Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Nespokojenost pramení z nevědomosti

Publikováno: 18.09.12
Počet zobrazení: 1240
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Patřím k lidem s hlubokým sociálním citem, a také mám upřimnou úctu ke své zemi, České republice. Vím, že tu chybí spousta věcí a činů, které by mohly vést ke spokojenosti a harmonii ve společnosti.

Agresivní škrtací politika vnesla do společnosti nesoulad, existeční strach a nedůvěru. Ale díky problémům, které námi prolínají, nejsme dost kritičtí k lidem, kteří se o leččems vyslovují a automaticky přejímáme jejich názory, protože si myslíme, že nás svým volebně nekompromisním postojem ke křiklavým negativním jevům ochrání před pociťovaným nebezpečím, úzkostí z budoucna, která je v lidech živena stejnou měrou, jakou byl lid živen optimistickým pohledem do budoucnosti v minulých dobách. Já však do budoucnosti hledím se střízlivým optimismem a znepokují mne některé jevy – třeba události kolem restitucí, tentokrát i z jiného pohledu.

Via negationis

Ateismus je vnitro křesťanský jev a závisí na představě o Bohu. Ateisté nenegují Boha, ale představu o Bohu. To je důležitá okolnost a v návaznosti na postoj paní spisovatelky Procházkové, kandidátky do Senátu, k církvi a potažmo k restitucím, se zamýšlím nad stavem její mysli směrem ke společnosti. Ona o sobě netvrdí, že je ateistka, ale věřící a dovolává se svého románu „Beránek“, který pojednává o Ježíši z Nazaretu a jeho skupině příznivců. Svým způsobem je to kniha chytrá, autorka si hraje s tématem a v naší české literatuře mezi čtenáři i byla úspěšná. Stejně tak Messadié se chopil kdysi fascinujícího příběhu Ježíše z Nazaretu. Oba tito autoři, ač jsou sobě vzdáleni, a nelze jim upírat upřímnou víru, protože jejich knihy jsou výpovědí jejich vztahu k Bohu a i samotnému příběhu z nitra jejich mysli, předávají své pocity, postoje a city v souladu s dobou a přáním zmírnit drastičnost evangelijního příběhu a živit sebe i ostatní, kteří knihu přečtou nadějí, že fenomén Ježíše neupadá ani golgotskou tragédií a mysteriem Vzkříšení a přežívá i po tom, však v jiném příběhu, než je ten uznávaný ve víře.

Apokryfy a dogmata

Tedy jde o romány apokryfní a mezi lidmi úspěšné, pokud se touto tématikou zabývají. V tomto ohledu lze říci, že oběma autorům, stejně jako jiným, posloužil Ježíšův příběh k podobné úvaze, která jde však mimo oficiální učení katolické církve. Psaní apokryfních děl nesměřuje ke katolické církvi, která nemůže své učení změnit, ale k lidem, aby viděním autora čerpali naději, protože život Ježíše Nazaretského z každého pohledu je inspirativní a stále živý v hledání zdrojů k životním událostem každého z nás a autoři nijak nenegují jeho přínos. Ale také nepřispívají nijak k budování jednoznačného prostoru judeo- křesťanské civilizace, která je nám vlastní a která prošla ohněm muslimské expanze v historii a ani dnes nemůžeme žít do blízké budoucnosti zcela bezstarostně. O tom však zmíněno níže. Rozpolcenost elity, která se vyslovuje k samotným základům naší evropské civilizace, je patrná. I kdy vzešla z řecko-římského dědictví a dále pokračovala při budování křesťanství v evropském a mimoevropském prostoru, má své základy v historii, která zaznamenává pohnuté doby hnutí heretiků, na které se nelze dívat jednostranně ani dnes. Ale pokud někdo chce posuzovat věci upřímně, měl by se zahloubat s veškerou vážností do evropské minulosti, která nás stále dobíhá. ať chceme nebo nechceme. A současné žabomyší spory s církví mohou přerůst v nežádoucí konflikt. Uvědomuje si to někdo?

Hlas rozumu a hlas emoce

Pozoruji celé dění kolem převodu majetku a snažím se v něm vyznat z pohledu revoltujících. A chápu, že od pobělohorské doby se v Čechách usídlily jiné ideje, než tomu bylo v jiných zemích, vůči rekatolizaci a na neznalého čtenáře to dělá dojem, jakoby si tady církev dělala, co chtěla. I v jejím středu probíhaly změny názorové i politické. Složitý vztah mezi státem a katolickou církví, který je nejen součástí českých dějin, ale také dějin evropských, je chápán opačně, jakoby se stát vymaňoval z církevní moci, ale bohužel pro ty, kteří to tak chápou, to rozhodně tak neprobíhalo. A každý, kdo se o současné dění zajímá a chápe, že se v určitých souvislostech opakují dějiny v tom dost nebezpečném bodě, totiž ve sporech státu s církví, v který tato situace jistě vyvrcholí, je znechucen dílem proto, že v naší moderní době se zase odehrávají staré události a dílem proto, že i ti, kteří nejsou obeznámeni s historií už předem se dívají na tento problém zkresleně, a pokud kritizují, tak emotivně a ne přes hlubší znalosti, protože nelze opomenout historické události, které stále v Evropě doutnají již od 7. století našeho letopočtu a vybuchly ve 12. století a dál napříč nejen samotnou Evropou. Neboť podle statistik, které uvádí ve svém článku pan Závladský, je situace skutečně závažná, protože judeo-křesťanský prostor se skutečně vyklízí dost velkou rychlostí. Nestojí to za zamyšlení?

Události 12. – 18. století byly pro Evropu dílem tragické, dílem úspěšně směřovaly k pokroku

I já velmi upřímně přemýšlím nad roky, kdy jsem hltala Husitského krále od Třebízského, Jiráskovy knihy. Sebrané spisy obou pánů spisovatelů se v naší rodině přemisťují do knihoven z generace na generaci, a tak je vlastním já, protože jsem je dostala odkazem a přes jejich hřbety plynou vzpomínky na mé předky, stejně tak vychované odkazem národního obrození. Ale současně chápu i realitu, a tak mi neunikají souvislosti s velkým násilím, které se v Evropě v historii odehrávalo v dobách katarského hnutí, hugenotů či jakobínského hnutí a apod., které zachvátily a změnily téměř celou Evropu. Závažné politické události, která Evropa zažívala i v době třicetiletých válek, je nutno chápat objektivně, i když srdce člověka se naklání na stranu, kam ho táhli předkové a jejich dílem jsme dědici jednostranného výkladu dějin, které samozřejmě směřovaly k zničení předchozího světa, který byl dílem spjaté světské a duchovní moci.

Křesťanství a islám – kdo z koho

Půl tisíciletí trvalo křesťanskému hnutí formování dogmatu jakož i budování moci v Evropě. Mezitím se Východ rozešel se Západem a spory, které provázely historické události ve smyslu sporů státu a církve, ve smyslu sporů v církvi samotné a zastavili až muslimové, kteří se chystali dobýt Evropu. Nastal čas bojů s islámským vlivem, který zastavil Karel Martel, ale tím to nekončilo, protože Evropa se dostala do velmi obtížných válek s Turky, které ji, z určitého pohledu vrhly ve vývoji zpět. Tyto války stály Evropu mnoho sil, mnoho peněz a životů a jistě i obecnou kulturní újmu.

Závěr

Chápu, že mnohý čtenář si řekne, že moje obavy jsou přehnané. A já si myslím, že hrdost nad ateismem, který stejně tak jako tak koketuje s různými náboženskými směry myšlení, je v této době dost kontraproduktivní, pokud se neprosazuje filozoficky, srozumitelně a bez zbytečného útočení na církev. Naše země, která je nám jistě všem drahá, vzešla z tradic, které dnes vehementně popíráme. A nesmíme zapomínat, že náboženství stále ve světě hraje klíčovou roli, alespoň co se týče muslimů, které jsou s ním jednoznačně silně propojeni. Lze si jen domyslet, že brzy nebude naše upadající kultura, tak jak to dopouštíme, třeba nevědomky, nikomu stát v cestě. Každý dobře míněný prostředek ke smíru je dobrý. Třeba společenský apel na ty, kteří vrácení majetku církví podnítili, aby řádně veřejně vysvětlili rozpory, které společnost pociťuje, a obě strany se k tomu směrem k občanům vyjadřovaly bez emocí. Podle mého názoru, politizace odluky církve od státu nikomu nepomůže a myslím, že i církevní hodnostáři pochopí problémy, které společnost cítí a kterých se obává. Tato debata, ve světle všech vztahů, které mají, jak to tak cítím já, i historický kontext, by mohla probíhat rychle a mírumilovně a bez drsných následků pro obě strany i do budoucna.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: