Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Češi a Němci porovnávají zvyky a slavení Vánoc

Publikováno: 24.12.12
Počet zobrazení: 817
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Vánoce v české zemi jsou církevní svátky, ale také lidové. Směs pověr a rituálů s radostným očekáváním narození Spasitele, krajové zvyklosti a jejich přejímání z generace na generaci, způsob přípravy vánoční stravy a trávení dalších svátečních dnů přežily doby, které nebyly pro český národ, z historického pohledu, šťastné, spíš je možné je považovat za tragické.

A zejména bych to tvrdila o období I. a II. světové války, o čtyřicetileté době totality a i dnes, kdy zažíváme života na houpačce. A já osobně si vážím toho, že český národ si udržel tyto zvyky jako projev své svébytnosti a kontinuity, učí novou generaci, aby se obdarovávala a přinášela zase ty vánoční radosti dál.

Za sv. Františkem z Assisi i za dávnými symboly a vzpomínkami na utrpení

Vánočka nesmí na stole chybět! I když si v ničem, co se týče výživnosti, nezadá s německou štolou, ale zvyk je zvyk. U náš doma se peče i vánočka i štola. Ale to nestačí. Drobné cukroví, na které má každý svůj recepis, perníčky pěkně zdobené a vůně františků. Ach ano, i na tebe, milý a pokorný Františku z Assisi, vzpomínáme, protože ty jsi postavil první jesličky v daleké zemi na své pouti do Svaté země, když ses vracel a chtěl jsi vidět město Betlém. A s prostými obyvateli jsi se v tichosti a modlitbě sklonil před místem, kde ležel náš Spasitel v hluboké pokoře, ohříván dechem oslíka a volečka. A proto na kamna patří hořící františek, který omamně zavoní v českých domácnostech. Stejně jako vůně stromečku a ozdoby, jejichž tvary a zdobení bývaly pýchou českého sklářského řemesla. Vánoční kapr zase připomíná znamení ryby, vzpomínka na Ježíše a rybáře. A ten bramborový salát? Asi to pochází z dob, kdy lidé více, pro svou bídu a nedostatek mouky, jedli brambory.

Symboly života a smrti

Kdysi jsem dostala od mého otce nádhernou knihu s názvem „Slunovrat“, kterou každému, kdo se zajímá o pohanské doby, doporučuji, protože je to jedna z mála knih, která velmi krásně líčí život Slovanů. A lidé, kteří nejsou nakloněni církvi, argumentují: „Pch, tady se slavil Slunovrat dávno a dávno před tím, než nějaký Vatikán vznikl.“ A tak český národ, který se zase jen tak po něčem moc nepídí v tomto ohledu, zná také Erbena a své obrozenecké klasiky, takže je v tom slavení i trocha vzpomínek z pohanských dob. Vylévání olova do studené vody a hledání symbolu budoucnosti, plovoucí svíčky, které měly věštit, s kým se ještě setkáme a s kým se rozloučíme, je sice povážlivým zvykem, ale svědčí o něčem, co tato době nepřipouští, tabuizuje a nechce o ni mluvit, natož to řešit: úzkost z konce života, nejistota, možná i vzpomínka na morové rány a nemoci, které ve středověku nemilosrdně kosily lidi.

Vánoční hudba v Čechách

V Čechách je málo gotických chrámů, oproti Německu a Rakousku. Za to tu máme baroko. Zatímco gotické stavby se podobají lidem, kteří vzpínají svou duši a i hlas k nebeským výšinám, baroko se podobá člověku lépe – bizarností, touhou po kráse a blahobytu, jistotě a síle myšlenky, i pohledu k budoucnosti v očích a ve výrazu tváře andělů, který je udivený, jakoby ústa zkameněla ve chvíli, kdy chtěli říci slovo. A to vše, co je českému národu vlastní, je obsaženo v jímavé, krásné hudbě našich českých skladatelů, kteří vzdali hold Narození. Ale opět se tu promítá i lidová píseň, která nezapomíná na minulost, na bohatost české historie do dávných dob.

Snít o vánocích a žít s vánocemi

Jednou jsem slyšela takovou poznámku, že české vánoce se vymykají všem slavením v jiných zemích. Je to pravda. V jejich způsobu slavení se neztrácejí vzpomínky na historické vzestupy a pády, na bohatství i bědnost, ale neopomíjí ani vzpomínky na lidi, kteří jim dávali vlastní charakter: ať to byli lidoví umělci, skláři, tvůrci receptů, chudí i bohatí, kteří se sešli, aby oslavili Narození Pána a Spasitele i to, co cítí v srdci, totiž úctu ke svým předkům a tradicím. A tak, naučila jsem se péci štolu i vánočku. To abych vyhověla rodině, ale v hloubi duše cítím vůni dřeva, linoucí se z kamen, vůni babiččina cukroví i kapra, i kytici jmelí nad hlavami všech, kteří usednou k vánočnímu stolu. Chodívala jsem na večerní procházky s dědečkem, v takovém tom tichém večeru, zatímco babička balila dárky a ukládala je pod stromečkem. A k tomu zněly vánoce …

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: