Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Důchodce a duchovní život – Nekonečno a nula

Publikováno: 26.10.11
Počet zobrazení: 1105
  Autor článku: František Benda
Vedle filosofie vzkvétala v Indii i řada věd exaktních. Činnosti v oblasti obchodní, stavitelské a astronomické zřejmě záhy přivedly Indy k matematice. Ta byla všudypřítomná.

V jednodušší formě se používala při rozměřování pozemků a při vybírání daní, stejně tak jako při obchodování. V neposlední řadě šlo i o důležitý akt při přesném vymezování védského obětiště. K složitějším formám bylo nutno přistoupit při výpočtech vědeckých, např. v astronomii.

Indická matematika dosáhla dokonalosti vyšší než kdekoli jinde ve starověkém světě. Zběhlost ve filosofických spekulacích se odrazila také do představ o abstraktních číslech a jejich odtržení od souvztažnosti s konkrétními předměty. Problémy ve vyjadřování nastaly když se přiblížili ke krajním matematickým hodnotám.
Jde o nulu a nekonečno, hodnoty, s jejichž představou si ani dodnes mnozí nevědí zcela rady. Zatímco jednotlivé hodnoty přirozené řady, vyjádřené celými čísly, jsou víceméně jasné, tyto dvě krajní meze umožňují různé výklady.

Tak třeba nula. V běžných počtech k ní dospějeme tak, že z nějakého počtu stejných částic odebíráme tak dlouho po jedné, až se dostaneme k jednomu jedinému, poslednímu kusu. Odebereme-li i ten, máme nulu. Jak snadné.
Neodkládáme ovšem pouze tento jeden kus, nýbrž celý soubor jeho vlastností. Problém nastane v tom okamžiku, kdy si uvědomíme, že ten poslední kus se skládá z množství různých částí, které je také možno odkládat jednu po druhé, až dospějeme k jedné jediné poslední. Švestka je např. složena ze slupky, dřeně, pecky a jádra. Ani zde se ovšem nemusíme zastavit, neboť všechny tyto části jsou dále složeny z molekul, ty zase z atomů, které lze ale také dělit … atd.

Teoreticky se tak můžeme dostat k jakési nejmenší zatím známé částici, kterou však kvůli dosažení nuly nemůžeme odebrat, protože – jak zjistíme – tak malé částice už mají charakter vlnění, čímž jsme se dostali na zcela jinou rovinu, na které naše původní záměry vlastně ztrácejí smysl, takže už není o čem hovořit.
Ještě horší je to na poli filosofie. Odebráním poslední částice dojdeme k nule, stejně jako s posledním zvukem nastane ticho a s poslední vlnkou se hladina vody vyrovná do zrcadlového lesku. Ani s poslední svou částicí ale jev z naší pozornosti nezmizí. Je zde stále, sice již jen jako pojem s nevyjádřitelnou hodnotou, ale je. Kdyby se stejného efektu dosáhlo v myšlení, byl by to vlastně cíl jógy, neboť „Jóga je zastavení změn mysli“.

Vůbec to ovšem neznamená, že bylo dosaženo i klidu vnitřního. Takováto prázdnota (šúnjatá) se sice nikterak neprojevuje, ale je i nadále potenciálním zdrojem všech možných projevů, které jsou v ní pouze latentně ukryty.
Uklidněná mysl samozřejmě neprodukuje zjevné myšlenky (i když uvědomění si sama sebe, že se nachází v klidu, je vlastně také myšlenka), ale v tom momentě, kdy se rozhodne tento klid porušit, má možnost rozletět se do nesmírného množství směrů s nepřebernými náměty, jak to dokazuje životní zkušenost, navíc podporovaná bezuzdnou fantazií. Ať je ale takových nápadů jak chce mnoho, všechny byly předtím ukryty, náležitě spící, v oné zklidněné mysli.

Prázdnota se připodobňuje ke klidné vodní hladině. Ta je běžně plná vlnek. Jakmile se uklidní, vlnky zmizí. Nejsou ale ztraceny – potenciálně jsou připraveny vzniknout při prvním podnětu kdykoli znovu.
Z počátků fyzikálních výzkumů se zachoval pojem „horror vacui“ – strach z prázdnoty. Příroda do ní okamžitě – jakmile hrozí její vznik – dodá něco z jejího okolí. To už ale dávno neplatí – v mezihvězdném prostoru je prázdnota běžná, kdežto v technice je vakuum cílevědomě využívané, neboť např. v urychlovačích nebrzdí urychlované částice a jedině tak je umožněna řada moderních procesů a techno-logií.

Obdobný problém nastával při potřebě vyjádřit že je něco velice malé nebo nepotřebné, ale nikterak nulové. Dnešní pojem limity byl neznámý. Kristus mluví o potřebě víry „velké třeba jenom jako zrnko hořčičné“ (Mat. 17,10; Luk. 16,6) k vytvoření zázraku, kdežto v Indii je nepotřebnost vyjádřena cárem zašpiněného odpadového materiálu. Nazí jogíni se směli odít nanejvýš kusem hadru, nalezeným na smetišti. Jedině k tomu nemohl vzniknout majetnický vztah.
Nejiné problémy nastaly při snaze určit naopak veliké množství. Pokud šlo skutečně o hodnotu jakž takž spočitatelnou, jakkoli velikou, vystačilo se s číslicemi. Jinak došlo na výrazy jako: mnoho, spousta, kvanta, moře apod., které jsou ovšem velice neurčité. Občas vyhověla číslovka „tisíc“ pro představu značného, přesně nedefinovaného množství. (Např. staré překlady Lao-c´ „O tau a ctnosti“ začínaly: Je tisíc věcí v podnebesí).

Moderní matematika běžně používá pojmu nekonečno, který je ale značně mlhavý a neurčitý. Nekonečna jsou různých druhů. I malé dítě dokáže přičíst k jakkoli velikému číslu číslo jiné, libovolně veliké, takže vznikne číslo mnohem větší než bylo původní – ale to stále ještě není nekonečno. To je mnohem větší. U tohoto druhu čísel je zachována obecně známá posloupnost čísel 0 až 10, takže zacházení s nimi je poměrně snadné.

Jsou ale i jiná nekonečná čísla, která však nemají přesně stanovené posloupnosti, takže se nedají předem jednoduše určit. Je to např. všeobecně známé číslo π. U řady přirozených čísel se dá snadno spočítat která číslice nebo skupina čísel bude na předem stanoveném místě, což u π nelze. Tam některé skupiny čísel dokonce chybí.
I tyto úvahy se mohou přirovnat k duchovnímu životu. Jedná-li se o otázku promítnutí přírodních zákonů do rozložení a vývoje jednotlivých sil, spíš se osvědčuje model nepravidelného rozdělení. Jakoby některé kombinace prvků byly zakázány, nebo že snad přísná deterministická posloupnost se neosvědčila.

Nejistota v těchto krajních hodnotách číselného vyjadřování se pouze přirozeně přiřazuje k obecně známému faktu, že požadavkům našeho organického života nejlépe vyhovují střední hodnoty: střední teplota, střední velikosti, střední rychlost a tedy i střední množství. Při dosahování kterýchkoliv krajních hodnot je nutno počítat s tím, že bude nutno změnit i přístup k dosaženým výsledkům.

Autor: František Benda, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: