Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Zeptejte se …
Autor: Josef Černý PODOMNÍ PRODEJCI. Pokud někdo zazvonil právě u Vás, vůbec to není náhoda, tito prodejci si vybírají právě seniory z jednoho důvodu – každému z nás s přibývajícím věkem ubývá postřeh, pozornost a především schopnost rychle a správně se rozhodnout. |
Jsme vychováni ještě starou školou, kdy nebylo kolem nás tolik podvodů a když někdo něco řekl, dalo se tomu věřit. Dnes je bohužel všechno jinak, stačí si kterýkoliv den pustit televizi a slyšíte o nejrůznějších podvodech. Mnoho lidí by se rádo stalo přes noc milionářem, což ovšem poctivou prací nejde, takže se uchylují k podvodům a právě senioři jsou nejsnadnějším a proto také nejčastějším terčem. Společným znakem podomních prodejců je jejich neuvěřitelná výřečnost, předražené zboží a spěch. Mají schopnost nás přesvědčit o tom, že co vidíme černé je ve skutečnosti bílé, že se bez jejich zboží se nemůžeme obejít, jak to, že jsme se bez něj vůbec dožili tak vysokého věku a podobně. Nabízená věc je zrovna dnes ve slevě a pokud ji nekoupíme tak neuvěřitelně prohloupíme.
Sortiment zboží je dnes takový, že žádný z nás nemá přesný přehled o tom co, kde kolik stojí a to je právě volné pole pro tyto prodejce, aby mohli prodávat věci velice předražené, které je navíc ještě nekvalitní.
Pokud nám někdo bude tvrdit, že je to výhodná nabídka, pak věřte, že je výhodná především pro něj. Takže nejlepší rada je s takovým člověkem se vůbec nebavit. On se samozřejmě nenechá jen tak odbýt a bude snažit upoutat naši zvědavost tím ať se alespoň podíváme, za to přece nic nedáme. Jenomže pokud to uděláme, už nás napůl má, protože nás prostě ukecá. V případě, že se přece jen necháme ke koupi přemluvit, pak je pravděpodobné, že se nám to do druhého dne rozleží, protože zjistíme, že tu věc vlastně vůbec nepotřebujeme, případně ji někomu ukážeme a on nám řekne, že jsme si ji mohli koupit o ulici dál za čtvrtinu. Co v takové situaci dělat?
Pokud jsme si prodejce sami nepozvali, pak zákon umožňuje takový nákup zrušit do 14 dnů bez udání důvodů. Předpokladem k tomu samozřejmě je, že jsme si vyžádali doklad o zaplacení, na které je název kupované věci, cena, datum a adresa prodejce. Tady je ale potřeba příliš neotálet, nestydět se za to, že jsme naletěli, ale naopak, pokud si nevíme rady sami, je třeba se někomu okamžitě svěřit a prodejci doporučeným dopisem s dodejkou oznámit odstoupení od kupní smlouvy.
V případě, že se nám věc opravdu líbí a rozhodneme se ji koupit, pak pouze v případě, že na ni máme peníze, nikdy nepřistupujme na možnost „výhodných“ splátek, nepodepisujme žádnou smlouvu. Tyto splátky mívají dost vysoký úrok, který ovšem kupující na první pohled nepozná a prodejce nás samozřejmě přesvědčuje o opaku. Za prvé cenu i tak dost předraženého zboží ještě nemravně přeplatíme a pokud náhodou nebudeme schopni dodržet podmínky splácení, dostaneme se do velice nepříjemné situace, která někdy končí i ztrátou střechy nad hlavou.
Jako nejvýraznější příklad předražení, se kterým jsem se ve své poradně setkal uvedu toto:
nedávno byly podomními prodejci prodávány požární hlásiče, což je věc bezesporu užitečná, protože vás upozorní, když se v bytě objeví kouř a nebo nadměrně stoupne teplota v případě, že jsme třeba zapomněli vypnout sporák, tedy věc docela užitečná. Tyto hlásiče byly nabízeny podomními prodejci za 7.000,-Kč, lidé byli přesvědčováni, že od nového roku budou povinné ve všech bytech a budou ještě podstatně dražší, nyní jsou zrovna ve slevě atd. . Koupilo je mnoho seniorů, někteří aktivně mysleli i na své mladé a koupili dokonce dva, až se zjistilo, že je jeden z marketů prodává za pouhých 350,-Kč, tedy dvacetkrát levněji. Obraceli se na naši poradnu, co mohou dělat.
Pokud přišli do 14 dnů, dala se kupní smlouva zrušit bez udání důvodů, kdo přišel později, nedalo se bohužel dělat nic, protože předražování výrobků samo o sobě trestné není, zákon vlastně ani toto slovo nezná, vše je otázkou nabídky a poptávky. Zboží nám je za určitou cenu nabídnuto a pokud ho koupíme vyslovíme vlastně s touto cenou souhlas.
Dobrá rada na závěr – pokud u vašich dveří nebo branky zazvoní někdo s kufírkem, slušně ale rozhodně ho odmítněte nebo raději neotevírejte vůbec.
Autor: Josef Černý; problemsreklamaci@seznam.cz, Foto: Internet