Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Umíte si podat žádost a komunikovat s úřady?
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná Se státními úřady komunikujeme navzájem prostřednictvím správního řádu a zákonů, které se týkají takové problematiky, kterou se zaobírají orgány státní správy – sociální problematika, zdravotnická problematika, důchodová, stavební. Prostě a jednoduše, styk s orgány státní správy a jimi zřízenými organizacemi. |
Na základě toho pak dostáváme různá usnesení, rozhodnutí, sdělení, na kterých jsou napsány lhůty k podání námitek nebo k odvoláním a současně je do správního řádu zahrnuta stížnostní problematika. Správní řád tedy funguje ve všech oblastech kontaktu občana s úřady státní správy. V občanském styku pak funguje občanský soudní řád. Zatímco ve styku se státními orgány používáme jednotlivé předpisy, které se týkají té které problematiky, v občanském styku používáme občanský zákoník. Vše, co občanský zákoník do sebe zahrnuje, je v jeho kompetenci.
Životní situace a jejich řešení
Životní situace se může týkat osobních věcí, tedy například rodinných, majetkových, vlastnických a často vystupuje spolu úprava problematiky v občanském zákoníku a řešení podle správního řádu, pokud se obracíme na státní orgán, jako je například stavební úřad, katastrální úřad, vodoprávní úřad apod. Je nutné, pokud chceme úspěšně zvládat problémy, s úřady komunikovat a nechávat si objasňovat postupy, které k vyřízení věci potřebujeme udělat, abychom získali například jím vyžadované doklady, souhlasy apod., které vedou k rozhodnutí. Lecčemus se dá předejít, pokud je člověk ochoten svou věc vyřešit bez upomínek a následných sankcí, které pro něho mohou znamenat pohromu.
Žadatelé o sociální podporu a příspěvky
Proč to všechno říkám: všeobecná nechuť komunikovat s úřady pramení mimo jiné také z toho, že zatímco někdo má své představy o plnění svých povinností, úřady mají předpisy, s kterých nemohou jen tak sejít a představy občana často korigovat k nemalé zlosti na obou stranách. A tak často dochází ke střetu mezi občany a úředníky, kteří z pozice moci úřadu udělají opatření, které se opravdu nemůže nikomu líbit. Je rozdíl, když má občan na něco nárok a když má na něco právo. Například, když je nárok na příspěvky, pak si je občan nárokuje a přitom musí doložit veškeré, státem i úřadem, požadované doklady, že je jeho nárok naplněn a může svou žádost předložit. Nárokované příspěvky se nepřiznávají každému a rozhodně je stát nerozdává ze samého štěstí a altruismu, že má občany, kterým je může poskytnout bez mrknutí oka. Jsou stanoveny hranice, kde nárok prostě není a nezáleží na tom, o koho jde. Zažila jsem několik situací, kdy tento jasný a zákonem daný postup byl nepochopen a někteří lidé si chodili na sociálku s představou, že je stát povinen příspěvky vyplatit. Spletli si právo s nárokem. Když někdo přijde na sociální úřad s třikrát omotaným zlatým řetězem kolem krku a před úřadem parkuje bourák, pak samozřejmě, že popudí kolem zdi sedící maminky s dětmi, které se snaží své nároky uplatnit z důvodu, stanovených zákony a nemusí toho vždycky dosáhnout. Někdy do uplatnění nároku přesahuje pár korun a maminka odchází s prázdnou. Je to smutný pohled, zvlášť, když někdo třikrát omotaný zlatým řetězem kolem krku nasedá do svého bouráku s uznaným nárokem. Samozřejmě, že to trochu přeháním, ale je to ilustrativní příklad. A rozhodně to neplatí jen a pouze o Rómech, kterým stát štědře vyplácel nárokové částky, pokud splnili podmínky k naplnění uplatnění nároku a nehleděl přitom na možnosti samotného občana, aby se snažil žít ze své podstaty. Což nebylo asi třeba v jisté době.
Neplatiči a jejich konce
Několikrát jsem řešila s lidmi problém, do kterého se dostali díky dluhům na nájemném, za zdravotní a sociální pojištění, za nezaplacené pokuty za jízdy na černo a jiné poplatky, jejichž částka přímo úměrně narůstala časovou prodlevou mezi dobou je splatit a dobou, kdy pomalu klepal na dveře exekutor. Dnes jsem zrovna slyšela o případu, kdy nějaká žena s dětmi se dožadovala ombudsmana o řešení jejího problému, že ji obec vyhání z bytu za neplacení nájemného. Bohužel, stává se to i lidem, kteří rozhodně netrpí nedostatkem IQ , ale z nějakého důvodu, který uznávají za legitimní, trestají úřad neplacením. Úřadu to jedno není, protože musí vést agendu neplatičů, posílat upomínky a otravovat se s dlužníky, kteří se nedostavují k jednání na výzvy, až zastupitelstvo, které je vlastníkem bytu nebo nebytového prostoru, pozemku či jiného objektu se rozhodne v neprospěch dlužníka, víc se ním nehodlá bavit a pronájem mu zruší. Já si myslím, že právě člověk, který se dostane do sociální tísně má mít hlavní zájem na tom, aby se z ní vymotal a použil legální prostředky k tomu, aby svůj dluh splatil třeba požádáním o odklad nebo sjednáním platebního kalendáře. Každému se může stát, že se dostane do situace, kdy nemůže splnit nějakou povinnost a může využít možnosti, jak ji naplnit postupně. Děti nemohou být rukojmí za neplatičství rodičů a rozhodně smí postupovat tak, jak mu zákony země ukládají. Mně to nepřestává udivovat, že někteří lidi prostě nechápou svou odpovědnost a domnívají se, že jim jen tak někdo něco odpustí, pokud předem neprojevili účinnou a úpřimnou vůli ke spolupráci ke splnění svých závazků.
Žádost o zmírnění tvrdosti zákona
Zmírnění nebo také odstranění tvrdosti zákona
Dostali jste se do situace, kdy byste chtěli požádat příslušnou instituci o zmírnění nebo také odstranění tvrdosti zákona? V následujícím článku najdete případy, kdy lze požádat buď přímo ministra práce a sociálních věcí nebo zdravotní pojišťovnu či ministerstvo financí. Žádost se podává buď dopisem, nebo na formuláři. V případě zdravotních pojišťoven se podává formulář, který je povinně doložen doklady. O postupu se informujte na své zdravotní pojišťovně, protože každá má trochu odlišné požadavky. Pokud si nejste jistí u ostatních orgánů, informujte se o této možnosti. Připomínáme jen, že jde o výjimečné případy a tak není možné uplatňovat nárok na zmírnění nebo také odstranění tvrdosti zákona. Pokud se jedná o vážnou záležitost, požádejte o radu právníka, který Vám i pomůže dopis nebo formulář vyplnit, abyste se vyhnuli zbytečným komplikacím nebo zamítnutí.
Charakteristika institutu „zmírnění tvrdosti zákona“ – obecně
Zmírnění tvrdosti je právní institut, jehož účelem je vyřešit výjimečné případy, kdy aplikace právní normy by vedla k zvlášť tíživým důsledkům. Legislativní technika obvykle zmírnění tvrdosti uvozuje slovy „případ zvláštního zřetele hodný“. Je tak popsána situace, kdy lze připustit výjimku z obecného pravidla, pokud veřejný úřad shledá, že pro ni jsou dány důležité důvody – aplikace normy by byla pro adresáta příliš tvrdá a zákonodárce evidentně s takovým případem nepočítal nebo jej považoval za příliš raritní. Udělení výjimky musí být vždy odůvodněno tak, aby bylo zjevné, proč tento úřad ke svému závěru o existenci zvláštních důvodů dospěl. Zmírnění tvrdosti rozšiřuje zhusta již tak široké meze volného uvážení (diskrece).
Zmírnění tvrdosti zákona v případě výchovy nezletilých nevlastních dětí
V tomto případě jde o případ, kdy žadatelka si přeje doložit uznání vychování manželova syna, o kterého jeho bývalá manželka nepožádala do svěření do péče, a byl svěřen do výchovy otci. Zákon praví, že stačí k uznání 5 let péče. Pokud však tato doba nebyla dosažena, tedy chybí například několik měsíců, může žena, která místo matky pečuje s otcem o jeho dítě, podat žádost o zmírnění tvrdosti zákona dopisem, kde vysvětlí problém a doloží prohlášeními svědků. Dopis se adresuje přímo ministrovi práce a sociálních věcí. K dosažení optimálního výsledku může také pomoci sociální odbor.
Odstraňování tvrdosti zákona při předepsání penále, uložení pokuty a vyměření přirážky k pojistnému
Zdravotní pojišťovna může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly u penále předepsaného do výše 20 tis. Kč ke dni doručení žádosti o odstranění tvrdosti. U penále přesahujícího 20 tis. Kč, u pokut a u přirážek k pojistnému může odstranit tvrdosti rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny. Písemnou žádost je oprávněn podat plátce pojistného, kterému bylo předepsáno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci). O odstranění tvrdosti nelze rozhodnout, jestliže plátce neuhradil veškeré splatné pojistné do dne vydání rozhodnutí o odstranění tvrdosti, na plátce pojistného byl podán návrh na zahájení insolvenčního řízení nebo plátce pojistného (právnická osoba) vstoupil do likvidace. Písemnou žádost je oprávněn podat plátce pojistného, kterému bylo předepsáno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci). Řešení této situace je možné výhradně na základě písemné žádosti, která musí být podána nejpozději do nabytí právní moci platebního výměru, kterým bylo předepsáno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému, tj. do 15 dnů od jeho doručení nebo do 8 dnů v případě, že penále bylo předepsáno výkazem nedoplatků. Jestliže se objeví nové skutečnosti, které žadatel bez vlastního zavinění nemohl uplatnit do nabytí právní moci platebního výměru, může být žádost podána do 3 let od právní moci platebního výměru (výkazu nedoplatků). Řešení této situace je možné výhradně na základě písemné žádosti, která musí být podána nejpozději do nabytí právní moci platebního výměru, kterým bylo předepsáno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému, tj. do 15 dnů od jeho doručení nebo do 8 dnů v případě, že penále bylo předepsáno výkazem nedoplatků. Jestliže se objeví nové skutečnosti, které žadatel bez vlastního zavinění nemohl uplatnit do nabytí právní moci platebního výměru, může být žádost podána do 3 let od právní moci platebního výměru (výkazu nedoplatků). Žádost o odstranění tvrdosti je třeba podat nejpozději do právní moci rozhodnutí u orgánu, který ho vydal. Kromě písemné žádosti je nutné vyplnit formulář „Prohlášení“ ke skutečnostem uvedeným v bodě 6 (týká se jen právnických osob a OSVČ) a doplatit veškeré splatné pojistné. Postupujte podle § 53a zák. č.48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a při řízení se postupuje podle správního řádu.
Odstranění tvrdosti zákona v sociálním zabezpečení
Právní úprava a její změny
Ministr práce a sociálních věcí může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení (Provádění důchodového pojištění, Provádění nemocenského pojištění), a může pověřit správy sociálního zabezpečení (Česká správa sociálního zabezpečení, Okresní správa sociálního zabezpečení), aby odstraňovaly tvrdosti v jednotlivých případech. Ministři obrany, vnitra a spravedlnosti mohou v oboru své působnosti odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení příslušníků ozbrojených sil. Tvrdost předpisů o sociálním zabezpečení lze odstranit na základě písemné a odůvodněné žádosti občana, v jehož prospěch má být tvrdost odstraněna. V nové žádosti o odstranění tvrdosti nemohou být uplatněny stejné důvody, které již obsahovala žádost původní; při opakování těchto důvodů bude nová žádost odložena a žadatel bude o tomto vyrozuměn. Na řízení o žádosti o odstranění tvrdosti se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Rozhodnutí o žádosti o odstranění tvrdosti předpisů o sociálním zabezpečení jsou vyloučena ze soudního přezkumu.
Zmírnění nebo také odstranění tvrdosti zákona u daní
Žádost o prominutí daně
Ministerstvo financí může daň zcela nebo částečně prominout z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů. U příslušenství daně tak může učinit i z důvodu odstranění tvrdosti. K tomuto prominutí může dojít v kterémkoli stadiu daňového řízení. Ministerstvo může obecně závazným právním předpisem zmocnit k provádění tohoto svého oprávnění správce daně. Byla-li žádost o prominutí daně zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po šedesáti dnech ode dne doručení zamítavého rozhodnutí. V této nové žádosti nemohou být uplatněny stejné důvody, které již obsahovala žádost původní. Při opakování již odmítnutých důvodů bude nová žádost bez posouzení odložena. O odložení musí být žadatel vyrozuměn. Rozhodnutí o žádosti o prominutí daně nemusí obsahovat odůvodnění a opravné prostředky proti němu se nepřipouštějí. Týká-li se rozhodnutí podle tohoto ustanovení více daňových subjektů, lze je doručit zveřejněním ve Finančním zpravodaji.
Vzor žádosti o prominutí penále:
Žádost o prominutí penále z důvodu tvrdosti zákona
dle zákona „O správě daní a poplatků“ § 55a odst. 1.
číslo jednací rozhodnutí ……….
adresát:
Finanční úřad v …
……….
……….
V ………. dne ……….
Vážení,
dle rozhodnutí Finančního úřadu ve ………. č.j. ………… ze dne …………. mi bylo uloženo uhradit příslušenství k nezaplaceným zálohám na dani …………. .
Vzhledem ke skutečnosti, že jsem následkem vážné dopravní nehody dne ….. utrpěl úraz dolních končetin, který si vyžádal léčení po dobu 6 měsíců (z toho 4 měsíce na lůžkovém oddělení v nemocnici), nemohl jsem se dostavit ke zrušení platby záloh na daň ….. .
Od data úrazu nejsem schopen vykonávat svou podnikatelskou činnost – zednické práce.
V současné době nevykonávám žádnou podnikatelskou činnost a svou podnikatelskou činnost bude pravděpodobně nucen zrušit.
Tímto žádám Finanční úřad v ……, s ohledem na výše uvedené skutečnosti, o prominutí penále.
Děkuji,
podpis
Název firmy
adresa
IČ, DIČ
Přílohy:
- lékařská zpráva
- např. doklad o úrazu
Je mnoho těch, kteří se obávají komunikovat se státem a více těch, kteří by chtěli, aby stát komunikoval s nimi. Jde to! Prostřednictvím žádostí, které se uplatníte na příslušném úřadě v jakékoliv situaci. To je cesta, jak se domoci svých práv, nároků a oprávněných zájmů. Nebojte se, že vás vždycky odmítnou. Chce to jen trpělivost a přemýšlet, kdy to stojí za to jít si za svou věcí a kdy se to jeví jako zbytečné. Já bych, pokud mohu, radila, aby každý, kdo cítí, že nebude moci sám něčeho dosáhnout, se raději šel poradit na místně a věcně příslušný úřad.
Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet