Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Důchodce a duchovní život – Poctivost

Publikováno: 13.02.13
Počet zobrazení: 982
  Autor článku: František Benda
„K tomu, kdo je poctivý, proudí hojnost ve všech směrech“. Tak zní starodávná poučka.
Slovo nekradení zní v našem prostředí příliš hrubě. Ale lze jeho význam vyjádřit jemněji, a také tak, aby zasáhlo i okrajové odstíny této činnosti: neziskuchtivost obecně a netoužení po cizím majetku pak zvláště.
 

Že jde o prastarou lidskou vlastnost je zřejmé už z toho, že dokonce v nejstarších dochovaných textech lze nalézt zmínky jak o různých přestupcích, o jejich zákazech, i o trestech za ně.
Touha po majetku dokáže přerůst do takových rozměrů, že pře-hluší vědomí práva druhého na soukromý majetek, i uvědomění si škod či žalu, které se tím někomu způsobí.
Totéž se týká zcizování ve velkém, kdy poškozeného je obtížné určit jmenovitě; buď je jich mnoho, nebo se přestupek týká nějakého odvětví, které se vztahuje na činnost celých skupin. Za každou činností je ale ukryta určitá myšlenka, a ta vznikla ve zcela určité hlavě (nebo ve více hlavách současně). Oběti určitelné být nemusí, viníci ale existují vždy. Jedna věc je pak v jejich nalezení a odsouzení podle práva, jiná pak v tom, aby si sami uvědomili škodlivost svého počínání i jeho pozdější následky a nevcházeli dobrovolně a zbytečně do koloběhu zla.

Ne vždy se ale jedná o zjevně hrubé násilí. Někdy je obtížně určitelné, na co si lze dělat oprávněný nárok, a na co ne. Období sběračství, kterým zřejmě člověk prošel v pravěku, v mnohých myslích pře-trvává dosud. V přírodě se člověk odjakživa považoval za jejího spolumajitele, a tak si z ní volně vybíral co potřeboval nebo co se mu líbilo. S přibývajícím množstvím lidí, žijících ve stejném místě, se ale poměry změnily natolik, že příležitostí k braní valem ubývalo. Pak nezbylo, než sáhnout na majetek spoluobčanů, pokud nebyl pečlivě střežen.

Socialistická éra v tomto směru značně uvolnila morálku. Hlásané heslo, že „vše patří všem“ se snadno dalo vyložit jako „nic ne-patří nikomu“, čemuž se mnozí snadno přizpůsobili. Obohacovat se na úkor společnosti bylo dokonce považováno za přednost, a celé skupiny se v ní předháněly.
V otázce autorství je situace poněkud jiná. Nové myšlenky a nápady jsou přinášeny ve prospěch celé společnosti. Ne u všech objevů a vynálezů jsou známi jejich autoři, ne všichni za ně byli náležitě odměněni. Proto také nemohou být patřičně citováni; byla by to ostatně u každé nové práce nepřehledná řada jmen.

Výstavba nového myšlenkového díla – v kterémkoli oboru – se tak podobá stavbě nové budovy, při které se ale nepoužívají výhradně nové materiály, nýbrž současně s nimi i celé součásti staveb již dříve postavených, mnohdy novými tmely a výplněmi jen vhodně pospojovaných. Pouze ve věci zběhlý odborník by dokázal poznat, odkud co pochází a co je případně nové. Jakékoli citování zde v běžném případě vůbec nepřipadá v úvahu.

Do oboru nekradení také patří plýtvání. Většinou je neprokazatelné a nekontrolovatelné. Naopak nepřiměřená úzkostlivosti snadno překývne do živoření. Hospodárný způsob života má velice široké meze. Někteří nazývají plýtvání „vesmírnou loupeží“. Samozřejmě že v konečném důsledku postihuje autora, ale poškození většinou zůstanou neznámí, neboť mohou být vzdálení jak v prostoru, tak v čase.

Autor: František Benda, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: