Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zvlčilé děti a zaneprázdnění rodiče

Publikováno: 6.11.12
Počet zobrazení: 1470
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Ráda bych reagovala na článek „Děti zvlčily, chybí jim i hygienické návyky, hořekují učitelé.“ Musím totiž oponovat těm, kteří si vysvětlují změny v chování dětí tak, že „rodiče nemají na ně čas“, a víceméně je z článku jasné, že rodiče mohou za všechno.

Ne, nemohou, páni učitelé. Věřte tomu, že na vině není ani liberalismus ve výchově, ani amerikanismus ve způsobech chování a napodobování stylu života, ale neschopnost včas reagovat na vlivy, které k nám přirozeně proudí, umět je vyložit, umět i rozlišovat, které jsou užitečné a které jsou k ničemu. Chyba je v tom, že nemáme svůj „český způsob života“ a že nikdo neakceptuje potřebu lidí žít podle svého, to znamená, podle svých potřeb, tradic, podle výše příjmů a také schopností. Není tu příkladná pozitivní elita, kterou by lidé napodobovali a snažili se jí vyrovnat stylem oblékání, společenskými návyky, správným používáním českého jazyka a nasazením zdravých ambicí. A od tohoto příkladu se všechno odvíjí a trvá to už tak dlouho, že je sice ten pokles úrovně patrný na dětech, ale odráží se od celkové úrovně společnosti. Příliš dlouhý čas žijeme v nihilismu, v prázdných frázích, bezvýznamných a bezobsažných informacích a skutečně v naprosto bezprecedentním politickém ovzduší, jehož způsoby, jak se na veřejnost ventilují, nemají s obvykle očekávanou slušností, grácií a diplomatickými způsoby nic společného. A to všechno vidí a vnímají děti, které v tom vyrůstají, které vnímají ty nestoudnosti a hrubosti kolem sebe, násilí a otrávenost dospělých a protože nic jiného nezažily a nemají možnost svou dobu s jinou porovnávat, rostou ve své době s tím, co kolem sebe nachytají do oušek a dušičky a co vidí kolem sebe, to opakují. Takže – zrcadlo, které je nám v našich dětech nasazováno.

Svoboda, kázeň a poslušnost

Každý opravdu dospělý člověk (nikoliv nezralý jedinec) byť je podle práva dospělý, je i dostatečně vzdělaný, musí umět rozlišovat, co je dobré a co je špatné. Taková základní životní etika se získává jednak zdravým rozumem, tedy schopností vyhodnocovat, byť by byly vlivy, které do naší společnosti proudily a proudí, jakékoliv. Jistě si žádný rozumný a uvážlivý člověk nemyslí, že si může dělat, co se mu zlíbí, ale musí si nastavit své hodnoty tak, aby si neškodil a neubližoval. Jsou však lidé, neméně inteligentní, chytří a vzdělaní, kteří se snaží tyto základní principy běžného života prolomit a vysvětlují si svobodu jako možnost bezbřehého způsobu života, v kterém mu nesmí nikdo bránit, byť by poškozoval zájmy druhých lidí. Jednají většinou arogantně, sebevědomě a z pozice síly. Svoboda každého člověka nesmí být omezována, dokud zákony a obecně závazné předpisy a vyhlášky nestanoví něco jiného. Jestliže jsou děti denně vystavovány příkladu dospělých, kteří „zkouší“ obcházet příkazy a zákazy, protože nechtějí být státem omezováni, pak si myslí, že to mohou dělat také, jenže nedomýšlí, jakému riziku se vystavují, protože jim to nikdo nevysvětluje a nikdo jim nestanoví hranice dobra a zla. A protože, obecně řečeno, naše kulturní prostředí je tak rozvolněné, nemají potřebu se chovat jinak, než jak jim to právě vyhovuje, protože získávají obdiv svých vrstevníků, že se umí vzepřít rodičům, učitelům i jiným dospělým lidem, kteří je napomínají za nějaké nepřístojnosti. Kázeň a poslušnost je něco, co zavání „totalitou“, takže „to nebrat“.

Mezilidské vztahy a chování

Lidská důstojnost je něco tak odtrženého od života, že není třeba se jí vůbec zabývat. Třeba úcta ke stáří, úcta k invalidním lidem, tedy slabším jedincům, kteří by měli spíše očekávat od svého okolí ohleduplnost (nikdo neví dne ani hodiny). Ale i v zaměstnání se často lidé setkávají se svévolí, drzým chováním, nedůstojným jednáním, což v lidech vyvolává stres, pomstychtivost a nenávist. Jeden přenáší totiž svou nespokojenost a přetíženost na druhé – kolegy nebo na rodinu, která bývá často největší obětí těchto úkazů. A pokud se děti nesetkají v rodině s respektováním důstojnosti k druhému člověku, tedy rodinnému příslušníku, pak nemají tuto hodnotu „zapsanou“ a neumí ji uplatňovat. Učitele neberou jako někoho, kdo je jim vlastně nadřízený, ale jako nějakého staršího kamaráda, a to v nejlepším případě. V tom horším, jako nepřítele, kterému je nutno vzdorovat, když něco přikazuje nebo zakazuje. Pokud nejsou z domu vedeni v úctě ke vzdělání a vzdělaným lidem vůbec, pak ani nemají potřebu se vzdělávat. Zvláště, když naslouchají svému okolí nebo poslouchají v televizi či z hovoru lidí, jak neustále někdo na někoho nadává. Tak musí nabýt dojmu, že všichni jsou vlastně „blbci“, „neumětelové“, „zloději“ a „mafiáni“. Jak se tedy má takový človíček zorientovat ve světě, který ho obklopuje? Neumí se o něm vyjádřit a neumí ani vyjádřít pocity, které ho zahlcují. Nemá zkušenosti a ještě ho nepostihly všechny ty rány, které na něho čekají v průběhu života.

Závěr

Když se vžiji do šestiletého dítěte, které žije v tom samém prostředí, s kterým se umím jako dospělý člověk jakž tak vyrovnat, mohu porovnat jeho situaci se situací slepce, který se náhle ocitnul na rušné křižovatce a jen slyší, jak kolem něho troubí auta a nadávají lidi. Neví, kam uhnout, kam utéci a kam se uchýlit. A tak to prostě riskuje: zachová se stejně nebo podobně a jednou tu rušnou křižovatku prostě sám přejde. Vida, pro tentokrát se nic nestalo. A co bude zítra? Když tak ho zmlátím slepeckou holí, plivnu mu do tváře a ukážu mu, že i já na to mám, kdykoliv, kdekoliv a vůči komukoliv. Víte, rodiče těch dětí jsou na tom podobně, také stále něčemu čelí, brání se i útočí, a tak jim prostě nepřipadne, že by měli děti ovlivňovat jinak. Nevidím jiného východiska, než změnit obecně chování, najít si ty optimální způsoby a vybavit děti tak, aby se staly v budoucnu slušnými lidmi, aby rozeznaly, co je hodno napodobovat a co je nutno považovat za nepřístojnost. A učitelé? Ti se bojí udělat něco, co není podepřeno řádem a předpisem, protože by mohli přijít o práci nebo také to schytat od rodičů dítěte, které napomenuli, že se ve škole nesmí kouřit nebo mluvit nahlas při vyučování. Bít a okrádat své spolužáky a poškozovat cizí věci. No, to bude těžké vysvětlování, zvláště, když společnost, do které se narodilo, mu ukazuje, že je třeba nasadit ostré lokty a nedat se. Svět je totiž nespravedlivej …

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

09.11.2012 09:53  Jaroslav

Oceňuji smysl pro vtip, který zde autorka předvedla. Jako důvod marasmu uvedla, že nemáme český způsob života a současně pak v celém článku popisuje právě ten český způsob a připisuje mu jako výstup tem marasmus. Co nám chybí je to, co je v sousedním Rakousku a bylo zde dokud nás odtamtud TGM nevysvobodil a bylo by zde, kdyby nás nevysvobodil.

Zanechte komentář: