Dnes je 22.11.2024, Svátek má Cecílie, zítra Klement

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Je čas se rozhodnout o morálních postojích

Publikováno: 27.09.12
Počet zobrazení: 1047
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
V souvislosti se spory kolem církevních restitucí se objevuje něco velmi důležitého, co možná mnozí nevnímají.

Pod otázkou – na co vlastně potřebujeme církev – se lidé svěřují, že mohou věřit v Boha bez nějaké církve, tedy vyslovují tendenci k osvobození se od církevního učení a vedení od metodiky víry, pod otázkou – zda církev je stále garantem křesťanské etiky – se vyslovují proti různým zlořádům jak probíhaly v historii i nyní a na otázku, zda je katolictví nosným podnětem k zamyšlení nad vlastním životem a mohou ho akceptovat, většinou odpovídají ne … co je pro nás důležité? Kde a v čem hledat inspirace ke klidu, štěstí a plnosti života? Vyberte si …. všechno je o etice.

Život v plnosti

Předpokládám, že čtenáři tohoto článku znají křesťanské učení, takže se o něm nebudu nyní podrobně zmiňovat. Jen do té míry a stručně, že nám nabízí život v plnosti. A nyní o katolictví. Abychom lépe pochopili, přátelé, co je katolictví: pojem „katolická“ vyjadřuje přesvědčení křesťanské církve, že je přístupná všem lidem. „Kde biskup, tam ať je i lid, jako kde je Kristus, tam je i katolická církev“, neomezuje se na rasy a národnosti, na skupiny lidí různých zájmů apod.. V této souvislosti bych chtěla připomenout část evangelia sv. Marka.

  • 24Vstal a odešel odtud do končin týrských. Vešel do jednoho domu a nechtěl, aby o tom někdo věděl. Nemohlo se to však utajit;
  • 25hned o něm uslyšela jedna žena, jejíž dcerka měla nečistého ducha. Přišla a padla mu k nohám;
  • 26a ta žena byla pohanka, rodem Syrofeničanka. Prosila ho, aby vyhnal zlého ducha z její dcery.
  • 27On jí řekl: „Nech napřed nasytit děti. Neboť se nesluší vzít chléb dětem a hodit jej psům.“
  • 28Odpověděla mu: „Ovšem, pane, jenže i psi se pod stolem živí z drobtů po dětech.“
  • 29Pravil jí: „Žes toto řekla, jdi, zlý duch vyšel z tvé dcery.“
  • 30Když se vrátila domů, nalezla dítě ležící na lůžku a zlý duch byl pryč.

Židé příliš nevyhledávali, mírně řečeno, příslušníky pohanských národů (nazývali je „psy“) a z historie víme, že ani Římané nevstupovali do jejich obydlí a jakož ani Židé nevstupovali do římských obydlí. Ale z této historie, kterou jsem víše citovala, vidíme, že došlo k posunu. I když byl Ježíš Žid, věřící Žid, přesto uzdravil i dcerku pohanské ženy, protože projevila víru v jeho působení. Takových případů bychom nalezli v Písmu několik, ale hlavní je, že Ježíš nikomu nebránil (pojďte ke mně všichni …), aby jeho učení, tedy život v plnosti, přijali všichni, kdo po něm toužili. Také víme, že apoštol Pavel, nazýván též „apoštolem národů“ prosadil křest, a tím samozřejmě i učení, i pro pohanské národy …

Co může nabídnout dnes Desatero a co Listina práv a svobod

Obor nazvaný „Morální teologie“ (a na ni navazující Katechismus) je v současné době v určitých kruzích věřících křesťanů diskutovaný a jistě, v určité rovině názorů, proniká i mezi ostatní lidi, kteří vnímají etiku, jsouce nevěřící, jak se sami označují, přes prizma listinu práv a svobod, která platí pro celé lidstvo. Na první pohled – není mezi požadavky na práva a svobody, mezi Desaterem a Listinou práv a svobod žádný rozdíl, požadavky jsou stejné, až na to, že v případě Desatera jsou nezcizitelná lidská práva absolutně podřízena božskému právu. Tedy je předpoklad, že jde o „zjevenou morálku, v případě Desatera“, nikoliv o právní listinu, v případě Všeobecné deklarace lidských práv. Na Listinu práv a svobod navazuje ústava a zákony právního demokratického státu. Všichni víme, i ti, kteří se právem nezabývají, že nejsou články Listiny vždy naplňovány a že lidé musí o svá práva usilovat obranou oprávěných zájmů a práv, která jsou jim přiznána. Stejně, tak, jak musí usilovat o naplňování etických hodnot, vycházejících z Desatera. A protože věřící i nevěřící jsou státní občané, jejich jednání, chování a konání se podřizuje zákonům bez rozdílu, jedni, ti věřící mohou o svých morálních nárocích uvažovat i prostřednictvím své víry a s uznáním Boží svrchovanosti, nevěřící pak uznáním svrchovanosti státu. Svoboda ze strany člověka, v tomto případě, spočívá ve výlučnosti kultu, dobu vyhrazenou osobní i společné modlitbě, uznání svrchované autority, s níž Bůh řídí život svých tvorů, vládne jednotlivcům a národům a vykonává soud. Boží svrchovanost (Ex 19,5) učí určitému pohledu na svět a na pozemské hodnoty, které jsou Božím vlastnictvím. Nikdo však není vyloučen ani z požívání lidských práv a každý může požívat i práva, vycházející z Bible a jejího učení. Ale lidé, kteří se hlásí k takovým hodnotám, ať z té nebo oné strany, nepřicházejí k těmto právům a svobodám jednoduše. Musí si je uvědomovat, chápat jejich rozsah a dosah pro svůj život a přijmout je, třeba v podobě, etického pohledu na svět. Tím ovšem nejsou zbaveni povinností, ani z pohledu náboženského a ani s pohledu občanského.

Spravedlnost, rozhodování se ve svědomí, vztahy mezi lidmi a jiné třešničky na dortu

Mnoho lidí dnes naříká, jak jsou napjaté vztahy mezi lidmi, kolik je nespravedlnosti, bezpráví a korupce, která ničí důvěru ve fungování státu a státních orgánů a jiných subjektů, které ovlivňují náš každodenní život. Tyto jevy v lidských společnostech i v historii byly propírány ze všech stran a všemi dostupnými prostředky. A přes to – máme tu 21. století našeho letopočtu a můžeme tvrdit, že jsme se téměř nikam s řešením těchto jevů, co nás rozčilují a co nám škodí, nedostali. Podle mého soudu, tak jak pozoruji chování lidí a státu, odsunujeme práva a svobody, jako nějaký luxus, až na další místo, protože každý nejdřív řeší, a to je pochopitelné, životní standard v jeho plném slova smyslu. Ovšem, je důležité, jakými prostředky se k němu lidé dopracovávají a jakými prostředky ho drží na žádoucí úrovni.

…. Boj o životní standard

Tahání se o namazaný krajíc chleba většinou dopadne tak, že krajíc spadne na zem právě tou namazanou stranou. A k ideálu „blahoslavených chudých v duchu“ máme velmi daleko už proto, že si přidáváme další a další problémy, které musíme zvládat – a ty jsou spojeny s poskytováním slušné životní úrovně lidem nejbližším. Nemůže nám být lhostejný osud našich starých rodičů a příbuzných i dětí, a tak nemáme důvěru v morálních pravidlech, které nás nabádají, abychom žili přiměřeně, protože náš život je spojen neodmyslitelně v dosahování finančních prostředků, o něž se dělíme v nejrůznějších solidárních fondech a o úrovni tohoto dělení se hádáme se státem. Není to žádná novinka a nikdo ještě nedefinoval, co je to přiměřený život pro chudé i bohaté, pro mocné a bezmocné, protože rovnost mezi lidmi neexistuje ani v jakési míře sociální spravedlnosti. Nicméně, dvě roviny nazírání na život a existenci člověka, jak jsem se o nich zmiňovala výše, mají hodně společného. Usilují o plnohodnotný život. Nikoliv však institucionálním způsobem, protože to je značně omezené, ale samotným přístupem člověka, který jistá pravidla, vedoucí ke štěstí, spokojenosti a spravedlnosti může přijmout z jednoho, druhého či obou soudků. Záleží na každém, čemu podlehne a co si uvědomí, že by měl přijmout nebo nepřijmout v rámci omezených a omezujících prostředků a schopností je rozmnožit nebo rozšířit.

A opět na závěr – Život v plnosti

Kdysi lidé, putující pouští, jedli manu, která jim spadla z nebe. Kdysi lidé jedli chléb, který rozmnožil Ježíš Kristus, aby je nasytil. To všechno můžeme chápat i jako obraz duchovní sytosti, kterou lidem nabízí víra v Boha. I lidé, kteří nejsou věřící, ale jistě chápou v plné míře požadavek mravních imperativ i nabídek jak ze strany Deklarace, tak i Desatera, že mají plné právo žít život v plnosti, nikoliv v otroctví čehokoliv a kohokoliv.

… Netrapme se a nehledejme jen symboly

Nemusí se dotýkat po každé, když vyjdou z domu, mezuzy, ale mohou mít tato ochranná pravidla pro sebe a i ostatní, v srdci. Všechna ta neštěstí, která nás denně provázejí, nás děsí a cítíme se bezmocní – násilí na dětech a starých lidech, umírání v opuštěnosti, osamělost, nemoci, špatné zacházení se zaměstnanci, dluhy, exekuce a lichva, to jsou jevy způsobené nerovnováhou mezi tím, co by mělo člověku náležet a co je mu odpíráno, třeba ze strany státu nebo i ze strany duchovní nedostatečnosti. Mnoho toho dobrého si můžeme však dopřávat sami tím, že pochopíme do důsledku, co nám opravdu, každému z nás, náleží a přestaneme se obávat nedostatků ve všech ohledech našeho, poměrně krátkého, života. Jako občané pochopme své oprávněné zájmy a domáhejme se svých práv, jako věřící chápejme pravé významy toho, co nám křesťanství přináší a jak se s tím srovnat v moderním světě, který nás obklopuje. Asi začněme tímto pravidlem: „Nečiň druhým to, co nechceš, aby činili tobě.“

… život je krátký a každý den je vzácný

Do důsledku, v této jediné větě je obsaženo ohromné úsilí zdrženlivosti od všech nemravností, velkých i malých, které náš život stále provázejí a které už jako nemravnosti ani nehodnotíme. Takže máme možnost poznávat hloubku morálních pravidel jak ze strany víry a náboženství, tak i ze strany občanských zákonů a pravidel. Nikomu nikdo nebrání, aby nahlédl do jádra věci, porovnával a pro sebe nacházel odpovědi na své vnitřní otázky. Protože k plnosti lidského života patří nejen materiální zázemí, ale i to vnitřní, duchovní, aby si mohl vybudovat svůj vlastní život, samozřejmě šťastný, pro tu krátkou dobu, oproti věčnosti, kterou má tu čest pobývat na této zemi.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: