Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Historie známá neznámá – Archeologové promluvili

Publikováno: 4.04.13
Počet zobrazení: 1594
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Je historicky prokázáno, že ve 4. století n. 1. dominovala gótská vojenská moc na území mezi Dunajem a Donem. Dunajská hranice římského impéria označovala její jihozápadní hranici a spolehlivý soudobý historik Ammianus Marcellinus uvádí, že skupině Alanů na gótské východní hranici se říkalo Tanaitové: „lidé od Donu“ (AM XXXI 3, 1).
 

Existovala severní hranice gótského území?

 

Písemné prameny nám neposkytují žádné informace o severní hranici gótského území. Nyní je jisté, že relativně bohatá a stejnorodá archeologická kultura objevená ve stejné oblasti – kultura černjachovská – náleží přesně do téhož období. Z pohledu archeologů vznikla černjachovská kultura ve fázích Clb-C2 a dosáhla svého největšího rozmachu ve fázích C3-D. Pakliže tyto údaje převedeme do odpovídajících absolutních dat, její formování spadá do druhé poloviny 3. století a její plný rozkvět do 4. století. Geografické a chronologické shody mezi gótskou mocí a černjachovskými nálezy jsou takového rázu, že určitou spojitost mezi nimi lze těžko odmítnout.

 

Za prvními nálezy z počátku 20. století

 

Téměř současně se zveřejněním prvních černjachovských nálezů na počátku 20. století upozornili někteří badatelé na skutečnost, že část černjachovských artefaktů (zvláště kovové výrobky a osobní ozdoby) vykazuje nápadnou podobnost s předměty nalezenými v Polsku, na pohřebištích patřících ke Kossinnově „gótsko-gepidské“ kultuře. V nedávných letech široký program výzkumu naznačil hlavní rysy vývoje a rozšíření kultury, která vešla do obecného povědomí jako kultura wielbarská. Obvykle bývá dělena do dvou širokých časových horizontů.

 

Wielbark – Lubowitz

 

Starší etapa, Wielbark-Lubowidz, se objevuje kolem poloviny 1. století n. 1. (fáze Blb) v Pomořanech a v dolním Povislí. Jedná se o stejnou oblast, do níž naše nečetné písemné prameny umísťují skupinu známou jako Gótové.s| Kultura vzkvétala v těchto krajích téměř sto let, zvláště na počátku 2. století (v průběhu fáze B2). Nicméně ve 2. a 3. století se produkty a zvyky typické pro druhé období této kultury, Wiel-bark-Cecele, rozšířily do mnohem širší oblasti (viz mapa na str. 31). Expanze nejprve zahrnula severní Velkopolsko a Mazovsko na východ od Visly (období B2-B2/C1 = 160-210 n. 1.). O něco později se stejné archeologické nálezy rozšířily podél toku Visly, Sánu a Bugu do Běloruska, Povolží a na severní Ukrajinu (období B2/Cl-Cla = 180-230 n. 1.). Wielbarská kultura se tak rozšířila do téhož geografického prostředí, kde se měla formovat černjachovská kultura v období bezprostředně před svým zrodem. Písemné prameny ve stejných oblastech dosvědčují přítomnost Gótů, čímž naznačují jejich spojení s oběma soubory nálezů. Bylo také zjištěno, že určité charakteristické prvky wielbarské kultury se výrazně projevují v pozůstatcích kultury černjachovské.

 

 

 

 

Typy nálezů

 

Z jednotlivých fází černjachovské kultury a z nálezů obou kultur jsou některé zcela identické, např. ručně robená keramika, mnohé typy spon a styl ženských oděvů (viz níže). Podobné jsou i některé postupy při stavbě domů. Podrobněji vzato, dva wielbarské obyčeje se zásadně liší od zvyklostí, které pozorujeme v sousedních oblastech severní a střední Evropy. Za prvé, na wielbarských pohřebištích vedle sebe existovaly oba základní druhy ritu: kostrové pohřbívání a kremace. V okolních oblastech se uplatňoval pouze žárový ritus, a jak uvidíme, částečné přijetí kostrového pohřbívání je jedním z hlavních rysů odlišujících památky fáze Wielbark-Lubowidz od dřívějších nálezů ze stejné oblasti.

 

Způsoby pohřbívání

 

Za druhé, populace wielbarské kultury neukládala do mužských hrobů zbraně (ani žádné jiné železné předměty). Okolní kultury v tom naopak pokračovaly, a dřívější populace na území wielbarské kultury to předtím dělaly také. Obě tyto zvyklosti, birituální pohřbívání a hrobová výbava beze zbraní, se objevují také v černjachovské kultuře, třebaže pohřební ritus je v jejím prostředí ještě mnohem rozmanitější. Tento doložený přenos výrazných rysů – k nimž bychom mohli přidat i kontinuitu v ženském oblékaní-je mimořádně důležitý V těchto případech nemáme co činit s rozšířením izolovaných objektů z jedné oblasti do druhé, ale s rozšířením zvyků vyjadřujících společenské normy (např. ženský šat) a dokonce náboženské představy (pohřební ritus).

 

Stěhování národů

 

Lidské stěhováni bylo někdy významným fenoménem v evropských dějinách A v tomto konkrétním případě poskytují nedávné archeologické nálezy řadu dobrých důvodů k tomu, abychom stěhovaní obyvatelstva z území dnešního Polska na jih a na východ považovali za významný faktor při vzniku černjachovské kultury V prvních dvou stoletích n 1 vzrůstá hustota nalezišť wielbarské kultury, ta však na svém původním pomořanském území ve 3 a 4 století opět řidnou. Wielbarské prvky, zjištěné v černjachovské kultuře jsou početné a charakteristické – odrážejí nejen přenos určitých předmětů, ale i významných představ z oblasti víry a společenských norem. Písemné prameny potvrzují, že skupiny lidí, nazývaných nebo nazývajících se Góty, přesídlily z Polska k Černému moři, a to ve stejnou dobu, kdy se wielbarská kultura rozšířila na jih a předala svůj přínos kultuře černjachovské. Zprávy ze 3 století ukazuji Góty, jak bojují v blízkosti severní a východní hranice staré římské Dacie (tj na Volyni a na severní Ukrajině, viz mže). A jak jsme viděli, Gótove ovládali alespoň některé oblasti, na nichž byla ve 4. století rozšířena černjachovská kultura ‘

Mnoho otázek zůstává. Co nám rozšíření wielbarské kultury a vytvoření kultury černjachovské říká o životě tehdejších kultur? Jaká byla úloha Gótů v soudobých událostech?

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: