Dnes je 20.09.2024, Svátek má Oleg, zítra Matouš

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Jak žádat o důchod v roce 2012

Publikováno: 27.01.12
Počet zobrazení: 2133
  Občané, kteří v letošním roce dosáhnou důchodového věku a získají potřebnou dobu pojištění alespoň 28 let, mohou podat žádost o starobní důchod. Důchodového věku dosahují v roce 2012 někteří muži narození v letech 1949 – 1950.

Rozhodnutí, zda odejít do starobního důchodu, záleží na samotném občanovi. Jedná se o jeho právo volby, a nikoliv povinnost. ČSSZ přináší formou otázek a odpovědí postup, jak žádat nejen o starobní důchod v roce 2012.

 

Kdy a kde?

Nejdříve čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání starobního důchodu sepisuje osobně budoucí důchodce žádost o důchod, a to na okresní (v Praze Pražské, v Brně Městské) správě sociálního zabezpečení (OSSZ/PSSZ/MSSZ) příslušné podle místa trvalého pobytu občana nebo místa hlášeného pobytu v České republice, jde-li o cizince.

 

Jaké doklady vzít s sebou?

Při podávání žádosti o starobní (invalidní důchod) se předkládá zejména:

  • občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
  • doklady o studiu, popřípadě učení (i nedokončeném),
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby,
  • doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti (rodné listy dětí, popř. rozhodnutí o době a rozsahu péče),
  • doklady prokazující péči o osobu závislou, dříve bezmocnou (rozhodnutí o době a rozsahu péče),
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz (nemoc z povolání),
  • potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům, vypláceném před rokem 1996,
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině,
  • chybí-li některé doby pojištění, předkládají se náhradní doklady, které prokazují výdělečnou činnost – potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouvy, svědecká prohlášení aj.

Evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání předkládá zaměstnavatel, a to na vyžádání OSSZ/PSSZ/MSSZ.

 

Kde lze v předstihu zjistit evidovanou dobu pojištění a orientační výši důchodu?

Stačí požádat ČSSZ o zaslání Informativního osobního listu důchodového pojištění (IOLDP). Tento list obsahuje přehled dob důchodového pojištění, popřípadě náhradních dob pojištění, a od roku 1986 i přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob. ČSSZ jej zasílá do 90 dnů od doručení žádosti. Ta musí obsahovat rodné číslo žadatele, jméno a příjmení (rodné příjmení) a adresu, na kterou bude IOLDP zaslán. Žádost se zasílá buď písemně na adresu ČSSZ, odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5, nebo elektronicky prostřednictvím e-podatelny (podepsaná zaručeným elektronickým podpisem), nebo datové schránky.

Důchodová kalkulačka, kterou naleznete na webu MPSV – http://www.mpsv.cz/cs/2435, slouží k orientační představě o výši důchodu.

 

 

Jaká je délka vyřízení žádosti o důchod?

ČSSZ rozhoduje o přiznání důchodu ve lhůtě do 90 dnů od podání žádosti. Délka vyřízení však závisí na tom, zda jsou v evidenci ČSSZ všechny podklady, či nikoliv. V případě, kdy chybí doby pojištění, např. protože zaměstnavatelé dříve nesplnili svou zákonnou povinnost a nezaslali potřebné dokumenty ČSSZ, provádí se došetřování a o tuto dobu se prodlužuje lhůta pro vydání rozhodnutí. ČSSZ o důchodu rozhoduje teprve poté, co je evidence kompletní. V případech, kdy žádost nelze definitivně vyřídit z důvodu nezbytného šetření, avšak nárok na důchod je prokázán, poskytuje ČSSZ žadateli před vydáním rozhodnutím o důchodu zálohu.

 


Jak se důchod vyplácí?  

Důchod se vyplácí v hotovosti prostřednictvím České pošty na adresu trvalého nebo přechodného bydliště nebo bezhotovostním převodem na bankovní účet. Formu výplaty si při podání žádosti o důchod volí sám žadatel. Pokud občan požaduje důchod vyplácet na účet u peněžního ústavu, musí k žádosti přiložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis „Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet“. ČSSZ zajišťuje také výplaty důchodů do ústavů sociální péče s celoročním pobytem.

 

Lze podat námitku?

Proti rozhodnutí ČSSZ ve všech věcech důchodového pojištění (např. klient nesouhlasí s výší důchodu nebo mu nebyla započítána určitá doba pojištění) lze podat písemnou námitku do 30 dnů ode dne jeho oznámení účastníku řízení. Námitku přijímá ČSSZ nebo kterákoliv OSSZ/MSSZ/PSSZ. Podání námitky je řádný opravný prostředek ve správním řízení. Absolvování námitkového řízení je nezbytným předpokladem k tomu, aby se věcí mohl zabývat soud při uplatnění správní žaloby.

 

Do 30 dnů ode dne oznámení rozhodnutí ČSSZ může klient písemně požádat o změnu data přiznání důchodu nebo jeho výplaty (takovou žádost může podat nejvýše dvakrát v případě přiznání téhož důchodu). V praxi se může jednat o situace, kdy žadatel o starobní důchod z obdrženého rozhodnutí zjistil, že mu do získání dalšího celého kalendářního roku pojištění chybí 10 dnů. V tomto případě má žadatel možnost v 30denní lhůtě požádat ČSSZ o posunutí data přiznání starobního důchodu tak, aby mu byl zhodnocen i další celý kalendářní rok pojištění.

 

Na základě plné moci může kromě oprávněného občana podat žádost o důchod i jeho zmocněnec. Z plné moci musí být zřejmé, že byla udělena k podání žádosti o důchod. Zmocněnec totiž musí za žadatele uvést a podepsat některá zásadní prohlášení a sdělení (například o výchově nezletilých dětí, o dobách odpracovaných od ukončení povinné školní docházky), které nemusí detailně znát. Proto je vhodné, aby se žadatelé o důchod nechali při sepisování žádosti zastupovat pouze výjimečně. Pokud nemůže budoucí důchodce žádost podat sám z důvodu nepříznivého zdravotního stavu, může ji za něj sepsat jeho rodinný příslušník. Ten plnou moc nepředkládá. Dokládá však souhlas budoucího důchodce (člena rodiny) s podáním žádosti o dávku a potvrzení lékaře, že zdravotní stav pro svou závažnost neumožňuje žádost o dávku sepsat.

 

Při podávání žádosti o pozůstalostní dávku (důchod vdovský, vdovecký a sirotčí), pokud již zemřelá osoba pobírala důchod, se předkládá zejména:

  • občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
  • úmrtní list zesnulého,
  • oddací list při žádosti o vdovský/vdovecký důchod,
  • rodné listy dětí,
  • potvrzení o studiu při žádosti o sirotčí důchod, jestliže dítě již dokončilo povinnou školní docházku.

Pokud osoba, po které se žádá o pozůstalostní dávku, dosud nepobírala vlastní důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady týkající se zesnulé/ho, které se předkládají k žádosti o starobní, případně invalidní důchod.

 

Podrobněji o důchodovém pojištění na webu ČSSZ www.cssz.cz/cz/duchodove-pojisteni, při osobní návštěvě OSSZ/PSSZ/MSSZ, zavoláním na call centrum pro důchodové pojištění – 257 062 860 nebo v Klientském centru pro důchodové pojištění ČSSZ v Praze (sídlo ústředí ČSSZ).

Zdroj: ČSSZ, Mgr. Pavel Gejdoš,ředitel odboru komunikace a tiskový mluvčí

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

31.01.2012 12:29  Müllerová

Jsem ročník 1957 pracuji 38let byla jsem jen 3roky na mateřské, neschopenky nemám, bez práce jsem nebyla. Sdělte mi ,kdy mohu jít do důchodu třeba i předčasného. Děkuji

Zanechte komentář: