Dnes je 30.10.2024, Svátek má Tadeáš, zítra Štěpánka

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Senioři nejsou rizikem na silnicích

Publikováno: 29.10.11
Počet zobrazení: 697
  Zdroj: www.Allianz pojišťovna
Ze statistik dopravních nehod Allianz pojišťovny vyplývá, že senioři byli v loňském roce v 1539 případech v roli poškozených a pouze v 794 případech jako jejich viníci. Přitom všechny věkové kategorie se zapsaly do statistik Allianz zhruba 35 tisíci škodami z autopojištění.

Přestože se počet zemřelých při dopravních nehodách u nás v posledních letech snižuje, z celkového počtu 753 loni usmrcených osob na silnicích bylo nejvíce ve věkové kategorii nad 64 let. Je to proto, že senioři už nemají tak rychlou reakci i postřeh a jejich zrak či sluch často nejsou stoprocentní.

„Často paradoxně doplácejí i na to, že jezdí velice opatrně. Mnohem hůř se vyrovnávají se stále se zrychlující dopravou, agresivní jízdou mladších řidičů a díky horší momentální reakci se stávají oběťmi nehod, kterým neměli šanci účinně zabránit,“ uvádí na adresu většiny spisů o nehodách seniorů Richard Hruška, vedoucí týmu likvidace škod z pojištění vozidel Allianz. Na bezohlednost a agresivitu, která panuje zejména v dopravě velkých měst, doplatil nedávno životem i 87letý řidič s mnohaletou praxí. V pražských Hájích vjel pomalu do křižovatky na zelenou, když se proti němu vyřítil vůz, jehož řidič červenou na semaforech nerespektoval. Vůz seniora se po střetu zastavil až o nedaleký strom, řidič byl těžce zraněn
a na následky těchto zranění později zemřel.

Ne všechny nehody seniorů však končí takhle tragicky, mnohem častěji jde o drobné „ťukance“ na parkovištích, či špatný odhad vzdálenosti. Jednou z těch úsměvnějších byla loňská nehoda 85letého lázeňského hosta, který odešel s manželkou na procedury a vozidlo zapomněl zabrzdit. To se samovolně rozjelo a nabouralo do sloupu veřejného osvětlení. Škoda na autě však byla jen necelých 15 tisíc korun a byla uhrazena z havarijního pojištění. Senior měl ve své zapomnětlivosti velké štěstí, že se v té době v blízkosti vozu nikdo nepohyboval. Operátorka si při hlášení nehody vyslechla i povzdech jeho jen o pár let mladší manželky, že kdyby bývala řídila ona, tak by se to nestalo…

Obecně jsou seniorky vystaveny menšímu riziku než muži, mezi poškozenými bylo u Allianz 346 žen a mezi viníky nehod jen 177, což je pouhých 1,76 % ze všech nehod A to i přesto, že stále více starších žen dnes řídí a jejich počet je také celkově vyšší, než mužů ve stejném věku. Téměř jedné šestině české populace je již 65 a více let, přičemž toto číslo má do roku 2050 stoupnout na více než 20 procent. Již dnes se senioři více účastní veřejného života, než v druhé polovině minulého století, vlastní řidičské průkazy, které také aktivně využívají,
a proto jsou častěji ohroženi nejen jako motoristé, ale i chodci a cyklisté.

Seniorům se po dopravních nehodách většinou neplatí žádné vysoké částky za ztrátu
na výdělku, protože většina z nich již není v pracovním poměru, ani za ztížení společenského uplatnění. „Evidujeme ale mnohem častěji, než u ostatních věkových kategorií,náklady spojené s léčením, úhrady za regulační poplatky u lékařů, protože jejich ordinace poškození hojně navštěvují. A samozřejmě také za léky, či činnosti a služby, které po úrazu už nemohou vykonávat sami. Nejběžnější jsou například úhrady poplatků za domy s pečovatelskou službou, nebo servis domácích ošetřovatelek. Kuriozitou byl i nárok
na úhradu péče o králíky, kterou jejich chovatel musel po dobu své zdravotní indispozice náhradně zabezpečit,“ vzpomíná Dana Strmisková, vedoucí týmu likvidace škod na zdraví Allianz.

Ze studie německé Allianz vyplývá, že také v ostatních vyspělých evropských zemích představují senioři 25 procent všech obětí dopravních nehod. „Bezpečnost by neměla být otázkou pohlaví nebo věku,“ vysvětluje Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel Technologického centra Allianz (AZT). „To je důvod, proč se budeme nadále ve své výzkumné práci obzvláště zaměřovat na rizikovou situaci seniorek a seniorů.“

OSN nazvalo období od roku 2011 do roku 2020 Desetiletím Bezpečnosti silničního provozu s cílem posílit mezinárodní úsilí zaměřené na bezpečnější silnice. Allianz jako leader v pojištění automobilů tento program celosvětově podporuje.

Foto a zdroj: Allianz pojišťovna

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: