se u něj mohla rozvinout některá ze zmiňovaných poruch učení, klidně navštivte místní či okresní pedagogicko-psychologickou poradnu, která se specializuje kromě jiného taky na práci s dětmi s těmito potížemi.
Je třeba si uvědomit, že žádná z těchto poruch nemá nic společného s tím, že by za ni dítě mohlo, dítě se s ní rodí, podobně jako s jinými poruchami či nemocemi. představují potíže při učení, které se spojují se schopností mozku přijímat, zpracovávat, analyzovat či uchovávat informace. Mnozí mají i nadprůměrnou inteligenci, . Jde spíše o oblast paměti a učení než-li inteligenci. Poruchy jsou spojeny s poruchou koncentrace. většinou se kombinují, prolínají dva či více druhů (např. potíže v psaní a čtení atd.). Specifické poruchy učení se tedy diagnostikují často právě v prvních ročnících základních škol, kdy rodič nebo učitel zpozoruje, že dítě obtížně zvládá či přímo bojuje se čtením, psaním nebo počítáním.
Mnoho úspěšných lidí jako např. Walt Disney, Alexander Graham Bell či Winston Churchill měli potíže s učením, nebo-li tzv. specifické poruchy učení.
Autor: Dagmar, Foto: Internet