Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Senioři, pozor na změnu dodavatele energií!

Publikováno: 22.03.12
Počet zobrazení: 1879
  Zdroj:www.eru.cz
Energetický regulační úřad eviduje v poslední době nárůst podnětů a stížností odběratelů elektřiny a plynu, které se týkají problémů vyskytujících se při změně dodavatele jednotlivých komodit. Jedním ze základních práv zákazníka na energetickém trhu je změna dodavatele, která by měla přinést snížení plateb zákazníka za dodávku energie. V této souvislosti ERÚ opětovně upozorňuje na dodržování základních principů při změně dodavatele tak, aby následně nedocházelo k problémům, které mohou vyústit až v přerušení dodávek, či zbytečným finančním ztrátám zákazníka.

K základním principům patří zejména:

1. Vždy si důsledně ověřit totožnost osoby, která přichází s určitou nabídkou, především levnějšími sazbami za elektřinu nebo plyn. Energetickému regulačnímu úřadu není známo, že by zástupci distribučních společností obcházeli jednotlivé domácnosti stávajících zákazníků, nechávali si předkládat faktury závěrečného vyúčtování a nabízeli slevy na dodávky elektřiny a plynu. Pracovník distributora přichází k zákazníkovi pouze z důvodu odečtu měřidla nebo jeho výměny či kontroly. Na vyžádání se rovněž může prokázat průkazem společnosti, pro kterou úkon provádí a zákazník si může vše zkontrolovat dotazem u příslušné distribuční společnosti. K výše uvedeným úkonům potřebuje zástupce distributora pouze zpřístupnit daný elektroměr či plynoměr. Jiná součinnost zákazníka není nutná. Pokud náhodná osoba nabízí cokoliv jiného, jde téměř vždy o zástupce nějakého obchodníka – „podomního prodejce,“ který může používat pro získání podpisů smlouvy nekalé obchodní praktiky.

2. Před podpisem jakýchkoliv dokumentů, včetně plné moci, je nanejvýš vhodné si vyžádat a podrobně a důkladně se seznámit s veškerými podklady, především se smluvními ustanoveními a obchodními podmínkami dodávky. V případě nejasností si vždy vyžádejte vysvětlení, nejlépe si ponechejte čas na rozmyšlenou a ověření tvrzení obchodníka. Je zbytečné podpis nové smlouvy uspěchat – jediný profit z rychlého řešení má zpravidla podomní prodejce – pro zákazníka tak mohou nastat následné problémy, převážně spojené se zbytečnou finanční ztrátou.

Energetický regulační úřad jako ústřední orgán státní správy nemůže doporučovat žádného obchodníka s elektřinou nebo plynem a ani těmto společnostem neschvaluje ceníky jejich produktů silové elektřiny či dodávky plynu. Současně v žádném případě ERÚ není dodavatelem žádné komodity.

V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi si Energetický regulační úřad dovoluje upozornit, že již v minulosti vydal podrobné Upozornění Energetického regulačního úřadu na neseriózní postup některých dodavatelů elektřiny,

Pro zákazníky, kteří uvažují o změně dodavatele elektřiny, publikuje Energetický regulační úřad na svých webových stránkách kalkulátor plateb, který porovnává vybrané obchodníky podle výhodnosti cen pro zákazníka. Tento kalkulátor naleznete zde.

Závěrem si Energetický regulační úřad dovoluje upozornit na návod, jak mají domácnosti postupovat při změně dodavatele. Tento dokument by měl být hlavním vodítkem jak při výběru dodavatele postupovat. Energetický regulační úřad důrazně varuje před výběrem dodavatele elektřiny (přímý odkaz) či plynu (přímý odkaz) pouze podle ceny.

Průvodce změnou dodavatele i ostatní související materiály naleznete v kategoriích Elektřina či Plyn – Změna dodavatele.

Rizika podomního prodeje

Na základě informací získaných z podnětů a stížností zákazníků Energetický regulační úřad znovu důrazně varuje před postupy podomních prodejců elektřiny a plynu.

Podomní prodejci nejčastěji postupují takto:
- informují, že stávající dodavatel, se kterým má zákazník dosud uzavřenu smlouvu, končí činnost,
- požadují předložení vyúčtování za dodávky elektřiny nebo plynu nebo se dožadují kontroly elektroměru nebo plynoměru s tím, že provádí kontrolu nastavení stávajících tarifů zákazníka a následně se podbízejí s nabídkou levnější dodávky elektřiny nebo plynu,
- naléhají na okamžité podepsání smlouvy, argumentují časově omezenou nabídkou, nenechají zákazníkovi čas na rozmyšlení a rozhodnutí.

Mezi další nejčastější způsoby klamavého jednání podomních obchodníků patří:
- neposkytují zákazníkovi úplnou informaci o nabídce, spotřebitel až dodatečně zjistí, že musí zaplatit aktivační nebo při předčasném ukončení smlouvy deaktivační poplatek:,
- neupozorňují zákazníky na jejich právo odstoupit od nově uzavírané smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu,
- smlouvy neobsahují obchodní podmínky dodavatele,
- dochází však i k falšování podpisů na smlouvách.

„Na trhu neustále roste aktivita dodavatelů energie. Změna dodavatele je však svobodnou volbou každého zákazníka, kterou by si měl dobře promyslet, seznámit se s podmínkami nové nabídky a porovnat je i s dalšími, zjistit zda se mi změna vůbec vyplatí a pak se v klidu rozhodnout,“ říká předsedkyně Energetického regulačního úřadu A. Vitásková a dále dodává, „je nutno důrazně varovat zákazníky, aby v žádném případě nepodepisovali podomnímu prodejci smlouvu nebo jakoukoli listinu bez toho, aby si ji přečetli a porozuměli jejímu obsahu. Pokud se tak již stane a zákazník dodavatele elektřiny nebo plynu změnit nechce, je třeba využít práva na odstoupení od smlouvy. Toto právo však musí zákazník uplatnit nejpozději do 30 dnů ode dne podpisu smlouvy.“

Autor: www.eru.cz; Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

24.03.2012 21:37  Jitka Guthová

Popíši zde svoji zkušenost s podomním prodejcem: Dne 8.2.2012 mě navštívil pan Petr Zárybnický v zastoupení fa. "České Energetické Centrum a.s.", který mě chtěl seznámit s nabídkou. Od počátku jsem mu říkala, že nic bez bližšího seznámení a ověření podepisovat a přijímat nebudu. On na tuto moji podmínku nereagoval a sepsal "Smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny a plynu", ovšem bez mého podpisu. Odcházel s tím, že mne druhý den bude telefonicky kontaktovat jiný účastník a já se zatím seznámím s podmínkami a ceníkem na internetu. Tak se i stalo, ovšem k mému velikému údivu mi volající slečna sdělila, že před sebou má všechny části smlouvy mnou podepsané a že si nemyslí, že by jejich zaměstnanec podváděl. Stručně řečeno to znamená, že mi vlastně sdělila, že lžu já. Já mám ale u sebe kopii, která není podepsána ani za Zákazníka, ale ani za Obchodníka. Od té doby se snažím pana Zárybnického dovolat, ale on mi ovšem svůj mobil doposud ani nezvedl. A vím, že k zjištění, kdo padělal můj podpis se stejně musím obrátit jinam. Okamžitě jsem poslala písemné odstoupení od smlouvy /i když bez mého podpisu je dle mne neplatná/ a zároveň ihned na pobočce ČEZu nechala zablokovat jakýkoliv pokus o případnou změnu. Zároveň jsem žádala výše uvedenou firmu / 3x: na adr. tiskového odd., vedení firmy a na oddělení pro styk se zákazníky/ o vrácení faktury loňského ročního zúčtování elektřiny a plynu, které si jejich Účastník odnesl, ovšem bezvýsledně. Až po výhružce, že se obrátím na média a internet mi odpovědělo jejich INFO CENTRUM: "Po ověření v naší databázi bylo zjištěno, že naše společnost do dnešního dne neeviduje na Vaše jméno žádnou Smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny a plynu. Vaše stížnost na obchodního zástupce byla předána na příslušné oddělení k prošetření." Tj. ze dne 6.3.2012 A od té doby nic. S pozdravem Guthová

Zanechte komentář: