Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zeštíhlování a škrtání

Publikováno: 5.07.12
Počet zobrazení: 839
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Tak, naše vláda se rozhodla, že předepíše tlusté státní správě a samosprávě redukční dietu. Aby z ní zase byla pěkná kočka, pružná, flexibilní, snadno přístupná, přátelská a chytrá. Ano, občané by si moc přáli, aby tomu tak bylo a jistě by byli rádi, kdyby se ušetřilo na drahém provozu státu. Ale – mohou vyvstat i obavy, že co se ušetří, to se vydá a bude efektu.
 

Úřadů je mnoho a přitom je s nimi nespokojenost

Sestavila jsem si pro svou potřebu příručku dotčených orgánů státní správy. Má plných osmdesát stran. Každý úřad je propojen s jiným. Proč? Ve státní správě neexistuje ani jeden úkon, který by nebyl pod zákony. A současně není žádný úkon, který by nebyl zanesen do Portálu státní správy. Tedy, nelze tvrdit, že by úřady neplnily smysluplnou činnost, pokud je to činnost zákonná, vnesená do státní správy a je součástí státní správy. Je to velké mlýnské kolo, velmi těžké, ale mele.

Předpisy EU a zákony ČR

Už jsme se několikrát bavili o přebujelých požadavcích v předpisech EU na všechny členské země, bez ohledu na počet obyvatel, velikost území a potřeby jednotlivých zemí. A tyto předpisy se implementují do národních zákonů. Administrativa je tak složitá a tak mohutná ne proto, že by byla vyžadovaná podmínkami naší země, ale protože jsme se zavázali členstvím k EU předpisy přijímat a obohacovat jimi naše zákony. Anebo, pro každou podmínku zřizovat úřad zodpovědný za plnění úkolů a pokynů, nařízení a imperativů. Pan prezident Klaus o tom několikrát hovořil. že Parlament musí zvažovat, co je pro nás vhodné. Pro malou zemi, o mnohokrát menší, než se třeba Francie a Německo. Nyní máme všechno pokryté předpisy různé právní síly a úřady, které plní na základě předpisů své úkoly. Co na to říci? Že je třeba „přebytečné“ úřady rušit a propouštět zacvičené a odborné zaměstnance, jejich činnost je napojena na jinou činnost a spolu tvoří mašinerii podle příslušných zákonů, předpisů a potřeb státu, který je členem EU?

Uživit takový stát je obtížné, ale …

Ano, všichni souhlasí, že uživit takový stát je obtížné a že mnoho úřadů přetrvalo z minulosti i se starou, nikoliv však nezanedbatelnou agendou. Ale která citlivá ručka a znalá hlava zasedne a začne opravdu důsledně přemýšlet jak to udělat, aby v té haldě zákonů, podle kterých úřady pracují, udělal pořádek a jejich činnosti uspořádal tak, aby stát fungoval bez problémů? Neboť hýbat s tak, možná nedůmyslně sestavenou hierarchií úřadů a jejich bujnými agendami je věc velmi ošemetná a mohli bychom si připravit další problémy. Protože, ač se to nezdá, lidé, kteří na těchto úřadech pracují, jsou ve valné většině velmi kvalifikovaní a zkušení. Pokud se dodatečně zjistí, že nyní vyloučený úřad nebo činnost spojená s výkonem státní správy chybí, tak se bude muset zase nahradit a dosadit tam někoho, kdo se bude práci zase učit. A to nestojí peníze?

Obludného pavouka nelze zabít, ani přidusit

Občané této země věří, že vláda spravuje zemi rozumně a vědí, že se penězi plýtvat nemá. Ale může ovlivnit rozumný chod státní správy právními předpisy, které budou fungovat jak ze strany občanů, tak i ze strany úřadů, které budou tu kterou agendu spravovat. Demontovat nyní státní správu, i když by si to po těch letech zasloužila, je v době krize, podle mého názoru nevýhodné nejen proto, že ubydou lidé, kteří agendy spravují, ale přibydou lidé, kteří zatíží rozpočet na důchody, protože určitě využijí příležitosti předčasného důchodu. A někteří také spadnou do sociální sítě. Většinou to budou lidé, kteří jsou, dle věku, nezaměstnatelní a dost těžko, v současné situaci se vrhnou do podnikání. I řešení, že by se některé úkony státní správy privatizovaly, je sen těch, kteří nevědí, co činí v realitě.

Je to otázka na dlouhodobé řešení. Protože, může se také stát, že se zjistí, že mnoho peněz bylo, díky elektronizaci a vybavení současné státní správy, vynaloženo zbytečně. Je třeba o tom přemýšlet, i když se můžeme domýšlet, že už někdo pracuje na projektu, který bude předložen sněmovně k odhlasování. Co zákonem vzniklo, musí totiž i zákonem zaniknout. Ale přesto, nelze než popřát mnoho zdaru a šťastnou ruku při výběru „zbytečných“ úřadů a agend.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: